Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Overtuigen door goed te schrijven; deel 3

Door: Wil Salden

Geschatte leestijd: 1 minuut

Ben je op zoek naar een beter converterende website? Website optimalisatie is het begin van online succes. Om je hierbij te helpen, organiseert Congres.nl in samenwerking met Tribal op 3 november een website optimalisatie congres. Als voorproefje hierop geven wij je alvast wat tips over hoe je het conversiepercentage kunt verhogen door middel van goed geschreven teksten.

 

In de voorgaande artikelen werd duidelijk dat het belangrijk is om snel tot je punt te komen en de gebruiker centraal te zetten. In dit laatste artikel willen we het belang van de scanbaarheid van je teksten benadrukken. Gebruikers lezen niet!

Tip 3; Zorg voor een overzichtelijke tekst

Usability expert Jakob Nielsen zei ooit de beroemde woorden; “How users read on the web: They don’t”. Ondanks dat deze woorden uit 1997 stammen, gelden ze nog steeds. Het merendeel van je bezoekers leest je teksten niet maar scant de tekst op zoek naar interessante informatie. Het is daarom belangrijk dat een bezoeker in één oogopslag kan beslissen of een pagina interessant is of niet.

Door het toepassen van de volgende richtlijnen kun je het leesgemak van je teksten verder vergroten:

  • Segmentering: door teksten op te delen in korte blokken (bij voorkeur niet langer dan vijf regels), gescheiden door witregels, lijkt de tekst korter en wordt duidelijk wat bij elkaar hoort.
  • Kopjes: door teksten op te delen en te voorzien van tussenkopjes, wordt de inhoud sneller duidelijk en scanbaar.
  • Opsommingen: door gebruik te maken van opsommingen in plaats van hele lappen tekst, wordt een pagina overzichtelijker. Ook stimuleert het het scannend lezen van een artikel door een bezoeker.
  • Uitlichten: door enkele kernwoorden vetgedrukt te maken, is de inhoud van een tekst sneller te bepalen.
  • Voorkom generieke links: door gebruik te maken van beschrijvende links hoeft een gebruiker niet lang na te denken over wat er zich achter een link bevindt.
  • Zorg voor contrast: Een lichte achtergrond met een donkere tekst is het meest duidelijk en beste leesbaar. Zorg er in ieder geval voor dat het contrast tussen de tekst en de achtergrond groot is.
  • Lettertype: sommige lettertypes maken het lezen vermoeiend of kunnen associaties met het merk beïnvloeden. Denk goed na over het lettertype dat je kiest.

Samenvatting: de drie tips
In de drie artikelen die de afgelopen dagen zijn verschenen, werd duidelijk dat;

  • De gebruiker centraal moet staan in je webteksten. Schep niet op over jezelf maar voeg waarde toe.
  • Onderschat de kracht van de eerste alinea niet en kom snel tot je punt.
  • Gebruikers lezen niet maar scannen een pagina. Zorg daarom dat een gebruiker snel kan beslissen of de geboden informatie nuttig is.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF