Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Nog meer inzicht in het online gedrag met een Eye tracking onderzoek

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 1 minuut

Als usability consultant is een gebruikerstest het optimale middel om een website te analyseren. Toch zit er een klein nadeel aan een standaard gebruikerstest; het is namelijk niet mogelijk om te zien waar iemand kijkt. Daarom gebruiken we vanaf nu, naast de standaard gebruikerstest, het Eye tracking onderzoek.

Bij een gebruikerstest wordt de website in de praktijk getest en worden verbeterpunten niet door een consultant maar door de eindgebruiker aangedragen. Hierdoor sluiten uiteindelijke designoplossingen en verbeterde functionaliteiten altijd aan bij de wensen van de doelgroep. Toch zit er een klein nadeel aan een standaard gebruikerstest; het is niet mogelijk om te zien waar iemand kijkt, de positie van bijvoorbeeld de cursor geeft een indicatie maar wil niet zeggen dat de respondent daar ook daadwerkelijk kijkt.

Voor verschillende klanten, waaronder Jiba en Stannah Trapliften, werden de afgelopen weken gebruikersonderzoeken inclusief Eye tracking uitgevoerd.

Wat is Eye tracking?

Eye tracking is een analyse van het kijkgedrag van de bezoekers van een website. Camera’s in een beeldscherm volgen de oogbewegingen en leggen deze vast. Door de oogbewegingen van meerdere personen te combineren kunnen patronen in het kijkgedrag worden ontdekt. Op basis van deze data genereert de eye tracking software verschillende visualisaties waaronder ‘Gaze Plots’ en ‘Heatmaps’.

Onderstaande voorbeelden laten zien wat gebruikers wel en niet zien in de eerste paar seconden dat ze op een homepagina en/of productpagina zijn. Op basis hiervan kan achterhaald worden of de juiste elementen voldoende aandacht krijgen en welke elementen als eerste worden opgemerkt.

Jiba_eye-tracking

Stannah_Eye-tracking

     Gaze opacity (eerste 10 sec. homepage)                            Kijkvolgorde van de ogen

Voor eye-tracking is speciale apparatuur en software noodzakelijk. Deze apparatuur is gezien de exclusiviteit niet altijd aanwezig. Om toch onze klanten de mogelijkheden en voordelen van Eye tracking te laten ervaren zullen er enkele vaste momenten zijn waarop er gebruik gemaakt kan worden van de apparatuur. Mocht je interesse hebben laat dan je gegevens achter en bekijk samen met ons wat de mogelijkheden zijn.

 

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF