Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Scoren met je PLA campagne?

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 3 minuten

Adverteren via de Product Listing Ads, ook wel PLA genoemd, is voor de meeste webshops niet meer weg te denken. Steeds vaker zijn de PLA campagnes de best renderende campagnes binnen het AdWords account. Zeker wanneer je weet hoe je de productfeed moet aanleveren in het Merchant Center en op welke manier je de campagne moet inrichten. Om hier meer inzicht in te geven heb ik hier wat handige tips verzameld wat betreft productfeed optimalisatie. (Blog geschreven door: Marijn Prijs)

Productfeed opmaak

Het succes van je PLA campagne hangt mede af van de kwaliteit van je productfeed. Zorg er dus voor dat je productfeed is opgemaakt volgens de richtlijnen van Google. Naast deze vereiste richtlijnen kun je ook extra kolommen toevoegen aan je productfeed, zoals [custom_label_0]. Je kunt tot vijf custom labels toevoegen aan je productfeed, hier kom ik later op terug. Wanneer je alle benodigde kolommen in je productfeed hebt staan en gevuld hebt met productinformatie, kan het nog wel eens zo zijn dat je feed wordt afgekeurd. Vaak heeft dat te maken met de hieronder staande punten, houd hier dus extra rekening mee:

  • De afbeelding moet 250 bij 250 pixels zijn en mag maximaal 4 MB groot zijn.
  • Producten moeten een EAN, GTIN en/of MPN code bevatten: minimaal twee van deze codes.
  • De prijzen moeten precies overeenkomen met de prijzen van de bestemmingspagina’s.
  • In de beschrijving van het [description] product mag je geen promotietekst gebruiken als “gratis verzending” of termen als “webshop”. Ook mag je niet het merk of je eigen bedrijf omschrijven in deze kolom.
  • Sinds kort heeft Google de kolom [beschikbaarheid] en de vereiste waarden veranderd. Houd hier dus rekening mee. Deze drie vooraf bepaalde waarden worden momenteel geaccepteerd:

    – ‘op voorraad’ [in stock]
    – ‘niet op voorraad [out of stock]
    – ‘vooraf bestellen’ [preorder]

Productfeed optimalisatie

Om te zorgen dat Google de juiste informatie vanuit de productfeed krijgt, moet je de producten zo goed mogelijk omschrijven in de productfeed. Niet alle kolommen in de productfeed zorgen ervoor dat je vertoond wordt. Vandaar dat ik de belangrijkste hieronder opgesomd heb:

  • Titel

    In de kolom [titel] zet je de gehele naam van het product. Zorg ervoor dat je het product zo compleet mogelijk beschrijft zoals: naam, merk, productcategorie en eventueel kleur. Houd er rekening mee dat je normale beschrijvingen gebruikt dus bijvoorbeeld geen appeltjesgroen, maar gewoon groen.

  • Omschrijving

    Hier omschrijf je het product [description]. Wanneer je dit zo specifiek mogelijk doet, is de kans groot dat je gematcht gaat worden op longtail zoekwoorden. Beschrijf het product met ongeveer 500 tot 1000 tekens. Hierin mag je alles benoemen wat met het product te maken heeft zoals  het merk, productcategorie, toepassingen, materiaal, afmeting, kleuren, kwaliteit enzovoorts.

  • Merk

    Zorg dat je altijd het merk [brand] van het product invult. Hierdoor zal Google relevante matches maken die met het merk te maken hebben. Ook geeft het je de mogelijkheid om in de campagne zelf te kunnen splitsen op merkniveau en geeft het je de mogelijkheid om in je optimalisatie te kunnen splitsen op merk.

Biedingsstrategieën

Nu je de productfeed op orde hebt en de producten binnen deze productfeed op een goede manier omschreven zijn, is het tijd om je strategie te bepalen. Dit kun je op verschillende manieren doen.

  • Optimaliseren per merk, product of categorie

    Dit is de manier van adverteren die het meeste wordt gebruikt. Aan hand van de productfeed kun je de producten binnen de campagne splitsen per merk, producttype of Google Product Categorie [google_product_category]. Hierdoor kun je op de verschillende gesplitste groepen de biedingen aanpassen, monitoren en sturen op bijvoorbeeld ROI. Daarnaast kun je per gesplitste groep de benchmarkgegevens zien zoals vertoningaandeel, CTR en CPC. Vanuit deze gegevens kun je de groepen optimaliseren.

statistiek-afb-blog

  • PLA Blog def.docx - Microsoft WordOptimaliseren per custom label

    Je zou ook kunnen kiezen om je PLA in te zetten aan de hand van custom labers of in het Nederlands [aangepast label]. Wanneer je de productfeed verrijkt met verschillende custom labels kun je per label een extra waarde toevoegen per product. Denk dan aan:

    – Producten met korting (zomersale)
    – Het goedkoopste product in de categorie of type
    – Best verkochte producten
    – Producten met de hoogste marge

    Wanneer je de producten in de productfeed verrijkt met één van deze waardes kun je de PLA campagne segmenteren per custom label en eventueel combineren. Zo kun je bijvoorbeeld de producten met de meeste marge combineren met de goedkoopste producten in de categorie. Hierdoor is de kans groot dat je vertoond wordt met het goedkoopste product welke de hoogste marge heeft. Hierdoor kun je bijvoorbeeld je budget en CPC biedingen beter bepalen.

Budgetbepaling

budgetbepalingWanneer je de PLA campagne goed op de rit hebt en je de juiste kosten waarden verhouding te pakken hebt, moet je gaan analyseren of je al het volume pakt. Om dit te monitoren moet je goed het vertoningspercentage per groep in de gaten houden. Dit percentage zie je per gesplitste groep, dus hoe dieper je splitst hoe specifieker de informatie.

Daarnaast moet je het dagbudget voor de PLA campagne per dag goed monitoren en controleren. Soms kan het namelijk zijn dat er dagen zijn dat je over je budget gaat, dit zal dan gecompenseerd gaan worden met andere dagen. Hierdoor kun je vertoningen mislopen en dus omzet.

Aan de gang?

Hopelijk heb ik jullie hiermee voldoende informatie gegeven om zelf eens te gaan experimenteren met je productfeed en de huidige PLA campagnes. Bespreek eventueel met je specialist binnen Easy Internet Marketing of er momenteel al een strategie is bepaald.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF