Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Onderzoek: 68% van de Nederlanders gebruikt sociale netwerken

Door: easy_admin & Redactie

Geschatte leestijd: 2 minuten

Gisteren heeft InSites Consulting het onderzoek “Social media around the world” gepubliceerd. InSites Consulting is in juni marktonderzoekbureau van het jaar 2011 geworden. De jury sprak van een organisatie die ‘tot het uiterste gedreven’ is. Het bureau heeft een uitgebreide enquête gehouden onder meer dan 9.000 consumenten in 35 landen. Ik zal hieronder een korte samenvatting geven met de meest opmerkelijke conclusies uit het onderzoek voor de Nederlandse markt.

73% van de internetgebruikers gebruikt sociale netwerken.

Binnen Europa maakt 73% van de internetgebruikers gebruik van sociale netwerken. In totaal zijn dit circa 347 miljoen mensen. Facebook is het populairste sociale netwerk, met maar liefst 62% van de gebruikers. Een Facebook gebruiker verblijft gemiddeld maar liefst 37 minuten per dag op Facebook. De penetratiegraad van Twitter en LinkedIn is in Europa een stuk lager, met respectievelijk 16% en 11% van de internetgebruikers. Als wordt gekeken naar het gemiddelde van Europa, scoren voornamelijk Oost- en Zuid-Europa  goed wat betreft het gebruik van social media. De cijfers tonen verder aan dat sociale netwerken in alle lagen van de samenleving zijn doorgedrongen. Uit analyse blijkt dat de gebruikers van sociale netwerken divers zijn, wanneer wordt gekeken naar onder andere leeftijd en opleidingsniveau. Zo blijkt bijvoorbeeld dat maar liefst 16% van de Facebook gebruikers 55+ zijn.

Hyves blijft binnen Nederland de grootste

In Nederland maken ongeveer 10 miljoen Nederlanders gebruik van sociale netwerksites (68%). Voorlopig is Hyves het populairste sociale netwerk, met 50% van de Nederlandse gebruikers. Facebook blijft echter groeien en heeft op dit moment een penetratiegraad van 44%. 

Toyota iq hyves en facebook fanpage

Twitter blijft een uitzonderlijk social media kanaal

Het InSites Consulting onderzoek laat zien dat Twitter de uitzondering is onder de sociale netwerken. 80% van alle Europeanen kent Twitter, maar hiervan maakt slechts 16% gebruik van de microblogging dienst. Deze gebruikers maken gemiddeld 23 minuten per dag gebruik van Twitter. Desondanks wordt er wel een groei verwacht wat betreft het aantal Twitter gebruikers. Maar liefst 28% van de internet gebruikers heeft de intentie om op korte termijn gebruik te maken van Twitter.

In vergelijking met de overige sociale netwerken kan de conclusie worden getrokken dat Twitter een uitzonderlijk social media kanaal is. Het aantal mannelijke Twitter gebruikers is groter dan het aantal vrouwelijke gebruikers. Verder is de gemiddelde leeftijd op Twitter lager dan op Facebook. Het directe effect van links op Twitter lijkt beperkt, omdat het aantal mensen relatief beperkt is. Echter hebben de berichten op Twitter indirect een relatief groot effect. Journalisten volgen Twitter berichten op de voet en veel Tweets worden door journalisten in diverse media gebruikt, waardoor de impact van een Twitter link op de traditionele media groter is dan links op Facebook.

51% van de Europese gebruikers volgt een merk
Circa 5 van de 10 Europeanen die een profiel op een sociaal netwerk heeft, volgt ten minste één merk. Er zijn 4 sectoren erg populair: media, mode, voedingsmiddelen en retail. Het InSites Consulting onderzoek toont aan dat mensen vooral fan van een product worden, wanneer ze het daadwerkelijk hebben gebruikt. Mensen verwachten dat bedrijven hen exclusieve promoties en informatie via sociale netwerken kunnen bieden. Maar liefst 58% van de fans verwachten extra promoties van het merk te ontvangen. 57% wil uitnodigingen van evenementen ontvangen en 58% kijkt uit productgerelateerde informatie. Binnen Nederland volgt 30% van de sociale netwerkers een merk.

Consumenten willen deel uitmaken van een bedrijf
Een deel van de consumenten wil graag betrokken worden bij het management van hun favoriete merk. 53% van alle Europese gebruikers willen graag ideeën delen met een bedrijf en 44% haalt voldoening uit de co-creactie van nieuwe producten en diensten. Het betrekken van betrokken consumenten bij het management van uw bedrijf via social media biedt kansen.

Online reputatiemanagement

Verder bevat het onderzoek de opmerkelijke conclusie dat positieve conversaties over merken  een grotere impact hebben dan negatieve conversaties. Consumenten delen liever positieve ervaringen, lezen liever positieve ervaringen en nemen dit mee in het beslissingsproces.  Ook is het voor merken van belang om te zorgen voor eenduidige communicatie! 12% van de social media gebruikers ziet een verschil tussen de online communicatie van merken en de offline beleving.

Onderstaand de presentatie van het onderzoek van InSites Consulting :

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF