Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Nieuws! Lancering van nieuwe Google Analytics features

Door: Anemone Romme

Geschatte leestijd: 2 minuten

Zojuist heeft Google haar nieuwe positionering van Google Analytics bekend gemaakt waarmee ze nog beter aan de behoeftes van de gebruiker voldoet: “Powerful. Flexible. Intelligent.” Veel nieuwe features komen vanaf morgen beschikbaar in Google Analytics, waardoor de concurrentie met de ‘grote jongens’ alleen nog maar intenser wordt.

De nieuwe features helpen gebruikers om het bezoek op hun website beter te begrijpen en vervolgens beter en sneller geïnformeerde beslissingen te kunnen maken. Hieronder geef ik een overzicht van de features:

POWERFUL – word beter in staat om te meten en analyseren

  • Maar liefst 20 doelen per profiel. Voorheen was dit beperkt tot slechts vier doelen, waardoor veel gebruikers enkele doelen niet meenamen of met meerdere profielen werkten. Ook kunnen branding websites voortaan de betrokkenheid van hun bezoekers weergeven in conversies door middel van tijd op de site en aantal paginaweergaves per bezoek.

Google Analytics expanded and engagement goals

  • Uitgebreider gebruik van tabellen. Meerdere dimensies kunnen in tabellen weergegeven worden, zodat je niet meer verschillende rapporten naast elkaar hoeft te leggen. Voorbeeld: bekijk in het zoekwoordrapport welke zoekmachines tot de beste resultaten hebben geleid. Ook zullen de filteropties onder iedere tabel uitgebreid worden.

Google Analytics advanced table filtering

  • Gebruik van unieke bezoekers in aangepaste rapporten. Deze functie zorgt ervoor dat je kan zien hoeveel daadwerkelijke bezoekers een bepaalde actie hebben uitgevoerd, in plaats van het aantal bezoeken (een bezoeker kan immers meerdere bezoeken brengen aan een website).
  • Het meten van mobiele websites. Hiermee kan het effect van de mobiele marketing campagnes gemeten worden. Er is een speciale tracking code nodig, welke vanuit de Analytics account opgevraagd kan worden.

FLEXIBLE – achterhaal de data die jij nodig hebt

  • Het delen van geavanceerde segmenten. Wanneer je een segment aanmaakt, kan je deze voortaan ook toevoegen aan andere profielen (deze feature is momenteel al beschikbaar).
  • Het delen van aangepaste rapporten met andere Analytics gebruikers. Wanneer je collega’s een andere Analytics inlog hebben, stuur je hen een URL link waardoor jouw aangepast rapport automatisch in hun account verschijnt (deze feature is momenteel al beschikbaar). Dit geldt echter niet voor dashboards.
  • Meerdere custom variabelen. Waar het voorheen slechts mogelijk was om één custom variabele te gebruiken, zullen er vanaf morgen vijf custom variabelen gebruikt kunnen worden. Voorbeeld e-commerce website: track hoeveel bezoekers zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief, maar nog niets hebben gekocht.

INTELLIGENT – gebruik je tijd om meteen tot actie te komen (niet om eerst te zoeken waar er acties benodigd zijn)

  • Analytics Intelligence. Deze feature zal automatisch opvallende afwijkingen in je data aangeven, zodat je dit zelf niet meer hoeft te ‘zoeken’. Voorbeeld: je bezoek is gisteren ineens 10% gestegen of je conversies zijn ten opzichte van vorige maand 25% gedaald.

Google Analytics Intelligence

  • Custom Alerts. Stel een bepaalde voorwaarde in, zodat Analytics automatisch een seintje geeft wanneer hieraan voldaan is (per mail of in Analytics zelf).

Vanaf morgen worden deze features binnen enkele weken geleidelijk beschikbaar gemaakt. Zie je deze features niet meteen, heb dan nog even geduld. Tribal heeft een verzoek ingediend om dit proces te versnellen voor haar klanten. Op de officiële weblog van Google Analytics zullen de features de komende dagen verder uitgelicht worden.

P.s. Voor de Google Website Optimizer gebruikers onder ons: kijk ook eens naar deze nieuwe features: overtime charts en management API.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF