Het kennis blog van Tribal

Internet marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Onderzoek: 60% Nederlanders shopt kleding online

Door: Ben Van Bokhoven

Geschatte leestijd: 2 minuten

Dit artikel verscheen eerder op Emerce.nl.

Online shoppen is afgelopen jaren snel in populariteit gestegen. Zeker qua kleding nemen Nederlanders massaal hun toevlucht tot online kledingwinkels. Ook opvallend is dat de manier waarop we online shoppen is veranderd. Dit blijkt uit onderzoek dat we hebben laten uitvoeren.

 

Vooral vrouwen shoppen online

In opdracht van Tribal deed NovioResearch onderzoek onder 1000 Nederlanders naar het online koopgedrag van kleding. De uitkomsten bevestigen deels aannames over online shoppen, maar laten ook diverse verrassende resultaten zien. Zo blijkt dat 60% van de Nederlanders online kleding koopt. Hierbij shoppen vrouwen (66%) vaker online dan mannen (50%). Het onderzoek laat verder zien dat met 66% vooral jongeren de online kledingwinkels weten te vinden, maar dat ook de helft van de 65-plussers online winkelt voor een nieuwe outfit.

 

Online kledingwinkels domineren in zoekproces

Het onderzoek geeft ook inzicht in het zoekproces. Verrassend is hier dat de invloed van zoekmachines binnen dit aankoopproces zeer beperkt is. Zo geeft slechts 15% van de respondenten aan zoekmachines zoals Google te gebruiken in hun zoektocht naar kleding. Ook portalen zoals Beslist.nl en Fashionchick.nl worden met eveneens 15% weinig gebruikt.

Hoe we dan wel naar kleding zoeken? Door rechtstreeks naar onze favoriete webshop te gaan. Zo geeft maar liefst driekwart van de online shoppers aan direct naar een kledingsite te gaan en hun zoektocht daar te starten. Vooral onder jongeren en vrouwen ligt dit aandeel met 80% hoog. Opvallend is ook de sterke voorkeur van 65-plussers voor deze aanpak. 78% van hen geeft aan rechtstreeks naar de webwinkel te surfen.

 

Wehkamp favoriete online kledingwinkel

Binnen het online shopping segment is de concurrentie moordend. Dit zie je dan ook terug in de resultaten op de vraag welke online kledingwinkel favoriet is. De verschillende grote webshops liggen hier zeer dicht bij elkaar. De top 3 ziet er als volgt uit:

  1. Wehkamp
  2. Zalando
  3. Bonprix

Interessant om te zien is dat Zalando vooral favoriet is onder mannen, terwijl Bon Prix het vooral goed doet onder (oudere) vrouwen. H&M, die net buiten de top 3 valt, scoort vooral hoog onder jongeren.

 

Zoekgedrag op weg naar de perfecte outfit

Binnen het onderzoek is ook gekeken naar het zoekgedrag binnen online shops. De resultaten onderstrepen de waarde van een goede zoekmachine binnen de website. Zo wordt de interne zoekmachine (53%) vaker gebruikt dan navigeren via de menustructuur (46%). Wel zien we op dit front diverse verschillen tussen zowel mannen en vrouwen als leeftijdscategorie. Zo gebruikt ongeveer de helft van de mannen de navigatiestructuur om kleding te zoeken, terwijl vrouwen met 58% juist vaker de zoekmachine gebruiken. Richt je kledingwinkel zich op jongeren? Dan is een goed werkende interne zoekfunctie onmisbaar. Bijna 100% van de jongeren onder de 25 jaar geeft aan enkel de zoekfunctie te gebruiken. Je kunt dus de aanname doen dat een slecht werkende zoekfunctie je in dit geval veel klanten kost.

 

Vergroot de online vindbaarheid én UX van je webshop

Het onderzoek laat zien dat online succes samenhangt met meerdere factoren. Zo is een goede ranking in Google geen garantie voor online succes, maar kan juist een hoge naamsbekendheid de doorslag geven. En heb je een bezoeker te pakken? Dan is een conversiegerichte en UX-proof website essentieel om te zorgen dat ze ook daadwerkelijk op je site blijven en de gewenste actie ondernemen. Kortom, het is wederom het totaalplaatje en een doordachte online marketing strategie waar het om draait.

Meer weten over het optimaliseren van je webshop of wil je meer uit je online marketing activiteiten halen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en neem ook eens een kijkje op het Tribal blog voor het laatste online marketing nieuws.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF