Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

17 mei 2016

Mijn passie is het maximale uit online marketing campagnes te halen en mijn klanten te laten groeien door slimme analyses en optimalisatie!

Lees meer over mij >>

Het samenspel van Analytics en SEA op GAUC 2016

Door: Lesley Groels

Geschatte leestijd: 3 minuten

De SEA specialisten van Tribal zijn naast hun eigen specialisatie ook specialist in een ander vakgebied zoals Analytics, Social, Display, Remarketing en Shopping. In dit artikel vertelt SEA specialist Lesley meer over de mogelijkheden om Analytics en SEA te combineren voor sterkere campagnes.

Binnen de online marketing komt het vaak voor dat je meer kunt bereiken door tools te combineren. Dit geldt zeker voor Analytics, waar ik me samen met collega SEA-specialist Roel extra in heb verdiept. We gebruiken Analytics voornamelijk om meer inzicht te krijgen in hoe SEA presteert, zich verhoudt ten opzichte van andere kanalen en zich vermengt in andere kanalen.

Daarom was ik in april aanwezig op de 9e editie van de Google Analytics User Conference. Tijdens de trainingsdag leerde ik hoe we de nieuwste functies binnen Google Analytics kunnen toepassen voor onze klanten. Daarnaast gaf Tribal ook zelf workshops en masterclasses dagen over de customer journey als framework om je site te optimaliseren. Een mooi moment dus om extra kennis te verwerven.

 

Aangepaste dimensies, aangepaste statistieken en berekende statistieken

Een van de workshops die we hebben bijgewoond ging over aangepaste dimensies, aangepaste statistieken en berekende statistieken. Omdat deze workshop nauw verbonden is met SEA wil ik hier graag meer aandacht aan besteden. Het voordeel van aangepaste dimensies, statistieken en berekende statistieken is de koppeling die je kunt maken tussen het CRM systeem en Google Analytics. Ook kun je gegevens verzamelen die Google Analytics niet standaard bijhoudt, maar die voor jouw bedrijf van onschatbare waarde kunnen zijn om meer inzicht te krijgen in het gedrag van de bezoekers op je site. Ik licht de drie functionaliteiten hieronder toe.

Aangepaste dimensies in Google Analytics

Dimensies zijn kenmerken van gebruikers, hun sessies en acties. Denk hierbij aan hun locatie of de pagina die zij hebben bezocht. Door aangepaste dimensies aan te maken kun je echter nog veel meer meten op het niveau van een product, actie (hit), sessie (bezoek) of gebruiker. We nemen het voorbeeld van een webwinkel in kleding.

  • Met dimensies op productniveau zie je welke producten worden bekeken en wat de interactie met dit product is. Indien je enhanced e-commerce ingesteld hebt, kan het interessant zijn om te meten welke maat of kleur wordt geselecteerd bij het toevoegen van het product aan het winkelmandje.
  • Met dimensies op hitniveau kom je erachter welke producten uit je aanbod worden bekeken of welke filteropties daadwerkelijk worden gebruikt. Je ziet welke kledingstukken zijn bekeken en naar welke kledingstukken mensen op zoek zijn (de combinatie van eigenschappen in het filter).
  • Op sessieniveau meet je wat iemand doet op je website tijdens een bezoek. Je meet dan alle hits binnen die sessie. Zo kom je er bijvoorbeeld achter wat een bezoekers doet in een sessie als hij is ingelogd of als hij dat niet heeft gedaan.
  • Op gebruikersniveau volg je iemand wanneer hij vaker terugkomt op de site. Je meet dus over sessies heen. Je kunt gemakkelijk achter de waarde komen van bijvoorbeeld een particuliere of een zakelijke klant, mits dit eerder is vastgelegd tijdens het aanmelden. Een gebruiker volgen gaat gemakkelijk als de user ID wordt meegegeven aan de cookie (denk aan de privacy policy). Het wordt dan mogelijk een gebruiker te volgen over meerdere apparaten. De user ID, een gehashed e-mailadres of een klantnummer kan bijvoorbeeld ook worden meegegeven aan een nieuwsbrieflink of met remarketing, mits deze niet persoonlijk herkenbaar zijn.

 

Aangepaste statistieken in Google Analytics

Statistieken zijn kwalitatieve metingen zoals sessies en aantal bekeken pagina’s per sessie. Je meet hoe vaak een bepaalde actie voltooid is zoals het toevoegen aan het winkelmandje, het selecteren van de kleur of het klikken op een knop om product aan te bevelen aan vrienden. Het is bovendien interessant om aangepaste statistieken aan te maken om te kunnen meten wat de waarde van een winkelmandje is geweest voordat het winkelmandje (en de site) verlaten werd.

Zo kun je bijvoorbeeld gebruikers met een hogere waarde van het winkelmandje opnieuw benaderen door remarketing in te zetten. Daarnaast kun je instellen wat andere interessante acties van bezoekers zijn geweest voordat zij de website verlieten.

 

Berekende statistieken in Google Analytics

Berekende statistieken gaan uit van de bestaande gegevens in het account die met elkaar worden gecombineerd. Zo is het standaard mogelijk om het e-commerce transactiepercentage te meten per sessie, maar niet per gebruiker. Zonde, aangezien dit een hele interessante statistiek is als je gebruikers kunt volgen via hun user ID. Met berekende statistieken laat je deze waarde ook uitrekenen wat vooral interessant bij een langer oriëntatieproces waarvoor mensen enkele bezoeken nodig hebben om een beslissing te maken.

Daarnaast is het met berekende statistieken bijvoorbeeld ook mogelijk om de volgende zaken in AdWords te berekenen:

  • AdWords kosten per sessie
  • De omzet na retouren
  • De gemiddelde omzet per gebruiker
  • De transacties per gebruiker
  • De gemiddelde bezoekduur per gebruiker
  • Het aantal apparaten per gebruiker

De mogelijkheden zijn dus bijna oneindig!

 

Vraag het een SEA specialist

Wij kunnen helpen als je aan de slag wilt gaan met aangepaste dimensies, statistieken en berekende statistieken. Benieuwd hoe jij meer uit Analytics kunt halen of je SEA campagnes kunt versterken met data uit Analytics? Neem dan vrijblijvend contact op, we vertellen je graag meer!

Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen en handige tips om meer uit je online marketing te halen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en neem ook eens een kijkje op het Tribal blog!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF