Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Online offline integratie: Giel, Google en de Radioring

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 1 minuut

De integratie van online en offline marketingactiviteiten biedt interessante mogelijkheden. Helaas laat de afstemming van beide disciplines nog regelmatig te wensen over. Een gebrek aan kennis over de online mogelijkheden is hiervoor de belangrijkste oorzaak.

Zo ook rond de verkiezing voor de Gouden Radioring 2008 die vanmiddag wordt uitgereikt. Tot een week voor de verkiezing werd er online niet geadverteerd om de verkiezing te promoten terwijl dit offline (op de radio) wel gebeurde. Dit is Giel Beelen en zijn ‘spindoctor’ Kai van der Linde op de valreep opgevallen. Op de speciale ‘Trots op Giel actiepagina wordt het verzoek geplaatst een banner over te nemen op websites. Op innitiatief van Allard Nooteboom en in samenwerking met affiliate netwerk M4N is dit ook daadwerkelijk gebeurd.

Banner

Opvallend was dat ‘search’ hierbij links bleef liggen. Terwijl het voor de hand ligt dat mensen na het horen van een radioreclame gaan Googelen naar meer informatie. Vandaar dat Tribal Internet Marketing woensdagmiddag een Google Adwords campagne voor Giel heeft opgezet. Hierdoor verschijnen advertenties om te stemmen voor Giel wanneer wordt gezocht op termen zoals giel, radioring en 3fm, etc.

Als ludieke actie wordt er ook geadverteerd op de namen van concurrenten ‘Coen en Sander’ en ‘Rick van Velthuysen’. Bij de laatste is daarbij de sms code ‘SMS Ring 2 naar 5200’ van Giel Beelen opgenomen in de advertentietekst. Via het google inhoudsnetwerk verscheen deze tekst op de website van Rick van Velthuysen. Met onder deze ‘valse tekst’ overigens een verwijzing naar de ‘Trots op Giel’ website.

GeenStijl meldt dat er ‘tienduizenden euro’s’ zijn uitgegeven aan de campagne en pleit voor diskwalificatie van Giel Beelen. In werkelijkheid heeft de actie nog geen €250,- gekost. Televisier-hoofdredacteur Peter Houben meldt vandaag in de Spits (zie hieronder) dat er geen sprake is van diskwalificatie. Hij is zelfs blij met de felle strijd tussen de kandidaten.

Ludiek of niet, in ieder geval een illustratie hoe via internet kan worden ingespeeld op acties daarbuiten.

Discussie- 2 reacties

Bauke

24 oktober 2008, 15:15

Helaas helaas

Coen en Sander winnen de Gouden Radioring 2008.

boulevard.nieuws.nl/532096/gouden_radioring_voor_coen_&_sander

Reageer hier op

Nooteboom.nu » Blog Archive » Internetcampagne voor Giel Bielen

28 oktober 2008, 09:46

[…] Al met al een leuke actie, zie details hier en hier […]

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF