Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Online Advertising in 2013 & vooruit naar 2014

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 3 minuten

We zijn inmiddels aan het einde van 2013 en dus is dit een goed moment om, net als vorig jaar, de rekening op te maken en vooruit te kijken. AdWords heeft dit jaar meer nieuwe functies gekregen dan ik mezelf kan herinneren. Ook de concurrenten hebben niet stil gezeten, waardoor er in Nederland veel nieuwe advertentiemogelijkheden bij gekomen zijn.

Google organisch en AdWords lijken meer en meer op elkaar

seo en sea lijken op elkaar

In november heeft Google een grote wijziging gemaakt in de manier waarop het AdRank berekent. Van een duidelijke en overzichtelijke formule met blackbox elementen heeft Google er een echte blackbox van gemaakt. In de afbeelding hierboven zie je hoe de berekening werkte. Nu wordt het verwachte effect van de ad-extensions meegenomen in de berekening. Dit betekent dat alle ad-extensies van groot belang zijn voor de prestaties van de campagne.

Op zich was deze wijziging gezien de hoeveelheid nieuwe of aangepaste extensies te verwachten. Zo zijn de sitelinks drastisch aangepast en uitgebreid. Ook zijn de sitesearch, image, review en communciation extensies in beta. Kortom Google ziet veel potentie in ad-extensies

Sinds dit jaar is het ook mogelijk om eigen biedstrategieën voor AdWords op te maken. Door op ieder niveau een variant van automatisch bieden toe te passen. Wat weer een tijdsbesparing kan opleveren.

Waar ik persoonlijk de biedstrategieën niet echt een schokkende toevoeging vond, zijn de Remarketing Lists for Search Ads dat zeker wel. Remarketing is dus vanaf nu mogelijk in het zoeknetwerk, al werkt het wel iets anders dan in het zoeknetwerk. De gebruiker moet namelijk wel matchen met de zoekwoorden die worden opgegeven. Hierdoor kun je wel breder adverteren voor geconverteerde gebruikers.

Een andere grote wijziging in de strategie van Google is het Betaald vs Organisch rapport. Want waar Analytics steeds minder organische informatie weergeeft, geeft AdWords steeds meer weer. Door Google Webmastertools en AdWords te koppelen is het nu mogelijk om snel organische en betaalde zoektermen te vergelijken.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=4yCUgx7H2zo

Google probeert ook steeds meer adverteerders op een goede manier in het displaynetwerk te laten adverteren. Ze zien namelijk dat de groei in adspend op het zoeknetwerk afneemt. De wederom vernieuwde Display Ad Builder van Google moet het displaynetwerk nog toegankelijker maken voor alle AdWords adverteerders. Nog een voorbeeld hiervan zijn Dynamische Remarketing en +PostAds. Deze twee nieuwe varianten moeten het nog gemakkelijker maken voor AdWords gebruikers om relevante ads voor gebruikers te maken.

Dé concurrent op het gebied van Search: Bing Ads

a click on your adSinds dit jaar is Bing flink aan de weg aan het timmeren, ook in Nederland. Alhoewel er nog geen cijfers bekend zijn, kan het haast niet anders zijn dan dat Bing iets gegroeid is. Sinds de introductie van de diverse Windows 8 systemen vorig jaar is hun marktaandeel alleen maar gegroeid en op deze systemen is Bing de standaard zoekmachine.
Naast de eigen Microsoft producten werkt sinds iOS7, Siri ook met Bing als standaard zoekmachine.

Ten opzichte van 2012 lijkt Bing met ruim 300% te zijn gegroeid ten koste van Google en de kleinere zoekmachines.
Mocht je trouwens overwegen om Bing in te stappen, dan is dat zeker de moeite waard. Dit omdat CPC’s vaak op maar 10% van AdWords liggen en de effectiviteit van het verkeer gelijk is.

Twitter sponsored everythingTwitter Sponsored everything

Adverteren op Twitter is sinds dit jaar beschikbaar in alle voorheen alleen internationaal beschikbare smaken:
1. Promoted Accounts
2. Promoted Tweets
3. Promoted Trends
Net als Twitter zijn wij ook nog aan het bekijken hoe dit het beste kan worden ingezet. Maar qua effect lijkt het meer op een branding campagne dan op een search campagne.

Jeugd verlaat Facebook massaalinstagram

Facebook lijkt in 2013 haar jongere gebruikers te verliezen. Deze beweging hebben wij in Nederland al eens gezien de migratie van Hyves naar Facebook. Overigens gooide Hyves dit jaar definitief de handdoek in de ring als sociaal medium. Gelukkig voor Facebook is zij eigenaar van één van de go-to media. Deze go-to media zijn:
● Instagram
● Twitter
● Snapchat
Facebook heeft daarom in de VS instagram Ads on Instagram geïntroduceerd. Deze Ads worden aangeduid met een ‘Sponsored’-label in de rechter bovenhoek. Instagram ads vallen of staan met goede afbeeldingen.

Cookiewetgeving faalde opzichtig

Waar wij ons ontzettend druk om hebben gemaakt en jullie vaak over hebben proberen te informeren, lijkt te sterven aan de exacte issues die wij voorspelden. Zelfs de politiek vind de Nederlandse implementatie van de Cookiewetgeving te irritant voor woorden en wil het daarom ook aangepast zien. Tot die tijd blijven wij adviseren om je website er volledig aan te conformeren, maar ga er vanuit dat deze wetten en richtlijnen al in 2014 zullen worden gewijzigd.

Wordt 2014 het jaar van Branding en Content?

  • De winstgroei voor AdWords uit haar zoeknetwerk begint te stagneren en dit zal in 2014 duidelijker worden. Tevens zal de concurrentie tussen Bing/Microsoft en Google ook zijn effect hebben op deze zoekmarkt.
  • Het is nu al duidelijk dat Google haar AdWords klanten het displaynetwerk in wil hebben en in 2014 zal dit nog duidelijker worden. Zoals je in de AdWords paragrafen kon lezen, brengt Google steeds meer en meer tools op de markt om snel en gemakkelijk het displaynetwerk in te kunnen.
  • Tevens probeert Google het gebruik van Google+ voor ondernemingen te stimuleren en daarnaast beginnen de tekenen van leven voor Google+ steeds duidelijker te worden. Google krijgt op het netwerk naar het schijnt ook precies wat ze er op willen hebben, inhoudelijke discussies en expertinformatie.
  • Zodra de +Post-Ads uit beta komen zal al deze informatie door bedrijven kunnen worden ingezet om sterk interactieve advertenties op te maken.
  • De effectiviteit van +Post Ads, Twitter Ads en Ads on Instagram is zeer afhankelijk geboden content en engagement.
  • 2014 lijkt op het gebied van Online Advertising in het teken te komen te staan van content en engagement.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF