Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Onze excuses voor het taalgebruik

Door: Patricia Bouwheer

Geschatte leestijd: 1 minuut

Vaktaal. Ook wij maken ons er (regelmatig) schuldig aan. De ene hippe kreet na de andere vliegt door de ruimte heen, waarbij de collega’s begrijpend knikken maar buitenstaanders vaak steeds glaziger voor zich uitstaren. Tijd voor SEA-specialist Patricia om ons eigen ‘populaire’ taalgebruik eens onder de loep te nemen.

 

Het leed dat vakjargon heet

Veel blogs die wij schrijven zijn gericht op nieuwe features binnen de online wereld. Veelal wordt dit afgekort met fancy, snelle afkortingen. Je kunt hierbij denken aan GA voor Google Analytics en ETA’s voor Expanded Text Ads. Onderstaand vind je een dialoog die zomaar kan plaats vinden tussen collega’s:

“Zojuist heb ik de doelgroeplijst vanuit GA benut in zowel de DSA als de RLSA campagnes. Tevens zijn alle ads omgezet naar ETA’s. Dit zal bijdragen voor o.a. een goede CTR en CVR. Goed om te horen dat je vanuit CRO gaat kijken naar de juiste mUX strategie.”

Zelfs als ik het zelf lees snap ik heel goed dat je reactie waarschijnlijk ‘HUH?!’ is.

 

Maar daar blijft het niet bij..

Ik begrijp dat deze gesprekken voor veel mensen nogal cryptisch overkomen. Nu blijkt dat deze gesprekken naast intern ook worden besproken in (mail)conversaties naar klanten (oeps). Lieve klant, bij deze onze excuses voor ons taalgebruik.

Bovenstaande termen worden veelal toegelicht in eerdere blogs waarbij vele nieuwe features en afkortingen worden toegelicht. Maar het wordt nog mooier: blijkbaar maken we ook schaamteloos gebruik van woorden die te boek staan als populaire (lees irritante) marketingwoorden.

 

10 managementwoorden die je ook bij ons hoort

Na een korte analyse van het mailverkeer van mij en van mijn collega’s kwam ik tot een aantal woorden die ook wij te vaak gebruiken. Tijd voor een overzichtje (zodat je voortaan snapt wat we nu eigenlijk bedoelen):

  1. Heads-up – een update geven
  1. Workaround – een oplossing voor een probleem
  1. OOO – we zijn er niet, oftewel out of office
  1. Uplift – een stijging (hopelijk in je resultaten)
  1. Outreach Campagne – het creëren van bekendheid door het plaatsen van content op andere websites
  1. Follow up – een vervolg op de huidige afspraak
  1. Recap – simpelweg een samenvatting
  1. Use cases – een taakverdeling wie kan wat doen

 

En tot slot nog twee kreten die ik soms voorbij hoor komen en nog erger zijn:

  1. Ergens een plasje over doen – een mening over of eigen draai aan iets geven
  1. Doorpakken – doorwerken volgens de ingezette koers

 

Kortom, we adviseren klanten wel dat ze zo min mogelijk vakjargon moeten gebruiken, maar doen het zelf dus ook. Sry, oftewel: Sorry, nogmaals ons excuus voor ons taalgebruik en ‘stoere online praat’.  We zullen erop letten.

Inmiddels benieuwd naar al die vaktermen die we in onze blogs gebruiken? Bekijk dan het Tribal blog, hier vind je volop interessant leesvoer. Al dan niet met vakjargon 😉

Discussie- 2 reacties

Hervé

7 oktober 2016, 13:17

De term uplift is zo ontzettend raar… een lift = een opwaartse beweging. Dus “up”, omhoog, en “lift” ook omhoog, betekent feitelijk “omhoog omhoog”.

Kantoortaal is overigens ook ontzettend ergerlijk! “Een afspraak inschieten” ervaar ik als verschrikkelijk… ik krijg altijd de neiging om iemand af te schieten op het moment dat ik dat hoor.

Reageer hier op

    Erik

    4 november 2016, 11:52

    Hi Hervé,

    Onbewust maken we ons hier allemaal wel ergens schuldig aan, maar we proberen er op te letten.

    Uplift is overigens gewoon een Engels woord, dus daar kunnen we niet zo veel aan veranderen 😉
    Maar gewoon Nederlands communiceren kan geen kwaad.

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF