Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Optimaliseer je producten

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 5 minuten

Wanneer je een webshop met merkproducten hebt, ben je vaak niet de enige die deze producten verkoopt. Het is daarom belangrijk dat jouw webshop opvalt en anders is dan die van je online concurrenten. In dit artikel geef ik je enkele tips over de techniek, content en populariteit (linkbuilding) waarmee jij je online concurrenten een stap voor bent.

De techniek

Product URL’s

Bij veel webshops komt het voor dat een product op verschillende manieren te bereiken is. Dit komt omdat een product onder verschillende categorieën kan vallen. Zo kan bijvoorbeeld een ‘schoen’ zich bevinden in de categorie ‘heren’ maar bijvoorbeeld ook in de categorie ‘sneakers’, ‘merk’ of ‘aanbiedingen’. De URL’s voor hetzelfde product zien er dan als volgt uit:

Wanneer een zoekmachine nu op de webshop komt ziet deze de ‘schoen’ en de content op vier verschillende URL’s terug komen. Er zijn 2 manieren om dit op te lossen.

1. Canonical tag: Met een canonical tag is het mogelijk een zoekmachine te vertellen dat een product op meerdere URL’s bereikbaar is, maar dat er één URL is die hij moet opnemen in de zoekresultaten. Dit kun je doen door bij de URL’s die niet opgenomen moeten worden, de volgende tag op te nemen in de <head>:

<link href=”http://www.webshop.nl/heren/rode-schoen.htmlrel=”canonical” />

Deze oplossing is waarschijnlijk het meest eenvoudig toe te passen maar heeft vaak niet de voorkeur omdat deze oplossing niet 100% waterdicht is. Een zoekmachine kan soms de canonical tag negeren en de eventuele linkwaarde neemt iets af.

2. Korte URL: Om er zeker van te zijn dat de zoekmachine de goede URL pakt en ook alle linkwaarde naar het product gaat dient de categorie uit de URL gelaten worden. De URL van het product zal dan worden: https://www.webshop.nl/rode-schoen.html.

Op deze manier kan het product in iedere categorie voorkomen, zonder dat er het probleem ontstaat dat een zoekmachine het product op meerdere URL’s tegenkomt.

Probeer de naam van het product in de URL op te nemen.

Let op: bij het aanpassen van de URL’s is het belangrijk om de oude URL door te sturen naar de nieuwe URL door middel van een 301 redirect.

Schema.org

Nu de zoekmachine de goede URL heeft kunnen we deze ook meer laten opvallen tussen de andere resultaten. Dit kun je doen door de productpagina op te maken met Schema.org. Hiermee kan jouw resultaat met Rich Snippets getoond worden.

richsnippets

Bij een product dien je gebruik te maken van Schema.org/Product. Hierbij geef je aan dat het om een product gaat, wat de naam is van het product, de beschrijving, de afbeelding, de voorraad en wat de score is van de eventuele reviews. De code ziet er dan als volgt uit:

schema1

De content

Op veel webshops is er bij een product geen beschrijving aanwezig, waardoor de zoekmachine minder signalen door krijgt over het product en hierdoor de pagina minder goed kan beoordelen. Het is dan goed om een beschrijving toe te voegen.
Neem niet de standaard beschrijving van de fabrikant of leveranciers over. Een zoekmachine ziet bij veel webshops deze tekst al staan en dit kan negatieve gevolgen hebben voor de vindbaarheid van je product of zelfs van je hele webshop. Schrijf daarom altijd een eigen stuk unieke content bij het product.

Hoe zoeken bezoekers naar je producten?

Nu je aan de slag gaat met het maken van je productbeschrijvingen is het goed om te weten hoe mensen echt zoeken naar je producten. Zoeken ze op ‘schoen rood’ of op ‘rode schoen’? Om hier achter te komen kun je gebruik maken van de Google Keyword Tool. Door de zoekwoorden in te voeren is het mogelijk om hiermee te bekijken wat het maandelijkse lokale zoekvolume is. Vergeet ook niet te kijken naar de suggesties die worden gegeven. Hier staan ook nog goede zoekwoorden bij die je misschien zelf niet hebt bedacht.

keywordtool

Nog een tip; bij een aantal type producten wordt er ook gezocht op typenummer. Dit zie je veel bij toners, gereedschap, boeken en onderdelen van producten.
Nu je weet hoe er naar je producten wordt gezocht kun je hiervoor een unieke beschrijving maken.

Overige content

Als je de beschrijving klaar hebt kun je de zoekwoorden die je hebt geselecteerd voor je beschrijving ook gebruiken voor de volgende stukken content op je website. Let wel op dat je niet gaat SPAMMEN.

  • Naam/titel van het product, de H1 van het product. Voorbeeld: ‘Rode schoen’.
  • Alt tag, de beschrijving van de afbeelding. Voorbeeld: ‘Vooraanzicht rode schoen’.
  • Browsertitel, de titletag. Voorbeeld: ‘Rode schoen van merk X kopen op Webshop.com’.
  • Meta description, een samenvatting van de inhoud van de pagina. Voorbeeld: ‘Rode schoen van Merk X nu voor € 39,95 te koop bij Webshop.com (Gratis verzending)’.

Reviews

Een goede manier om je productpagina te onderscheiden van de concurrentie is het verzamelen van reviews. Deze reviews worden alleen op jouw pagina geplaatst en bieden een toegevoegde waarde voor de zoekmachine en ook voor de gebruiker (als je reviews positief zijn). Maar let op dat je niet alle minder goede reviews weghaalt, je wilt tenslotte dat het natuurlijk blijft.

sterrenrichsnippets

De review is vervolgens ook op te maken met Schema.org, waardoor het product nog meer opvalt in de zoekresultaten. Om de sterren bij je zoekresultaat in Google te krijgen dien je deze als volgt op te bouwen.

schema1

De populariteit

Door je productpagina goed in te richten qua content ben je voor de zoekmachine uniek en dus goed te indexeren. Om een goede positie te behalen is populariteit van de pagina belangrijk. Dit kun je ook bereiken met content. Zorg dat jij echt iets unieks biedt dat de concurrenten niet hebben en breng dit onder de aandacht bij je doelgroep.

Video

Veel mensen denken bij content voornamelijk aan tekst, maar content is veel breder. Zo valt video ook onder content en kun je door middel van het goed opstellen van productvideo’s, hier de doelgroep echt iets bieden wat zij sneller zullen delen via social media of op een/hun blog. Voor het goed opstellen van een video kun je gebruik maken van het Youtube Playbook of dit artikel lezen op onze blog.

Tip: Het is mogelijk een link op te nemen in het filmpje. Dit kun je doen door middel van ‘Een aantekening maken’ in de Editor. Een goed voorbeeld hiervan zijn de productvideo’s van Coolblue.

aantekeningenvideo

Product review

Een andere goede manier om je product meer onder de aandacht te brengen en hieruit ook een link te krijgen is het product op te sturen naar een blogger. Let wel op dat de blogger een goed bereik heeft voor je dit doet. Bij het opsturen van het product kun je aan de blogger vragen om het product te reviewen met daarbij het verzoek een link te plaatsen naar het product.

Winactie

Iedereen wil winnen, een winactie op een blog/website is daarom een succesvolle manier om links naar je website/product te krijgen. Er zijn verschillende manier waarop je de winactie kunt insteken. Zo kunnen mensen zich opgeven via een mailtje, een reactie op de winactie plaatsen of een Like & Win op Facebook. Mocht je naast een betere ranking voor je product ook je sociaal netwerk willen uitbreiden, dan is de Like & Win de beste optie. Het kan ook helpen wanneer je de ‘verliezers’ van de winactie toch nog tegemoet komt met een speciale kortingscode.

Conclusie

Zorg altijd dat je productpagina’s zich onderscheiden van de massa op het internet, bied de gebruiker en de zoekmachine voldoende content en zorg dat de content uniek is. De populariteit komt dan vanzelf of je kunt de populariteit door middel van een leuke actie een zetje geven. Het kost even wat tijd om je productpagina’s allemaal zo te maken maar het zal je in de toekomst zeker gaan helpen.

Mocht je zelf nog leuke ideeën hebben om je productpagina te onderscheiden of om je product extra onder de aandacht te brengen? Deel dan je ervaringen of vragen in de comments!

 

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF