Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Ranking factoren – waarop baseert Google de ranking van je website?

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 6 minuten

Google toont graag relevante, kwalitatief goede en populaire websites aan haar bezoeker nadat hij of zij een zoekaanvraag gedaan heeft. Maar wat is relevant? Wat maakt een pagina kwalitatief goed? En hoezo populair? Waarop baseert Google dit dan? Het zogenaamde ranken (“in rangorde plaatsen”) doet Google op basis van meer dan 200 ranking factoren! 200! Dus wil je zo hoog mogelijk ranken, dan is het belangrijk dat jij met je website op al deze factoren beter scoort dan de concurrent. Om door de bomen weer iets van een bos te kunnen zien, hebben onze collega’s van Backlinko en Single Grain deze factoren samengevat in een infographic. Deze wilden we jullie niet onthouden, dus hebben we een korte samenvatting gemaakt!

1. Domein factoren

Je domeinnaam vormt de basis. Voor Google is een ouder domein met historie betrouwbaarder en daarom sterker dan een pas opgericht domein. Daarnaast is de opbouw van het domein ook belangrijk. Hoewel de zoekterm in het domein steeds minder belangrijk is, is het nog steeds 1 van de vele rankingsfactoren. Wanneer je in een bepaald land wil ranken, is de landextensie (.nl, .be) ook een factor om beter te ranken. Whois is een protocol dat binnen een database informatie over de eigenaar van een website kan achterhalen. Wanneer je op die manier vindbaar bent als website eigenaar, is dit een groot vertrouwenssignaal. Echter kan je in deze database ook een aantekening achter je naam krijgen wanneer je spam technieken gebruikt. Deze neem je dus mee naar een eventuele volgende website, en dat kan Google dus ook meenemen bij het beoordelen van je nieuwe website!

2. Page Level factoren

Het is belangrijk voor Google om een bepaalde zoekterm terug te zien op de pagina die moet ranken. De zoekterm moet terug komen in title, meta description, prominente plek in de content (eerste 100 woorden), maar ook regelmatig op andere plekken in de content en in de h2 en h3 kop. Daarnaast is het belangrijk dat de pagina prettig is voor de bezoeker. De content moet enige body (lengte) hebben, maar ook bullets of andere vormen van opsommingen worden hoger gewaardeerd door Google, net als korte laadtijd van de pagina en grammatica en spelling in orde.  Google kan ook herkennen wat er bedoelt wordt met woorden die meerdere betekenissen hebben (bank – om op te zitten of om geld op  te storten?)

Google toont graag verse, actuele content aan zijn gebruikers, dus wanneer je je content recentelijk een (significante) update hebt gegeven, is de kans groot dat je hiermee beter gaat ranken. Duplicate content moet je altijd voorkomen, en wanneer dit niet mogelijk is kijkt Google ook naar je gebruik van rel=canonical.

Voor een pagina is site-structuur en linkprofiel van het hele domein ook van belang. Productpagina’s krijgen relevantie van de categorie waar ze in zitten, en ook het URL path is van belang, dichterbij de root kan een boost geven aan de pagina. Inkomende links op pagina niveau zijn belangrijk, zeker wanneer deze vanaf een autoriteit komen, maar ook uitgaande links zijn een indicator voor Google waar de website over gaat.  Wanneer er veel links verwijzen naar niet (meer) bestaande pagina’s is dit voor Google een teken dat de website mogelijk verwaarloosd is, een negatief rankingsignaal dus.

3. Site Level factoren

Google wil natuurlijk alleen websites die er toe doen voorschotelen aan haar bezoekers. Daarom jaagt Google op websites die niets toevoegen. Adresgegevens, Kamer van Koophandel gegevens, BTW nummer, algemene voorwaarden en het gebruik van Google Analytics en Google Webmastertools zijn allemaal ranking factoren waaraan Google kan zien dat er een echt bedrijf achter de website zit. Wanneer een website veel links heeft van highly trusted websites als wikipedia, websites van de overheid of nieuwswebsites is dit ook een vertrouwensindicator. Daarnaast is de gebruiksvriendelijkheid, navigatie, sitemap breadcrumbs en site architectuur belangrijk voor de gebruikerservaring, dus daarom ook voor Google. Als laatste zijn er een aantal technische punten van belang, zoals uptime van de website, de locatie van de server (als je in een bepaald gebied wil ranken) en heb je een SSL certificaat nodig om te kunnen ranken als webshop.

4. Backlink factoren

Backlinks zijn alle inkomende links die zorgen voor de populariteit van je website in de ogen van Google. Een paar zaken om rekening mee te houden: aantal linkende domeinen, leeftijd van de linkende domeinen, of deze domeinen allemaal een ander C-class IP adres hebben (anders kan Google dit voor een linknetwerk aanzien), aantal linkende website(pagina’s), de PageRank van deze pagina’s, de alt tags en de autoriteit van deze domeinen. Daarnaast kan het waardevol zijn om links te ontvangen van concurrenten, omdat deze relevantie aangeven. Let wel op dat je niet gaat kruisen met andere links en zo een netwerk bouwt, hier is Google niet blij mee. Content en context is in de backlinks erg belangrijk, Google maakt het onderwerp van de pagina waarnaartoe gelinkt wordt op door het woord waarmee gelinkt wordt maar ook met behulp van alle woorden die om te link heen staan. Daarom is ook het aantal woorden rondom de link belangrijk.

5. Interactie met de gebruiker

Google wil graag pagina’s tonen waar zijn bezoekers echt iets aan hebben en iets mee kunnen. Voor de zoekmachine is het daarom heel belangrijk om alle indicaties van interactie tussen het zoekresultaat en de bezoeker meetbaar te krijgen. Wanneer een bezoeker Google Chrome gebruikt, kan Google bepaalde data oppikken en verwerken, zoals bijvoorbeeld het directe verkeer naar deze website (onder meer door de bookmarks in Google). De CTR en het bounce percentage van de website vanaf de resultatenlijst van Google, hetaantal comments op artikelen of pagina’s en de tijd die de bezoeker spendeert op de website zijn hier allemaal een factor in.

Google Ranking Factors

 6. Speciale Regels

Google zou Google niet zijn als het niet ook wat speciale regels in het leven heeft geroepen om zijn SERP nog verder te verbeteren. Websites met verse content krijgen voorrang, websites met scheldwoorden of ‘volwassen inhoud’ worden niet getoond binnen de safe search (by default!), Google+ en Local+ worden ingeschakeld maar ook  websites die het digitaal auteursrecht hebben geschonden krijgen hier van Googel ‘straf’ voor. Daarnaast toont Google bij elke bezoeker andere resultaten, onder andere afgestemd op de geografische locatie van deze bezoeker maar ook de zoekgeschiedenis en de browsergeschiedenis worden hierin meegenomen.

7. Sociale Signalen

Activiteiten in Social Media zijn ook een indicatie van ‘echte bedrijven’ maar ook van populariteit. Hoewel het geen links zijn die meetellen in de backlink factoren van de rankings, toch zijn het aantal Tweets, Facebook likes, Facebook shares, Pinterest Pins en Google+1’s van belang. Hoe hoger de autoriteit van deze Social Media profielen, hoe sterker deze van invloed zullen zijn op de autoriteit van de website. Geverifieerd Google+ auteurschap wordt steeds belangrijker, informatie waarbij Google een connectie met een Google+ profiel, zal hoger weergegeven worden.

8. Merk Signalen

Google vindt het belangrijk om echte merken aan zijn bezoekers als zodanig te presenteren. Hiervoor zijn verschillende dingen van belang: het noemen van de merknaam in de anchorteksten van backlinks, zoekopdrachten voor dat merk, sociale signalen van het merk (inclusief LinkedIn), merk wordt genoemd op nieuwssites, genoemd worden op andere sites (zonder link), aantal RSS aanmeldingen, een vestiging met Google Local+ vermelding, belasting-  en Kamer van Koophandelregistratie.

9. On Site Webspam factoren

Hieronder volgen alle zaken die je ten alle tijden moet vermijden op je website. Dit zijn ranking factoren die Google heeft gekwalificeerd als Spam, als iets wat niet mag, als iets waar je straf voor mag krijgen, alle zaken die niet mogen binnen de Panda Update. Links op je eigen website naar een ‘bad neighbourhood’ als payday loan of penis verlengers (waarom zou iemand dit uberhaupt willen?). Redirects op een niet-natuurlijke manier wil je ook vermijden, om de zoekmachine niet te misleiden. Pop-ups of afleidende advertenties (boven de vouw) irriteren niet alleen de bezoekers, maar daarom des te meer de zoekmachine. Wellicht ten overvloede, maar let op voor over-optimalisatie (keyword stuffing, header tag stuffing, overmatig gebruik van keywords in de tekst). Affiliate sites en websites die affiliate links verbergen staan ook op het lijstje van Google. Content welke automatisch gegenereerd wordt door een computer zal zeker niet beloond worden door Google. PageRank sculpting is niet erg, maar ga niet overdrijven met no-follow links. Als laatste, let op waar je je website host, servers die geregistreerd zijn als een IP adres dat veel spam verspreidt zullen automatisch gedevalueerd worden.

10. Off site Webspam factoren

Dit zijn alle praktijken die in grote lijnen zijn samengevat in de Penguin Update. Dit zijn indicatoren van Google waarbij je mogelijk niet alleen op je website zelf technieken gebruikt hebt die als spam gezien worden, maar dat je ook op een niet-natuurlijke manier populariteit verzameld hebt en je daarom ten onrechte bent gaan ranken. Om dit tegen te gaan wil je geen abrupte piek in je inkomende links, of een hoog aandeel kwalitatief slechte links van slechte kwaliteit in de linkprofiel. De relevantie van de linkende domeinen is erg belangrijk, als ook de anchorteksten. Let vooral op met besmette anchorteksten met termen die vaak gezien zijn binnen de linkspam, zoals bijvoorbeeld payday loans etc. Ook websites die vaak gebruikt worden door black hat SEO’s zijn al lang en breed in kaart gebracht door de zoekmachine, dus maak daar sowieso geen gebruik van. Je kan een drop in ranking verwachten nadat Google een waarschuwing gestuurd heeft binnen Google Webmaster Tools, om de waarschuwing extra kracht bij de zetten. Daarnaast kan Google ook handmatige penalty’s uitdelen.

Complete lijst met Google’s ranking factoren

Wil jij zo hoog mogelijk ranken en is het belangrijk dat je op alle factoren beter scoort dan de concurrent?
Bekijk dan de complete lijst met Google’s 200 ranking factoren.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF