Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Rookverbod als basis voor marketingcampagnes

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 1 minuut

Sinds 1 juli 2008 jl. is het niet meer toegestaan om te roken in openbare ruimten. Natuurlijk is het voor iedereen duidelijk dat dit ten goede komt van de algemene volksgezondheid. Maar welke partijen profiteren nu daadwerkelijk op commercieel vlak van deze wet?

Rookverbod

Innovaties die inspelen op het rookverbod

Wat aardig is om te zien, is dat bedrijven en ondernemers op een creatieve manier inspelen op het rookverbod. Zo introduceert snoepfabrikant Venco het Stop-Dropje: dropjes verpakt in de vorm van een sigarettenpakje. De slogan: “Doorbijters verdienen Venco”; wat de stoppers een hart onder de riem steekt.

Chupa Chups, een andere snoepfabrikant, komt met de Relax Box: 6 mini lollies verpakt in een kleurrijk sigarettenpakje. Ook laat het etiket van dit sigarettenpakje een leuke parodie op de anti-rook leuzen zien: “Sucking verhoogt het risico op plezier en geluk”. Het idee hierachter is dat rokers de rookpauze kunnen vervangen door een relaxmoment met een suikervrije lolly.

In de horecagelegenheden verdwijnen door het rookverbod ook de asbakken. Hierdoor is er een nieuwe behoefte ontstaan om klein afval te dumpen. Een innovatief product wat inspeelt op een ontstane behoefte is de Fancycan: een catchy prullenmandje wat de mogelijkheid biedt om een bedrijfslogo op te bedrukken.

Het rookverbod & online marketing

Wanneer de zoekopdracht “rookverbod” in Google wordt ingevoerd, vertoond de zoekmachine veel verschillende advertenties. Respectievelijk zijn luchtzuiveringssystemen, rookverzekeringen en producten die helpen te stoppen met roken vertegenwoordigd.

Vooral de advertenties voor mogelijkheden om te stoppen met roken zijn erg effectief als we de resultaten van Google Trends moeten geloven:

Google trends rookverbod

Ik ben erg benieuwd hoe het rookverbod zich zal gaan ontwikkelen en hoe bedrijven hun online marketing activiteiten hier nog verder op zullen afstemmen. Dit is allemaal toekomstmuziek en hier kunnen pas later conclusies over worden getrokken.

Voor diegenen die nog niet klaar zijn voor het rookverbod en nog wat van de nostalgie van het roken willen nagenieten. In Amsterdam worden van 5 tot en met 19 juli in Boekhandel Schreurs en De Groot de asbakken tentoongesteld die afkomstig zijn uit de Amsterdamse cafés.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF