Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Online Advertising in 2012

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 4 minuten


Het jaar 2012 is een druk jaar geweest voor online adverteren. Ontwikkelingen in de diverse advertentienetwerken gaan in een moordend tempo en het ziet er niet naar uit dat deze tak van sport gaat vertragen op korte termijn. Inmiddels hebben we 2012 achter ons gelaten en is het nu een mooi moment om terug te kijken op de grote ontwikkelingen van het afgelopen jaar.

Google werd socialer

In de herfst van 2011 werd het sociale netwerk van Google uit beta gehaald en gelanceerd. In het begin van 2012 zagen wij hier steeds meer gevolgen van, zowel positief als negatief. Aan de ene kant kregen de sociale extensies meer vorm, maar aan de andere kant sneed Google in de advertentieruimte om plaats te maken voor nieuwe opties van haar sociale netwerk. Zo schoven de advertenties aan de rechterkant van de SERP een stuk naar beneden of verdwenen ze zelfs helemaal en werd er een nieuw advertentieblok aan de onderkant van de SERP geplaatst.

Het jaar van Google Shopping

Google Shopping kennen we al een hele tijd maar in 2012 veranderde alles. Allereerst de Product Listing Ad (ook wel bekend als PLA).  Dit is een advertentie die dynamisch gegenereerd wordt op basis van de productfeed die bij Google Shopping wordt aangeleverd. De PLA was maar een voorbode op een grotere wijziging voor Google Shopping.

Google Shopping is voor de VS vanaf de zomer een betaalde dienst geworden en begin februari volgt Nederland. Vanaf dan is Google Shopping een onderdeel van online advertising en het vierde grote advertentienetwerk van Google.

Lokaal adverteren voor de bakker

Dit jaar heeft Google ook Adwords Express gelanceerd. Feitelijk is dit echt Adwords voor de bakker, slager en lokale kapper. Het nadeel aan deze service is dat het extreem breed ingesteld is en dat er ook vaak irrelevante klikken binnen komen. Voor een SEA specialist als ik is het werkelijk tenenkrommend.

Wat is EasyDeals

EasyDeals levert sinds dit jaar een vergelijkbare service, die naar mijn bescheiden mening veel sterker in elkaar zit. Waar Adwords Express je alleen de mogelijkheid geeft om je advertentie vorm te geven, geeft EasyDeals je veel meer mogelijkheden en begeleiding. Zeker wanneer je nog geen (goede) eigen website hebt zal EasyDeals goud waard zijn voor je bedrijf!

Adverteren op Youtube werd toegankelijker

Google Adwords ontving een flinke update met toegevoegde functionaliteiten voor het adverteren op YouTube.  Opties als inStream, inVideo en gesponsorde video’s zijn daarmee beschikbaar op de plek waar je alle andere advertenties beheert voor de Google netwerken. Hierdoor is je boodschap veel eenvoudiger uniform over te brengen en is de doelgroep nog gemakkelijker te bereiken via bijvoorbeeld remarketing.

Remarketing via Google Analytics

Wat ook werd gelanceerd in 2012 is remarketing via de Google Analytics tracking code.  Hierdoor is er geen extra code meer nodig op de website. Dit betekent dat iedere pagina van de website getrackt wordt en dat er hele specifieke voorwaarden kunnen worden gecreëerd om een bepaalde advertentie aan een gebruiker te tonen. Advertenties kunnen hierdoor met meer voorkennis worden opgemaakt waardoor ze relevanter kunnen zijn en nog beter opvallen.

Remarketing was al beschikbaar voor het display netwerk en is sinds enkele maanden ook beschikbaar (in beta) voor het zoeknetwerk. De boodschap in de tekstadvertentie kan op maat worden gemaakt voor de gebruiker, wat er voor zal zorgen dat je doelen gemakkelijker bereikt zullen worden.
Alhoewel Google Adwords het grootste online advertentienetwerk is voor Nederland, zijn er ook andere netwerken die zich hebben vernieuwd in 2012. De drijfveren achter deze netwerken zijn voornamelijk de mobiele markt en de lancering van Windows 8 en Windows Phone 8.

Yahoo! Advertising & Microsoft Adcenter wordt Bing Ads

Het was al langer bekend en verwacht: Microsoft Adcenter en Yahoo! Advertising  worden samengevoegd om zo een sterker advertentienetwerk aan te bieden. Per 25 oktober 2012, één dag voor de lancering van Windows 8 en Windows Phone 8, was  Bing Ads beschikbaar voor Nederland in het Nederlands.

De redenen dat Bing belangrijker lijkt te worden zijn de twee nieuwe Windows versies en Facebook. Standaard wordt er namelijk bij Windows 8 een Bing app geleverd die waarschijnlijk zal worden gebruikt door de gebruikers van Windows 8. Hierdoor zal het aandeel van Bing in de (Nederlandse) zoekmarkt toenemen. Maar wellicht nog belangrijker is dat Bing in Facebook is geïntegreerd waardoor het ook een manier is om op Facebook te adverteren.

De eerste resultaten die wij hebben gemeten met Bing Ads zijn bemoedigend. Het is echter afwachten of het marktaandeel van Bing gaat groeien met het oplopende Windows 8 aandeel of dat gebruikers toch gaan kiezen voor de Googleapp of Google direct bezoeken via de browser.

Linkedin nu ook in het Nederlands

Niet alleen Bing is nu beschikbaar in het Nederlands, maar ook Linkedin doet mee met deze trend. Het gevolg hiervan is dat de advertenties beter te targeten zijn op mensen in specifieke beroepen en sectoren. Dit zal tot gevolg hebben dat advertenties relevanter zullen worden voor hun doelgroep en daardoor zal het Linkedin Ads netwerk meer waarde gaan krijgen.

Mobile First geldt zeker voor Facebook

Facebook Mobile

Adverteren op Facebook kan al een hele tijd, maar sinds dit jaar zijn het niet meer alleen die kleine advertenties aan de rechterkant van het scherm. Zo werden gesponsorde verslagen als eerste beschikbaar voor mobiele gebruikers en is dit later in het jaar uitgebreid naar de desktop versie.

De redenering hierachter is overigens niet gek, de CTR van een mobiele advertentie op Facebook is 1,14% terwijl de CTR van een desktop advertentie maar 0,59% blijkt te zijn. Mobile adverteren op Facebook lijkt dus een stuk effectiever dan op de desktop versie van Facebook.

Facebook heeft dit jaar ook Facebook Exchange geïntroduceerd. Facebook Exchange moet het gat voor direct marketeers verkleinen, aangezien dit remarketing via het Facebook netwerk mogelijk maakt. Wanneer een website geliked wordt, is dit direct verwerkt in het profiel van de gebruiker. Tevens maakt de like het voor de eigenaar van deze site mogelijk om de gebruiker te retargeten.

Cookie wetgeving2013: Fase 2 van cookies & mobile

2013 wordt ongetwijfeld weer een veelbewogen jaar op het gebied van online adverteren. Eén januari 2013 begint meteen goed met de volgende fase van de invoering van de ‘cookie-wetgeving’ en in 2013 zal de rol van tablets en smartphones stevig groeien.
Zonder in al te veel detail te treden is het sinds de zomer van 2012 verplicht om de gebruiker van je website te vragen of er niet-functionele cookies mogen worden geplaatst op het apparaat van de gebruiker.  Per 1 januari zul je als eigenaar van een website ook moeten bewijzen aan de OPTA dat er toestemming is gegeven voor de cookies die je plaatst. Wil je meer details te weten komen over de ‘cookie-wetgeving’, lees dan hier verder.

Naast de lastige cookiewetgeving zal 2013 ook een verdere opmars van de mobiele apparaten met zich meebrengen.  Het blijkt uit diverse onderzoeken van verschillende bedrijven dat de smartphone steeds meer de plaats in neemt van de desktop PC’s en Mac’s. Dit is terug te zien in de PC verkoop die voor het eerst terugvalt.

In Adwords en de andere advertentieprogramma’s start de verschuiving naar mobiel. De bulk is nog steeds goed via desktop computers te bereiken, maar de vraag is hoe lang dit nog gaat duren. Door de massale verkoop van tablets en smartphones in het afgelopen jaar stijgt het mobiele vertoningaandeel aanzienlijk.

Welke ontwikkelingen in Online Advertising verwacht jij voor 2013 of wat zou je graag zien veranderen?

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF