Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

25 juni 2014

Denk vooraf goed na over meetbare doelstellingen, zodat je campagne hierop gestuurd kan worden. Ga daarbij niet alleen uit van de directe kosten en opbrengsten maar ook effecten op langere termijn.

Lees meer over mij >>

Search Marketing Expo in Londen

Door: Rik Roelofs

Geschatte leestijd: 3 minuten

Onlangs was Easy aanwezig op Search Marketing Expo (SMX) in Londen, gehouden in het stadion van voetbalclub Chelsea. Hier spraken een groot aantal internationale online marketeers over hun ervaringen. In dit verslag een overzicht van de belangrijkste punten en tips die aan bod zijn gekomen, met name op het gebied van SEA.

Google Shopping – Product Listing Ads (PLA)

PLA’s zijn advertenties in de vorm van afbeeldingen die gegenereerd worden met behulp van een productfeed. Tegenwoordig is het één van de belangrijkste onderdelen binnen een AdWords campagne omdat je hiermee zeer specifiek kan adverteren op je gehele productassortiment:

google shopping

Tips

  1. Start met hoge CPC biedingen en voldoende budget om je vertoningen, kliks en conversies te maximaliseren. Verlaag je biedingen vervolgens stapsgewijs tot je het gewenste rendement behaalt.
  2. Blijf continu uitsluitingswoorden toevoegen naar aanleiding van de automatische matches met zoekopdrachten zodat je het rendement optimaliseert.

Remarketing Lists for Search Ads (RLSA)

Met behulp van RLSA is het mogelijk om je zoekadvertenties alleen te tonen aan mensen die al eerder op je website zijn geweest.

Tips

  1. De inzet van RLSA kan zeer interessant zijn voor algemenere zoektermen met grote zoekvolumes die normaal gesproken minder goed renderen dan specifieke zoektermen (long tail). Door je alleen te richten op mensen die bekend zijn met je website/bedrijf is de kans groter dat de gegenereerde kliks ook leiden tot conversies.
  2. Voeg RLSA als aparte doelgroep toe aan je campagnes. Google zal de bijbehorende data en statistieken voor deze groep apart weergeven, waardoor je meer inzicht krijgt in het gedrag van deze groep en hoe dit verschilt van nieuw bezoek. Vervolgens zou je bijvoorbeeld je biedingen voor deze groep hierop aan kunnen passen.

Dynamic Search Ads (DSA)

Via DSA geef je Google de mogelijkheid automatisch tekstadvertenties te genereren op basis van alle informatie die beschikbaar is op je website.

Tips

  1. Gebruik DSA vooral als kweekvijver en vangnet voor de zoekwoorden waar je nog niet op adverteert. Zie het dus vooral als aanvulling.
  2. Pas op met hoge biedingen en budgetten: de automatische tekstadvertenties zijn zeker niet optimaal en voor je het weet adverteer je op veel te algemene termen wat veel geld kan kosten.
  3. Ook hier geldt: blijf uitsluitingswoorden toevoegen voor een beter resultaat.
  4. Combineer je DSA campagne met RLSA om het rendement te verhogen.

Sitelinks

Dit zijn de blauwe links die soms onder AdWords advertenties verschijnen:

Sitelinks

Tips

Interessante invalshoeken voor sitelinks kunnen zijn: merken, productcategorieën, acties, bedrijfsinformatie (bijvoorbeeld verzendkosten) of links die specifiek interessant zijn voor mobiele gebruikers.

Remarketing

Remarketing geeft je de mogelijkheid om mensen die je website hebben bezocht, op een later moment banners te laten zien op andere websites die ze bezoeken.

Tips

  1. Maak gebruik van de dynamische remarketing mogelijkheden binnen AdWords. Door remarketing te koppelen aan je Google Merchant Center productfeed, is het mogelijk om mensen specifieke advertenties te laten zien van producten die zij eerder hebben bekeken.
  2. Gebruik ook de remarketinglijsten uit Analytics om nog specifieker te targetten. Bijvoorbeeld op basis van bezochte pagina’s, geslacht of regio.
  3. Denk goed na over de strategie die je kiest: welke groep benader ik, op welk moment, hoe lang, hoe vaak en met welke boodschap? Dit heeft een groot effect op het mogelijke succes.

Facebook

Om een groter publiek te bereiken dat nog niet op zoek was naar jouw producten kan het ook interessant zijn om te adverteren via Facebook. Dankzij de grote hoeveelheid data waarover zij beschikken, is het mogelijk je advertenties zeer specifiek te targetten.

Tips

Test de mogelijkheden van ‘look a like audiences’ (vergelijkbare doelgroepen). Door Facebook een lijst van e-mailadressen te geven van jouw huidige klanten of nieuwsbrieflezers kan Facebook andere gebruikers vinden die hetzelfde profiel hebben als jouw doelgroep. Vervolgens kun je je advertenties op deze groep richten.

Google Analytics

Naast de data in AdWords zelf kan Google Analytics ook veel interessante inzichten geven, met name wat betreft de prestaties in vergelijking tot andere verkeersbronnen.

Tips

Let op dat er een groot verschil is tussen het aantal sessies en het aantal (unieke) bezoekers. Wanneer een persoon op één dag via zijn mobiel, tablet en pc op de website komt en een aankoop doet zal Analytics dit rapporteren als 3 sessies en 1 conversie, en daarmee een conversiepercentage van 33% terwijl het eigenlijk een 100% score is. Het conversiepercentage uitgedrukt in unieke bezoekers zal dus altijd hoger liggen dan het percentage dat Google Analytics aangeeft aangezien dit gebaseerd is op het aantal sessies.

Tot slot

Hoewel SMX Londen misschien niet heel veel groot nieuws opleverde, waren de inzichten van internationale collega’s zeker leerzaam. Belangrijkste conclusie: er bestaat niet een beste manier van werken, juist de verschillen in aanpak zorgen voor het benodigde onderscheid.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF