Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Remarketing: 5 tips voor een goed begin!

Door: Xuan Thai

Geschatte leestijd: 3 minuten

Zie je de laatste tijd vaak dezelfde banner op internet? Dat kan kloppen! Remarketing is namelijk hot. Simpel gezegd is remarketing het vertonen van banners aan mensen die eerder op je site zijn geweest. Sommige mensen vinden het irritant die banners. Maar salesmensen smullen er van. Remarketing kan namelijk sterk bijdragen aan je verkoopdoelstellingen. Hieronder een korte uitleg over wat remarketing is en 5 tips voor het starten van een remarketing campagne.

Hoe werkt het?

Bezoekers die op een bepaalde pagina van de website van de adverteerders zijn geweest, worden via het remarketing netwerk gevolgd wanneer ze de website verlaten. Er wordt dus data verzameld over het zoekgedrag van deze bezoeker.

Aan die bezoekers kun je daardoor op een later tijdstip en op een andere website, die in het remarketing netwerk zit, een gepersonaliseerde boodschap tonen. Dit gebeurt in de vorm van een banner of tekstadvertentie waarin bijvoorbeeld het product wordt aangeboden dat de bezoeker eerder op de website van de adverteerder heeft bekeken. Dit principe heet remarketing, ook wel retargeting genoemd.

Simpele weergave van remarketing (retargeting) campagne

Waarom remarketing?

De ideale doelgroep bestaat in principe uit de bezoekers die je website al eerder hebben bezocht. Op basis van hun bezoek aan je site en het daaropvolgende zoekgedrag tonen ze immers aan dat ze interesse hebben in je producten. Ze zijn alleen nog niet overgegaan tot een aankoop of een andere gewenste actie. Door het retargetten van niet converterende bezoekers probeer je deze potentiële klanten met gerichte advertenties alsnog te aan te sporen tot een vervolgstap in het aankoopproces.

5 Tips voor de starter

Hieronder vind je 5 tips die je helpen bij het neerzetten en managen van een goede remarketing campagne. De meeste tips gaan over de voorbereiding (het halve werk), neem dus ook voldoende tijd bij het voorbereiden van je campagne.


1. Wat wil je bereiken met je remarketing campagne?

Het is van belang om van te voren te bepalen wat je uit de remarketing campagne wilt halen. Is dit conversie? Of aanwezigheid en kwalitatieve bezoekers? Of een combinatie hiervan? Hoe belangrijk is conversie t.o.v . het risico van een handjevol klanten dat deze vorm van marketing wellicht te agressief vindt? Dit zijn zaken waar vooraf goed over nagedacht moet worden, zodat de strategie en optimalisatie van de remarketing campagne erop afgestemd kunnen worden.

2.Wanneer zet je de campagne in?
Een goede timing is belangrijk voor maximaal resultaat. Wil je tijdens de feestdagen zoals Kerstmis en Sinterklaas je conversie een extra boost geven? Of is de strategie om ‘ongoing’ het reguliere assortiment te boosten? Voor beide keuzes is een verschillende aanpak nodig.

3. Wanneer bereik je de irritatiegrens?
Houd rekening met de frequentie waarmee je een bezoeker wilt confronteren met het eerder bekeken product of een algemene boodschap. Dit kan, als dit te vaak en agressief is, averechts werken. Houd dus rekening met de irritatiegrens van je doelgroep. Een zogenaamde ‘frequency cap’ van bijvoorbeeld 10 betekent dat je binnen de vastgestelde cookietijd (bijvoorbeeld 30 dagen) de bezoeker maximaal 10 keer confronteert met jouw boodschap in de vorm van een banner of een tekstboodschap.

Houd hiermee rekening bij de keuze van het netwerk en technische mogelijkheden die bij elk netwerk anders zijn. Bepaal vooraf hoe agressief en belangrijk sales zijn t.o.v. van de irritatiegrens van klanten. Een frequentiecap van 40 is bijvoorbeeld vrij hoog, vaak wordt gekozen voor een frequentie cap van circa 15 á 20 op een cookietijd van 30 dagen.

4. Advertentiemateriaal in orde?
Zorg dat de uitingen aansluiten bij de doelstellingen van de remarketingcampagne. Is de doelstelling meer branding en bezoek, zorg dan dat de uiting een algemene uitstraling heeft. Is de doelstelling concreet het maximaliseren van salesaantallen? Zorg dan voor specifiek, productgericht en individueel afgestemd advertentiemateriaal op basis van het vastgestelde gedrag van de bezoeker binnen de website. Denk na over wat je de bestaande klanten zou willen aanbieden, zoals additionele producten (cross en upsell aanbiedingen).

Let er ook op dat je je uitingen varieert en bombardeer je bezoekers niet week in week uit met de zelfde uiting. Breng variatie aan in de boodschap door meerdere advertenties te gebruiken en deze geregeld te vervangen.

5. Wat werkt? En wat niet?
Ook bij remarketing is het belangrijk om gedurende de campagne te optimaliseren en te testen. Je kunt ‘a/b testen’ met verschillende banners. Maar ook het testen met product categorieën op de best lopende categorieën en de producten met de grootste marges loont! Denk ten slotte ook aan het optimaliseren en testen van verschillende landingspagina’s voor bestaande klanten met het oog op cross- en upsell kansen.

Blijven testen dus! In combinatie met een goede voorbereiding (zoals besproken: doelstelling, timing, frequentie en advertentiemateriaal) zal je campagne zo het meeste rendement opleveren.


Bron afbeelding:
internetmarketinginc.com

Discussie- 1 reactie

Remarketing: onmisbaar voor marketeers – Welkom!

22 december 2017, 10:42

[…] Tribal. (2016) Remarketing: 5 tps voor een goed begin! Geraadpleegd op 7 januari 2017, via: https://www.tribal.nl/blogs/remarketing-5-tips-voor-een-goed-begin-2/ […]

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF