Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Online meets offline

Door: Erik Altink

Geschatte leestijd: 2 minuten

Deze zomer heb ik met mijn gezin de vakantie doorgebracht in Alkmaar. Helemaal niets mis mee. Alkmaar is een erg leuke stad en we hadden ook nog super weer! Daarvoor hoefden we dus niet een dag met zeurende kinderen in een auto te zitten.

Op een van de dagen dat het toch wat minder mooi weer was hebben we een museum voor optische illusies bezocht. Het museum is zeker een bezoekje waard, maar het is dat ze wat flyers bij de fietsenstalling in het centrum hadden achtergelaten, anders hadden we het nooit gevonden. Getuigen het aantal dagelijkse bezoekers waren we daarin helaas ook niet de enige. Het museum had eerder in Amsterdam op een toplocatie gezeten en was verhuisd naar een minder opvallende locatie in Alkmaar. Het centrum van Amsterdam was verruild voor een industrieterreintje in Alkmaar. Als onbekende in Alkmaar hielp het ook niet echt dat in Google Maps het oude adres nog stond en navigeren op naam dus niet mogelijk was.

Waar wil ik heen met dit verhaal? Als SEO specialist heb ik dagelijks te maken met eigenaren van een website die te kampen hebben met een zelfde soort probleem. Je hebt een website voor je winkel of museum, maar mensen komen niet naar je toe. Wat is er mis en wat kun je er aan doen?

1. Content is belangrijk, maar niet voldoende

museumHet museum zit leuk in elkaar, heeft een aantal leuke stukken en je kunt er ook zelf dingen doen. Je mag er draaien aan schilderijen en zelf meedoen aan optische illusies. Vertaald naar een website kan je zeggen dat ze leuke en goede content hebben. Gekeken naar een leuk uitstapje zijn ze een relevante optie.

Google geeft voor websites aan (https://www.google.com/competition/howgooglesearchworks.html) dat dit het belangrijkst is en dat bezoekers je dan zullen vinden, maar helaas, zoals ook blijkt uit het offline voorbeeld: zo simpel is het niet. Natuurlijk, er zit wel een kern van waarheid in, maar vanzelf gaat het niet. Was het uitstapje me niet goed bevallen dan had ik er niet over geschreven en was mijn bezoek onopgemerkt gebleven en had geen van de lezers van dit stukje geweten van dit museum. Zonder flyer had ik het zelf echter ook nooit gevonden. Alleen goede content en relevantie is dus niet voldoende.

2. Pas op bij migraties

verhuisberichtHet eerste probleem waar dit museum mee te kampen had, was dat het verhuisd was maar dat op internet nog naar het oude adres werd verwezen. Online gebeurt dit regelmatig. Je wijzigt je website, producten zijn (tijdelijk) niet in het assortiment, krijgt nieuwe pagina’s of zelfs een nieuwe domeinnaam en je vergeet links aan te passen. Bezoekers kunnen je niet vinden of komen op de verkeerde plaats uit. Een groot gedeelte van de bezoekers zal hier opgeven of een alternatief zoeken en komen niet meer bij jou uit. Zorg er dus voor dat alle verwijzingen goed staan en mensen niet teveel moeite moeten doen om je te vinden.

3. Zorg voor waardevolle links

waardevolle linksHet tweede probleem waar het museum mee te maken had, was dat het helaas al niet erg populair was. Afgezien van een flyer in een fietsenstalling had ik nog helemaal niets over het museum gehoord en kon ik er ook weinig over vinden. Dit is een probleem voor zowel offline als online bedrijven. Je bestaat, maar hoe moeten mensen je vinden? Ik, als toerist in Alkmaar, had me een aantal folders eigen gemaakt over wat er te doen is en wat tips gekregen van mensen die er wonen. Dat is waar je als lokaal uitstapje aanwezig wilt zijn.

Online kun je dit vergelijken met adverteren en linkbuilding. De flyer was een ‘link’ of een advertentie. Een vermelding in een folder had een advertentie kunnen zijn. Ook een (gast)artikel had voor bekendheid kunnen zorgen. Deze methoden hebben voor on- en offline veel overlap, met als verschil dat je voor offline eerder zal proberen meer bezoekers te trekken terwijl voor online een link op een goede plaats, hoge pagerank, autoriteit en relevantie, van jou een beter museum maakt en daardoor op zich ook al waardevol kan zijn.

Zoekmachines willen het beste resultaat laten zien bij een zoekopdracht. Verplaats je eens in je potentiële bezoeker. Waar zitten de obstakels om bij je te komen? Vertaal het eens naar de offline wereld en bedenk of alles goed is ingericht.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF