Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Posities van zoektermen bekijken met Google Analytics

Door: Bart Martens

Geschatte leestijd: 2 minuten

Het monitoren van posities van zoektermen in de zoekresultaten is een essentieel onderdeel binnen SEO. Maar hoe kun je deze posities het beste  monitoren?

Je kunt natuurlijk handmatig de posities gaan checken in Google. Daarnaast zijn er diverse (betaalde) tools beschikbaar, zoals Advanced Web Ranking (AWR). Maar het is ook in Google Analytics mogelijk om de gemiddelde posities van zoektermen te monitoren. Hiervoor kun je een koppeling maken met Google Webmaster Tools. Houd hierbij wel rekening met de volgende punten:

  • De data vanuit Google Webmaster Tools is niet actueel en loopt een aantal dagen achter.
  • Er worden gemiddelde posities weergegeven. Wanneer een zoekterm in Google search en in Image search rankt, dan wordt het gemiddelde van deze posities getoond.

Actuele data door vrije variabelen

Om de posities van zoektermen goed te kunnen monitoren in Google Analytics kun je gebruik maken van vrije variabelen. Het grote voordeel hiervan is dat je actuele data ter beschikking hebt. Daarnaast wordt er geen gemiddelde genomen van de diverse resultaten (wat Webmaster Tools wel doet) maar is het enkel de positie in de Google Search resultaten. SEOmoz heeft hier onlangs een artikel over geschreven.

Om de Google Search posities in Google Analytics te krijgen zijn twee aanpassingen nodig:

    • De standaard Google Analytics code uitbreiden met onderstaande regels:

<script type="text/javascript">
function rankingsPush()
{
var url = String(document.referrer);
if (url.indexOf ("google.nl") !=-1)
{
var urlVars = {};
var parts = url.replace(/[?&]+([^=&]+)=([^&]*)/gi, function(m,key,value)
{
urlVars[key] = value;
});
_gaq.push(['_setCustomVar', '1', 'Rankings', urlVars["cd"], 1]);
}
}
</script>

  • De <body> tag uitbreiden, zodat de resultaten zichtbaar worden in Google Analytics: voeg de regel: onLoad="rankingsPush();" toe aan de <body> tag.

Wanneer de <body> tag er bijvoorbeeld zo uitziet:
<body class="blabla">

Moet deze aangepast worden naar:
<body onLoad="rankingsPush();" class="blabla">

Data bekijken in Google Analytics

De data is in Google Analytics (nieuwe interface) terug te vinden onder de kop:
Bezoekers > Demografie > Vrije variabelen

We zien in dit overzicht de variabele: “rankings” terug. Wanneer je hierop klikt worden de posities zichtbaar. Voeg vervolgens de secundaire dimensie: “zoekwoord”  toe.

Nu worden de zoektermen met de bijbehorende posities zichtbaar. Daarnaast kun je hier onder andere het bouncepercentage en het aantal pagina’s per bezoek zien. Zie onderstaand screenshot.

Let op: Zoektermen met posities worden alleen zichtbaar wanneer hier minimaal één keer op geklikt is.

Nog meer data

Naast het zichtbaar maken van de posities voor de zoektermen is het ook mogelijk om de te zien welke bestemmingspagina’s goed ranken. Wanneer je de secundaire dimensie ‘zoekwoord’ aanpast in ‘bestemmingspagina’s’ krijg je data zoals in onderstaande afbeelding. Uiteraard is iedere secundaire dimensie hierbij mogelijk.

Sturen op meer bezoek

Wanneer je wilt weten hoe je meer bezoek op de website kunt krijgen, dan kun je deze statistieken heel goed als input gebruiken. Staan er namelijk zoektermen onderaan op pagina 1 of bovenaan pagina 2 en zorgen deze al voor bezoek? Dan kan het interessant zijn hier de focus op te leggen met de SEO campagne.

Discussie- 9 reacties

Navin Poeran

17 november 2011, 15:35

Nice artikel.

Nog niet getest.

Ik check dit meestal gewoon in Google webmaster tools.

Reageer hier op

Abel van de Meulder

19 november 2011, 09:59

Goed artikel. Veel mensen weten dit niet. Zo heeft Google zo veel te bieden waarvan veel mensen niet op de hoogte zijn.

Reageer hier op

Alex Vermeule

21 november 2011, 21:27

Leuk artikel inderdaad Thomas!

Gebruik jij het enkel als input voor het optimaliseren van je SEO activiteiten voor bepaalde zoekwoorden? Klanten willen nl. vaak een historisch prestatie rapport (op welke posities ze ranken voor hun belangrijke keywords in de afgelopen 3 maanden bijv.) Betaalde tools bieden hier uiteraard een oplossing voor maar ben juist benieuwd of de historische ranking informatie via bovengenoemde weg ook in Analytics beschikbaar komt? Of is het enkel een snapshot van de meest recente ranking?

Reageer hier op

Thomas Jacobs

22 november 2011, 15:59

@Alex,

Ik gebruik het voornamelijk om een campagne bij te sturen en niet om de posities te rapporteren. Met behulp van een geavanceerd filter is snel te zien welke zoektermen bijvoorbeeld lager staan dan positie 5. De zoektermen die dan nog veel verkeer trekken zijn wellicht zoektermen die met wat kleine inspanningen toch nog een aantal posities kunnen stijgen.

Reageer hier op

Bart van der Meer

5 december 2011, 18:56

Hallo Thomas,

Bedankt voor het schrijven van dit artikel. Ik heb het toegepast, maar ondervind dat er maar van een klein percentage van het zoekverkeer dat binnenkomt via Google het zoekwoord wordt weergegeven. Heb jij daar wellicht een verklaring voor?

Reageer hier op

Maarten

6 december 2011, 12:53

Erg handig, hier ga ik zeker veel gebruik van maken.

Reageer hier op

Thomas Jacobs

6 december 2011, 15:16

@Bart,
Het zou kunnen zijn dat de code niet goed op iedere pagina van de website is gezet. Daarnaast kan het mogelijk zijn dat de meeste bezoekers niet via google.nl maar via bijvoorbeeld google.com op de website komen. Deze code is gemaakt voor google.nl, de juiste landextensie is aan te passen in de code zelf.

Reageer hier op

Dennis

2 mei 2012, 12:45

Werkt dit ook als ik het volgende doe onder aan de pagina in plaats van de onload in de body tag?

function rankingsPush()
{
var url = String(document.referrer);
if (url.indexOf (“google.nl”) !=-1)
{
var urlVars = {};
var parts = url.replace(/[?&]+([^=&]+)=([^&]*)/gi, function(m,key,value)
{
urlVars[key] = value;
});
_gaq.push([‘_setCustomVar’, ‘1’, ‘Rankings’, urlVars[“cd”], 1]);
}
}
rankingsPush();

Reageer hier op

Thomas Jacobs

10 mei 2012, 08:29

@Dennis
Het zou inderdaad ook moeten werken wanneer deze onderaan de pagina geplaatst wordt. Om het zeker te weten zou je het even kunnen testen.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF