Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Pinterest als sales generator

Door: Daniëlle Wildemast

Geschatte leestijd: 2 minuten

Hoe zit het eigenlijk met de doorontwikkeling van PinterestEind 2014 vroegen wij ons af of het aantal gebruikers nog steeds gestaag zou stijgen in 2015, maar hoe staan we er eigenlijk voor? Het aantal gebruikers op Pinterest ligt vele malen lager dan Facebook-gebruikers  of Twitteraars, maar Pinterest-gebruikers zijn meer trouw en actiever. Dus waarom buiten we dit niet vaker uit! Ik zie hier voor organisaties een grote kans weggelegd om Pinterest zakelijk in te zetten, die vaak nog onbenut blijft.

Lekker visueel
pinterestPinterest is een fantastisch visueel kanaal om door middel van Pinboards, producten onder de aandacht te brengen bij potentiële klanten. Consumenten zijn nog steeds erg visueel ingesteld! Laten we hier dus gebruik van maken. Iedereen wordt dagelijks bestookt met visuele content, infographics en andere inspirerende beelden. Maar het aantal bedrijven dat zich op Pinterest begeeft is in verhouding nog altijd klein, terwijl het zeker mogelijkheden biedt. Mensen willen geïnspireerd worden, daarom gaan ze op zoek naar bronnen die hen daarbij kunnen helpen. Niet alleen reviews van anderen dragen hieraan bij maar juist ook social marketing.

Beleving verkoopt

Pinterest is een kanaal waarop je de beleving van een product het beste tot uiting kan laten komen. Je kunt daar je aanbod presenteren binnen de interesses en zoekopdrachten van potentiële kopers, die zelf actief hun Pinboards bijhouden. Ik, als idiote kindermodeliefhebber, struin graag meerdere boards af om inspiratie op te doen en de nieuwste collecties te zien. Wanneer je als brand of webshop zichtbaar bent met een goede link, kun je er vanuit gaan dat je meer verkeer naar je website genereert. Daarnaast zorgen gebruikers zelf voor een stukje PR van merken en producten die ze tof vinden. Deze kunnen ze toevoegen als favoriet of terug laten komen in hun eigen boards (die andere gebruikers weer kunnen volgen, liken en repinnen). Ik zeg een win-winsituatie!

pinterest2

Emotie is de drijfveer
Ik denk dat er voor webshops een uitdaging ligt om meer het gevoel van ‘live shoppen’ zoals in een fysieke winkel, na te bootsen. De enorme hype om alles online te doen neigt steeds meer naar consumenten die het ‘echte’ gevoel van aandacht en attentie missen. Met Pinterest kun je al redelijk goed tegemoet komen aan deze wensen en verwachtingen door meer emotie en inspiratie te laten zien. Maar misschien is het ondanks de miljoenen bezoekers nog steeds te onbekend (voor ondernemers).

Promoted Pins
Naast het repinnen van afbeeldingen en boards is het voor ondernemers ook mogelijk om zogenoemde Promoted Pins in te zetten. Dit werkt eigenlijk hetzelfde als de gewone pins, echter dit is een gesponsorde manier om een groter bereik te creëren onder bepaalde doelgroepen. Ook hier wordt dus weer onderscheid gemaakt tussen gesponsorde en organische pins.

Ik laat mijn netwerk graag de voordelen en mogelijkheden zien. En natuurlijk is het niet voor iedereen geschikt, maar het zou al de moeite waard zijn om meer creativiteit te laten zien en te testen wat het oplevert. Zeker het visuele aspect speelt in op de hersenen van consumenten en als ze de eerste stap hebben gezet om producten te repinnen, is het vervolgens de kunst om ze te laten converteren.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF