Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Overtuigen door goed te schrijven; deel 1

Door: Wil Salden

Geschatte leestijd: 2 minuten

Ben je op zoek naar een beter converterende website? Website optimalisatie is het begin van online succes. Maar hoe zorg je er nu voor dat je bezoekers op je website veranderen in klanten? Wat is er nodig om vertrouwen uit te stralen en je site optimaal vorm te geven? Om je hierbij te helpen, organiseert Congres.nl in samenwerking met Tribal op 3 november een website optimalisatie congres. Als voorproefje hierop geven we je alvast wat tips over hoe je het conversiepercentage kunt verhogen door middel van goed geschreven teksten.

Tip 1; zet je gebruiker centraal!

Maar hoe doe je dit? In de komende drie dagen zal er elke dag een artikel verschijnen waarin we je tips geven voor het schrijven van effectieve webteksten. De ontwerpen van de artikelen zijn;

Je bent lang niet zo interessant als je denkt dat je bent …

Je kent het wel, je bent op een feestje van een oud studiegenoot of een bekende. Je hebt een gezellig avond, maar er is een persoon die de sfeer verpest. Hij is al de hele avond alleen maar over zichzelf aan het praten. Hij schept alleen maar op over hoe geweldig hij wel niet is, wat hij allemaal heeft meegemaakt en wie hij wel niet allemaal kent. Naast dat het niet geloofwaardig overkomt, is het ook nog eens hoogst irritant. Herkenbaar?

Misschien maak je ook wel dezelfde fout, niet op een feestje maar wel op je website. Veel bedrijven maken de fout door op hun website alleen maar over zichzelf te praten en de gebruiker te overspoelen met promotionele teksten. Zodra een gebruiker jouw website heeft bereikt, heb je zijn aandacht en hoef je niet meer te schreeuwen om aandacht, maar moet je starten met het focussen op de behoeftes van je bezoekers.

Zoals ik al aanhaalde, worden internetgebruikers dagelijks geconfronteerd met promotionele webteksten. Met als gevolg dat gebruikers een soort schild om zich heen bouwen en je informatie niet meer lezen. Hoe zorg je er nu voor dat ze je informatie wel lezen?

    • Richt je content op de gebruiker, niet op de organisatie;
      Bespaar je bezoekers de irritaties en verplaats je in de gebruiker. Vraag jezelf af wat de bezoeker wil horen en niet ‘wat wil ik vertellen’. Een zin als “Deze week 10% korting, vanwege ons 30-jarig bestaan” klinkt toch veel beter als “We bestaan 30 jaar, dus we geven korting”? Dat er nog een groot verschil zit tussen wat bedrijven willen vertellen en waar gebruikers naar op zoek zijn.
    • Bied alleen maar objectieve informatie;
      Feitelijk schrijven is moeilijk en kost wat tijd, aangezien het moeilijk is om geen subjectieve uitingen te gebruiken. Maar onthoud, je bezoeker is niet op zoek naar entertainment of marketingtaal. Hij is op jouw website voor het oplossen van een bepaald probleem en feitelijke informatie helpt hem hierbij het beste.
    • Voorkom overtollige informatie;
      Het constant herhalen van dezelfde items, met als doel het benadrukken van het belang, vermindert juist het effect. Kijk maar naar je dagelijkse conversaties. Dan vind je het toch ook vervelend als constant hetzelfde wordt gezegd.
    • Gebruik geen grappige zinnen en marketing lingo;
      Elke keer dat een gebruiker moet nadenken over wat er zich achter een bepaalde vage of slim bedachte marketingterm bevindt, bestaat de kans de gebruiker kwijt te raken. Gebruikers verliezen snel hun geduld wanneer ze op een link moeten klikken om te achterhalen wat zich achter de link bevindt. Zie bijvoorbeeld de onderstaande afbeelding; wat betekent ‘fantastic electric’ of ‘funky wood’?

Effectieve webteksten waarin de gebruiker centraal staat, is een van de belangrijkste conversiepunten binnen een website. Content is nog steeds king. In het volgende artikel zullen we je uitleggen hoe je je bezoekers kunt overtuigen door de belangrijkste punten eerst te zeggen.

Discussie- 3 reacties

H. van der Mey

26 oktober 2011, 14:51

Ik ben zelf nog niet overtuigd van de kracht van deze posting. De doelstelling is mij niet helder. De lezer informeren en helpen of… een teaser naar het congres. De tips die geboden worden zijn algemeen bekend. Zo ook de rest van de inhoud. Ook qua opmaak is veel winst te behalen. Bloggen is een belangrijk onderdeel binnen een Content Marketing strategie. Een valse start van een reeks is pijnlijk. Maar goed, wellicht is het vervolgartikel van dermate goede kwaliteit dat wij wél iets leren. Een verrassende ‘call to action’ zorgt voor interactie met de doelgroep. Ook binnen social media. Wellicht de laatste alinea nog eens herschrijven?

Reageer hier op

mark van werven

26 oktober 2011, 17:23

Dag Han, bedankt voor de suggesties. Misschien wil je het congres nog meepromoten. Wat is het doel van jouw posting, inhoudelijk of een stukje eigen promotie 🙂

Reageer hier op

H. van der Mey

26 oktober 2011, 17:35

Hallo Mark, Een posting is het niet hoor. Gewoon een reactie. Het onderwerp heeft continu mijn aandacht en hoopte iets te leren. Verwachting en inhoud viel mij tegen. Vandaar mijn reactie. Inhoudelijk dus.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF