Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

(Not provided) verkeer in Google Analytics

Door: Esther de Pooter & Redactie

Geschatte leestijd: 2 minuten

Sinds november 2011 laat Google Analytics de zoektermen van ingelogde gebruikers niet meer zien. Voorheen zochten ingelogde- en niet ingelogde gebruikers beide zonder encryptie (beveiligde verbinding). Tegenwoordig worden de zoekopdrachten van ingelogde gebruikers over een SSL verbinding (https://www.google.nl) gestuurd. Het resultaat van deze aanpassing is een groeiend aantal verborgen zoekwoorden in Google Analytics, welke naar verwachting alleen nog maar zal stijgen. 

Wat zijn de oorzaken?

Zoals hierboven toegelicht is de grootste oorzaak van het (not provided) verkeer in Google Analytics het feit dat ingelogde gebruikers zoeken in de beveiligde omgeving van Google (HTTPS). Google probeert op deze manier de privacy van haar gebruikers te beschermen. Maar hoe kunnen we nu die stijging verklaren in het gebruik van een Google Account?

Vanaf 1 maart 2012 is de nieuwe privacy policy van Google ingegaan. Deze policy zorgt ervoor, volgens Google, dat ingelogde gebruikers nog betere zoekresultaten, advertenties en content te zien krijgen. Google heeft altijd al gegevens verzameld van haar gebruikers, maar gaat nu al haar diensten koppelen. Wanneer je eerder een los YouTube account had, is dit nu automatisch een Google Account geworden. Verder stimuleert Google de aanmaak van een Google+ pagina. Wanneer je als lokale ondernemer vindbaar wil zijn in Google Places, moet je nu daarvoor een Google+ pagina aanmaken en dus een Google Account.

Bovenstaande zaken zorgen ervoor dat steeds meer personen ingelogd zoeken in Google en dat we van die personen dus niet meer zien hoe ze op jouw website terecht zijn gekomen. De verwachting is dat het percentage (not provided) verkeer in de toekomst nog verder zal toenemen.

Onderstaande afbeelding is een voorbeeld van stijging in het (not provided) verkeer vanaf januari 2012 t/m augustus 2012. Je ziet een duidelijke stijging in maart toen de versleuteling van ingelogde Google gebruikers werd doorgevoerd op alle andere Google zoekdomeinen, waaronder Google.nl. In november 2011 is de aanpassingen allereerst doorgevoerd voor Google.com.

Toename (not provided) verkeer

Toename (not provided) verkeer vanaf januari t/m augustus 2012

Hoe krijg ik meer inzicht in het (not provided) verkeer?

Mocht je toch wat meer inzicht willen krijgen in het (not provided) verkeer dan kun je allereerst nagaan op welke pagina personen landen. Je weet dan niet exact waarop gezocht werd, maar met het achterhalen van de landingspagina krijg je een goede inschatting hoe de bezoeker jouw website heeft gevonden.

Dit doe je door te klikken op (not provided) onder ‘organic search traffic’. Selecteer vervolgens ‘Landing Page’ als tweede metric. Zie onderstaande afbeeldingen voor de te nemen stappen:

Not provided data combineren met bestemmingspagina's

Not provided data combineren met bestemmingspagina’s

Zoals te zien is in onderstaande afbeelding, is op dit moment ongeveer 16% van het totale organisch bezoek (not provided) verkeer. Voor het maken van de grafiek zijn enkele Easy klanten gebruikt in de kleding-, meubel-, en autoverhuurbranche. Het kan zijn dat het percentage (not provided) hoger is voor jouw website, dit is per website anders. Zoals eerder aangegeven ligt het percentage voor bedrijven met een grote naamsbekendheid hoger.

Naar verwachting zal dit percentage nog verder toenemen door de stimulering vanuit Google om een Google account aan te maken, zoals eerder in dit artikel is toegelicht.

Percentage not provided

% not provided

Ik hoop dat ik je met dit artikel wat meer duidelijkheid heb gegeven in het (not provided) verkeer. Voor eventuele hulp met het achterhalen van meer informatie vanuit Google Analytics kun je terecht bij je Easy SEA- of SEO-specialist.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het (not provided) verkeer. Laat het hieronder in de reacties aan me weten.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF