Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Nieuws & Search op SES Amsterdam 2010

Door: Kevin Verleg

Geschatte leestijd: 2 minuten

Eén van de beste sessies gister op de SES Amsterdam kwam van Brent Payne (SEO director Tribune) en Julian Sambles (Head of Audience Development, Daily Telegraph). Ze gingen in op het onderwerp nieuws en search, hieronder de headlines.

Twitter op de redactie
Interessant om te horen was hoe onder andere Google Trends en Twitter worden gebruikt bij het signaleren van hot topics op het internet. Beiden hebben hun redactie  standaard voorzien van een aantal schermen die continu deze bronnen monitoren.

“Social Media is een vast onderdeel van onze redactionele proces”

Volgens Julian en Brent blijven de journalistieke waarden bij het spotten van hot topics wel gelden, pas na verificatie worden bronnen als Twitter gebruikt in een artikel.

Nieuws pushen via SEO
Naast het gebruik van social media krijgen de journalisten ook training in het schrijven van geoptimaliseerde content en teksten met het oog op SEO. Gaandeweg de Q&A blijkt dat Brent voor SEO een aantal sluwe trucs gebruikt om zijn nieuwsartikelen net een voorsprong te geven op de concurrentie.

“Gebruik redirects en rel=canonnical voor het pushen van een vers nieuwsartikel”

Bij nieuwssites is het aanbrengen van brekend nieuws van groot belang. Deze berichten wil je als redactie ook zo spoedig mogelijk geïndexeerd zien worden.

Tiger Woods
Brent gaf een voorbeeld van de berichtgeving rond Tiger woods. Bij het lanceren van een nieuwe “Juicy story” is de redactie afhankelijk van de Google bot om ook zo snel mogelijk opgenomen te worden in de zoekresultaten. Brent maakt gebruik van redirects en de Canonical tag om de linkjuice van oudere publicaties over Tiger woods door te sturen naar het nieuwe artikel, wat een boost geeft in de realtime resultaten.

Bloggers betrekken
Ook de strategie m.b.t. bloggers is interessant. Brent probeert populaire bloggers op te nemen in zijn site waar hij deze bloggers een eigen blog biedt.

“Maak de belangrijke influencers onder bloggers onderdeel van de search strategie”

In dat proces worden alle oude posts van de blogger op de site opgenomen en voorgaande posts worden nauwkeurig geredirect. Op die manier pakt Brent alle “linkjuice” mee van de blogger, dit verhaal vertelt hij met een grote glimlach. Zo worden bloggende “influencers” partners van de redactie.

Mijn mening over SES Amsterdam
Persoonlijk vond ik het niveau tussen de activiteiten erg wisselend, de sessie met Brent en Julian en van Ton Wesseling en Bart Schutz (Online Dialogue) gaven mij genoeg écht vernieuwende inzichten.

Vooralsnog blijft de SES Amsterdam als event binnen Nederland de enige in zijn soort en wordt het in de markt breed gedragen. Dat was te zien aan het feit dat vrijwel alle noemenswaardige bureau’s waren vertegenwoordigd en juist daar ligt naar mijn mening ook de kracht van dit evenement. Ik heb er vertrouwen in dat de feedback op deze editie volgend jaar bijdraagt aan een nóg betere SES.

UPDATE

De bezoekers van SES Amsterdam hebben niet stil gezeten en hebben voluit geblogd over het evenement. Voor een totaaloverzicht van alle blogposts  kan je terecht op online marketing blog E-difference.

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF