Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Opinie: Search Engine Advertising stimuleert korte termijn denken

Door: Robert van den Berge

Geschatte leestijd: 1 minuut

Le Penseur (Rodin)Search Engine Advertising, een prachtige marketingtool met oneindig veel mogelijkheden. Waarom nog geld uitgeven aan dure print- en tv-campagnes, waarvan de effecten toch moeilijk meetbaar zijn? Met zoekmachine adverteren is alles meetbaar en kan direct op rendement worden gestuurd!

En toen was er de crisis…
Bovenstaande situatie doet zich steeds meer voor. Bedrijven, groot en klein, hebben steeds meer ervaring met zoekmachine campagnes en ontdekken de voordelen hiervan. Met de komst van de kredietcrisis zijn echter alle budgetten op scherp gezet, waaronder het marketingbudget. Waar het in het verleden de gewoonte was om elk kwartaal een nieuwe campagne te voeren met print, radio en/of televisie, worden er tegenwoordig meer kritische vragen gesteld alvorens budgetten worden vrijgemaakt. “Wat levert deze radioreclame ons eigenlijk concreet op aan verkopen?” en “bereiken we nog wel de juiste doelgroep met onze abri’s?” zijn vragen die nu vaker gesteld worden dan vóór de crisis. Tot dat een (slimme?) marketeer bedenkt: “met Google AdWords hebben we meetbare en rendabele verkopen weten te realiseren, moeten we daar niet wat meer mee doen?”.

Met als gevolg…
Doordat online campagnes zo enorm meetbaar zijn, is het relatief eenvoudig om een business case te bouwen waarmee een budgetaanvraag kan worden verantwoord. Voor traditionele middelen is dat wat complexer. Om op korte termijn een kostenbesparing te laten zien en alleen nog direct rendabele kanalen te gebruiken kan een marketingafdeling scoren bij directie. “Dit jaar doen we geen TV, Radio of Print, maar focussen we ons volledig op Online.” Dat klinkt mooi; eindelijk een bedrijf wat doorheeft dat Online enorm belangrijk is en daar de benodigde budgetten voor vrij maakt. Vol goede moed worden plannen gemaakt, bureaus gebrieft en budgetten rondgemaakt.

Focus op Online
Nadat het de eerste maanden zijn verstreken en de eerste resultaten zijn gerapporteerd, blijkt dat de Online resultaten toch iets minder zijn dan vorig jaar. Ach, het is nog vroeg in het jaar, dat zal wel weer bijtrekken. Maar na verloop van tijd blijkt er weinig verbetering te zijn, wat nu?

Het één sluit het ander niet uit!
Search Engine programma’s als Google AdWords laten een snel meetbaar resultaat zien. Dit krachtige adverteerprogramma kan daardoor onbedoeld het korte termijn denken van marketeers stimuleren. Op die manier wordt AdWords slachtoffer van haar eigen succes. Zonder de inzet van ondersteunende (offline) middelen, wordt niet het maximale uit een SEA-campagne gehaald. Kies daarom voor een integrale aanpak van uw campagnes, waardoor de crossmediale effecten zich optimaal kunnen uitwerken!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF