Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

03 februari 2014

Samen met mijn collega's en klanten streef ik graag naar het bereiken en overtreffen van gestelde doelen want, zoals Johan Cruijff al zei: "Zonder doel kun je niet scoren".

Lees meer over mij >>

Omgekeerde SEO: zoekvolume creëren

Door: Paula Heesbeen

Geschatte leestijd: 3 minuten

Het optimaliseren van het organische online kanaal wil al langere tijd helemaal niet zeggen dat je alleen nog maar bezig moet zijn met rankings. Je wilt meer verkeer via Google/organic in je statistiekenprogramma terugzien en je wilt vooral meer euro’s verdienen via dat kanaal. Je hebt je CTR al volledig geoptimaliseerd door het mogelijk maken van een zogenoemd ‘sterren-resultaat’, je bent lokaal goed vindbaar en al je titels en meta descriptions zijn volledig up-to-date en geoptimaliseerd: hoe kun je dan toch nóg meer uit je organische kanaal halen?

Een SEO specialist kán teruggaan naar het zoektermenonderzoek en bepalen of je wel echt alles uit je site aan het halen bent. Hebben we alle woorden al geoptimaliseerd? Zijn er nog andere combinaties uit te melken?

Maar het kan ook anders …

Het is eigenlijk niets meer en niets minder dan traditionele marketing die je moet gaan toepassen. Je bent namelijk vindbaar en je website ziet er goed uit, er is nog maar één probleem over: mensen zoeken nog niet genoeg naar je product. Je moet zoekvolume gaan creëren.

In de traditionele marketingmix zouden we nu dus kunnen stellen dat we een fantastisch Product hebben, de Plaats is online en de Prijs hebben we ook bedacht. Nu dat laatste stukje Promotie nog, waarvoor je eigenlijk niet al teveel wilt betalen …

En het creëren van zoekvolume is niets anders dan het traditioneel creëren van vraag zoals velen onder ons het bij de marketingvakken op de opleiding gehad zullen hebben. Het creëren van vraag alleen is ook niet genoeg, want wanneer mensen product x willen hebben, dan moeten ze wel ook gelijk de link naar jouw merk leggen.

Hoe begin je daar aan?

Je kunt onderscheid maken tussen twee verschillende doelen. En afhankelijk daarvan kun je een keus maken in de strategie om je zoekvolume te vergroten.

Zo kun je een campagne starten die het product populairder maakt. Denk aan de “Hoe kipt Nederland” campagne op televisie. Hierbij wordt niet aangeraden om je kippetje bij supermarkt x te gaan kopen, maar er worden wel allerlei variaties geboden zodat wij, als markt, meer kip gaan eten met z’n allen.

Het alternatief is natuurlijk je eigen product (of merk) populairder maken. Een goed voorbeeld hiervan is de Unox commercial: Oma’s variatietips waarbij de moderne oma met ‘wonderlijke’ ingrediënten een heel nieuw gerecht op tafel weet te zetten. Door deze variatiemogelijkheden te laten zien, zal de markt mogelijk een keer vaker rookworst kopen omdat we het nu op meerdere manieren weten toe te passen.

Er kan een keuze op het gebied van strategie gemaakt worden, maar het is ook zo dat het één, het ander niet uitsluit. Het kan ook allebei en tegelijkertijd worden uitgedragen. Voordeel daarvan is dat wanneer de doelgroep zich bewuster aan het worden is van jouw product, je tegelijkertijd jezelf aan het profileren bent als ‘de musthave’ binnen die groep, bijvoorbeeld.

Dus, waar begin je dan online?

Het belangrijkste is dat je goed onderzoekt wie jouw doelgroep is. Welke doelgroep vindt jouw product nu al wel en welke niet en waarom vinden ze deze dan nog niet? Zijn ze nog niet bekend met (de noodzaak van) het product of zijn ze nog niet bekend met jouw merk?

Wanneer antwoord is gegeven op bovenstaande vragen kan door middel van verder onderzoek bepaald worden waar je bestaande en/of nieuwe doelgroepen zich bevinden. En waar je traditioneel naar dure kanalen zoals radio en televisie kan stappen (die zeer goed weten welke doelgroepen ze targeten) kun je dat ook heel goed online toepassen. Ook websites (in alle mogelijke vormen) weten tegenwoordig heel vaak wie hun doelgroep is en deze informatie is gewoon op te vragen.

Een nadeel van het benaderen van online partners is dat ook zij (net zoals televisie, radio en print) tegenwoordig steeds beter zichzelf op waarde weten te schatten en daar dus ook steeds hogere prijzen aan beginnen te hangen. En we hadden eerder al gezegd: we willen niet teveel betalen.

Ook dat kan …

Het vereist dan alleen geen investering in geld, maar wel een investering in tijd en energie. Het is zo’n beetje de heilige graal in online marketing land, maar wanneer jij uniek bent, het leuk weet te vertellen en er ook nog eens een ludieke of gave marketingactie omheen bedenkt, dan hoef je helemaal niets te betalen. Gratis publiciteit voor jou en je product. Denk hierbij aan voorbeelden zoals de “Hema tent” en de “epic split” van Van Damme.

Het kan ook kleiner wanneer je bijvoorbeeld een gaaf onderzoek hebt gedaan en daar de resultaten van kan laten publiceren zoals “de koffer keuzehulp” en een stuk over Kerstpakketten.

Ok, en dan nu realistisch

Je weet voor Wie je Wat doet en Waarom je dat doet? Je weet waar ze zich online bevinden? Zoek ze op, geef ze een goed verhaal en haal ze binnen! Wat tips op een rij:

  • Begin klein en werk jezelf omhoog;
  • Haak bijvoorbeeld in bij grote evenementen / gebeurtenissen;
  • Zorg dat je echt iets te vertellen hebt, bijvoorbeeld op basis van onderzoek;
  • Ben heel grappig of juist heel serieus;
  • Wees altijd uniek;
  • Geef eventueel iets weg wat iedereen zou willen hebben of ben juist controversieel.

Het doel: zorg dat anderen online over je schrijven en je zult zien dat het zoekvolume ook voor jou kan stijgen!

Ow ja: en dat heet dan dus content marketing 😉

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF