Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Recap Search Marketing Expo 2013 New York

Door: Karen Hertsenberg

Geschatte leestijd: 2 minuten

Search Marketing ExpoNamens Easy Internet Marketing mocht ik begin oktober de Search Marketing Expo (SMX) in  New York bijwonen. Dit is het meest toonaangevende congres op het gebied van zoekmachine marketing. Cases, strategische sessies en de laatste ontwikkelingen op het gebied van SEO, SEA, social, analytics en mobile worden hier gegeven.

Hieronder volgen de meest interessante inzichten die ik deze dagen heb opgedaan.

Locatie-targeting

Doordat het erg gemakkelijk is om heel Nederland te targeten in je Google AdWords campagnes wordt er weleens vergeten om dit wat dieper te analyseren. Wat zijn je best renderende regio’s? En haal jij hier alles uit wat mogelijk is?!

Optimaliseer je bied-strategieën in de meest/minst renderende regio’s met behulp van enhanced campaigns (betere bied-strategieën per locatie en apparaten).

Ga er niet vanuit dat alleen het toevoegen van locatie-extensies voldoende is! Probeer advertentieteksten en landingspagina’s hier correct op aan te laten sluiten. Dit zorgt voor een betere CTR omdat de advertentie beter aansluit bij de zoekopdracht en uiteindelijk komt dit de kwaliteitsscore ten goede waardoor je uiteindelijk minder gaat betalen voor een klik.

Enhanced Campaigns

Larry Kim van het bekende marketingblog Wordstream geeft aan dat na de lancering van Enhanced Campaigns in Google AdWords een stijging van 10% zichtbaar is en een daling van 9% in de gemiddelde CPC’s. Gemiddeld werkt het dus zeker en hierbij definieren we gemiddeld als soms wel en soms niet. Maar het heeft vaker wel dan niet een positieve uitwerking op de ROI. Larry heeft hierin onderzoek gedaan onder zijn eigen klanten.

Volgens Larry wordt de ROI op mobiele apparaten nog niet voldoende doorgemeten. Hierdoor worden de mobiele apparaten nog teveel ondergewaardeerd in de resultaten. ‘Calls are worth way more than clicks’  volgens Larry. Mobiele advertenties zijn dus nog steeds een enorme kans!

Kwaliteit mobile vs. desktop

Brad Geddes, oprichter van Certified Knowledge, onderstreept het belang van het inzichtelijk maken van de kwaliteit van het verkeer via desktop en via mobiele apparaten. Hierbij kan een analyse van de CTR op de apparaten al meer inzicht bieden. Houd daarnaast ook de bouncepercentages per landingspagina in de gaten. Kan men correct een pagina openen op een mobiel apparaat?

Voor een bezoeker maakt het niet uit met welk apparaat ze zoeken, het gaat uiteindelijk om de informatie en de beleving op de landingspagina. Voor ons is het belangrijk om te weten of iemand ‘in’ of ‘out’ is. Is iemand ’s avonds vanuit huis op zoek naar een product of dienst of staat iemand op  straat en zoekt naar ‘late night food’. Dit zijn situaties waarbij rekening gehouden dient te worden met de advertentie-uiting en de landingspagina.

Twitter en live TV

Dag 2 van de SMX East begon met een keynote van Danny Sullivan (Searchengineland.com) en Richard Alfonsi, VP of global online sales van Twitter.

SMX presentatie

Twitter wordt steeds meer een tweede scherm voor TV: 95% van de discussies over een TV programma gebeurt op hetzelfde tijdstip op Twitter. Het wordt meer en meer een live TV experience.  Volgens Nielsen (marktonderzoeksbureau) kijken steeds meer mensen TV om zo ook mee te kunnen doen in de uitingen op Twitter.

Zo heeft Twitter ook inzichtelijk welk TV programma je kijkt, welke commercials hierin voorbij komen en kunnen adverteerders op de juiste momenten inspringen door er een extra tweet achteraan te sturen. Alle bedrijven, van klein tot groot, kunnen zo hun doelgroep bereiken. Wanneer je niet de mogelijkheden hebt om op TV te adverteren is het wel mogelijk om bijvoorbeeld onder een voetbalwedstrijd of tijdens Goede Tijden Slechte Tijden een tweet eruit te sturen.

Richard geeft aan om de conversatie op te zoeken, het gaat niet alleen om de ‘Super Bowl’ of de ‘Emmy’s’. Het gaat ook om tweets over hardlopen, eten koken etc. Gebruik Topsy of andere monitoring tools om Twitter te doorzoeken om zo interessante conversaties voor jouw business te achterhalen. Probeer in de huidige conversaties mee te doen en denk goed na over je uiting en targeting!

Meer weten?

Wil je meer weten of meer inhoudelijke informatie over andere onderwerpen uit de sessies? Kijk dan eens op onderstaande blogs. Hier staan onder andere live verslagen op van de SMX 2013 in New York.

Naar aanleiding van een ‘Learn with Google’ sessie zullen in een volgende blogpost de voor- en nadelen van diverse varianten van mobiele sites uitgelicht worden.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF