Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Nú ook via Google Analytics : RLSA (Remarketing Lists for Search Ads)

Door: Geoffrey Vermeulen

Geschatte leestijd: 1 minuut

Via RLSA is het mogelijk om mensen die uw website hebben bezocht opnieuw te bereiken via aangepaste zoekwoorden en biedingen. Zo kunt u uw potentiële klanten weer in contact laten komen met uw bedrijf nog vóór zij een aankoop hebben gedaan. Deze functie bestaat al enige tijd binnen Google AdWords. Echter is het sinds kort ook mogelijk om remarketinglijsten t.b.v. RLSA via Google Analytics te genereren.geoffrey 1 

Voordelen

Google Analytics kent een aantal extra opties en geavanceerde targetingmethoden om remarketinglijsten te genereren in vergelijking tot Google AdWords. Via Google Analytics is het mogelijk remarketinglijsten te genereren op basis van:

  • Gebeurtenissen (zoals klikken, downloads, interactie met video’s, gebruik van Flash applicaties) ondernemen op een website (zogenaamde ‘events’)
  • Time on site / page (bezoekers die een bepaalde tijd besteden op een pagina)
  • Pageviews (bezoekers die een x aantal pagina’s hebben bekeken)
  • Specifieke pagina’s (bezoekers die bepaalde pagina’s bezoeken)

Het is tevens mogelijk om op basis van de volgende demografische en technologische dimensies remarketinglijsten te genereren: Taal, locatie (inclusief regio’s, continenten, sub-continenten, landen, en steden), operating system, browser(versie), schermresolutie, mobiele apparaten (inclusief tablets), specifieke modellen mobiele apparaten.

geoffrey 3en4

Restricties

Helaas kunnen omwille van privacy issues niet alle targetingmogelijkheden via Google Analytics benut worden. Leeftijd, geslacht en interessecategorieën (affiniteitscategorieën, in-market doelgroepen en overige interessecategorieën) zijn uitgesloten van RLSA. Tevens zit er een verkorte ‘levensduur’ van 180 dagen aan remarketinglijsten via Google Analytics en zijn er minimaal 1000 cookies vereist.

GA/RLSA instellen

Normaliter is een aanpassing van de Google Analytics tag vereist om remarketing via Google Analytics in te zetten. Bij RLSA is dit niet nodig. Het enige wat gedaan moet worden is het activeren van ‘Data Collection for Remarketing features’ door middel van één klik. Deze instelling vind je bij ‘Admin’ > ‘Property’ > ‘Tracking Info’ > ‘Data Collection’:

geoffrey 4

Vervolgens is het mogelijk om direct aan de slag te gaan met het genereren van remarketinglijsten:

geoffrey 5

Interesse of vragen?

Bij interesse of vragen kunt u terecht bij uw SEA-specialist!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF