Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Search Marketing Thursday 05/04/2012

Door: Dorien Rompelman & Redactie

Geschatte leestijd: 3 minuten

Wij – Danny Bijl, Dorien Rompelman & Sofie Meijs – van Easy Internet Marketing waren er bij op deze editie van SMT. We begonnen met een sessie van de SNS Bank over de onsite optimalisatie, vervolgens gaf Bol.com een kijkje in de keuken omtrent de online marketing strategie. Hieronder volgt kort een samenvatting van deze editie.

SNS Bank: Onsite personalisatie

Saskia Dikmans en Reinout Wolfert, werkzaam bij de SNS Bank, waren de eerste sprekers van deze editie van SMT. Als webanalisten zijn Saskia en Reinout bij de SNS Bank continu bezig met het verbeteren van onsite personalisatie om conversies per doelgroep te bevorderen. Dit doen ze aan de hand van testen van verschillende onsite personalisatie aspecten.

Advertentie SNS Bank, gericht op vrouwen

De test
Vandaag vertelden Saskia en Reinout over een test die sinds kort loopt op de SNS webpagina over het afsluiten van een autoverzekering. Het bleek dat meer mannen dan vrouwen op deze pagina een autoverzekering afsluiten, terwijl uit onderzoek blijkt dat vrouwen in de regel de financiële besluiten maken. Vrouwen voelen zich waarschijnlijk minder aangesproken door deze pagina over autoverzekeringen.

Op sociale media hebben Saskia en Reinout aan vrouwen gevraagd wat ze misten op de webpagina. Daaruit kwamen de aspecten ‘inspelen op emotie aan de hand van een foto van een schattige Mini’ en ‘tastbaar maken van de dienst door meer duidelijkheid te geven over wat deze inhoudt’. Deze aspecten hebben ze vervolgens geïmplementeerd op de pagina en hiermee hebben ze testen uitgevoerd. Het verschil tussen het aantal mannen en vrouwen die een autoverzekering afsloot, lijkt op deze testpagina af te nemen. Dit is echter nog geen significant resultaat, mede door de (nog) korte looptijd van deze test.

Opgedane kennis

Naast dat de kennis die wordt opgedaan met de testen gebruikt wordt om de onsite conversie te optimaliseren, kan deze kennis tevens gebruikt worden voor zoekmachine optimalisatie. Hoe deze kennis meegenomen wordt bij zoekmachine optimalisatie konden deze sprekers (nog) niet toelichten.

Vanuit het publiek kwam veel input voor volgende testen die uit zouden kunnen wijzen wat personalisatie van webpagina’s kan betekenen voor searchstrategie! Waar je bijvoorbeeld aan zou kunnen denken met betrekking tot personalisatie van zoekresultaten in een financiële markt, is om de pagina’s waar de bezoekers op landen op vrouwen in te steken wanneer je niet weet welk geslacht de bezoeker heeft.

De online marketing strategie van Bol.com

Met hoge verwachtingen gingen we zitten voor de lezing van Bol.com, een gerenommeerde partij op het gebied van online marketing. Ellen den Ouden, Manager Online Kanalen bij Bol.com verzorgde de presentatie.

De online marketing strategie is gebaseerd op drie pijlers, te weten:

  1. De vraag vanuit de markt
  2. Personalisatie
  3. Het meest ruime en brede assortiment aanbieden

Vooral met de laatste pijler weet Bol.com zich in onze ogen, met een assortiment van ruim 5,5 miljoen producten, te onderscheiden van zowel de offline als online concurrentie.

Een aantal highlights uit de presentatie

  • Rich snippets hebben daadwerkelijk een positief effect op de CTR.
  • Kruisbestuiving SEO / SEA is effectief. Wanneer Bol.com niet op hun eigen merknaam adverteerde, daalde het aantal conversies aanzienlijk.

    Bol.com - 'Lege' productpagina met alternatieve producten

  • Bezoekers die landen op productpagina’s waarvan het product (tijdelijk) niet meer op voorraad is, werden voorheen doorgestuurd naar de interne zoekmachine. In de huidige situatie worden alternatieve producten getoond aan de bezoekers. Ook dit blijkt te zorgen voor betere conversies.
  • Vanuit ons oogpunt zouden webshops een aantal weken alternatieve producten moeten tonen bij producten die uit het assortiment zijn gehaald, voordat deze definitief geredirect worden. Is er maar één alternatief beschikbaar, dan kan men ook meteen een canonical tag gebruiken.
  • Bol.com zet AdWords advertenties in voor hun direct sales. Bol.com heeft hiervoor een eigen tool en een klein clubje medewerkers ingezet, gespecialiseerd op het gebied van SEA en SEO. Met een productassortiment van 5,5 miljoen producten is het een flinke uitdaging om de campagnes goed te kunnen managen. Dit gaat dan ook niet altijd van een leien dakje, waardoor er foutjes tussendoor glippen. Denk aan advertentieteksten ingesteld met KeyWord insertion, welke matchen op foute zoektermen en daardoor leiden tot vreemde, onbedoelde advertentieteksten…
  • Opvallend was dat Bol.com biedingen voor de niet productgerichte advertenties zelf handmatig optimaliseert.

In tegenstelling tot de SNS Bank blijkt Bol.com meer te werken op gevoel. Het lijkt erop dat Bol.com op dit moment nog wat kansen op SEA en SEO laat liggen. Echter, dit is voor hen wellicht niet van het grootste belang, aangezien ze, naar eigen zeggen, op dit moment een naamsbekendheid bereikt hebben van 98%!


IAB

In de laatste sessie besprak IAB directeur Lauren van der Heijden de ontwikkelingen wat betreft de privacy wetgeving en de online advertising markt. Er is in de politiek nog steeds veel te doen omtrent de cookie wetgeving, in Nederland én Europa. IAB zet zich hiervoor in ter bescherming van de online marketing branche.

IAB heeft ook een uitgebreid onderzoek gedaan naar de online ad spend. Belangrijke constatering uit dit onderzoek; het consumentenvertrouwen neemt verder af, maar dit lijkt vooralsnog geen invloed te hebben op de online ad spend.

Conclusie

De hoge verwachtingen vooraf werden gedeeltelijk waargemaakt. Op het gebied van search werden er geen baanbrekende punten benoemd.

Het is goed te horen dat, ondanks dat het consumentenvertrouwen afneemt, ondernemers zich hierdoor niet uit het veld laten slaan en de online ad spend hierdoor dus niet negatief beïnvloed wordt. Ook was het zeker interessant om te horen wat de visie op online marketing is van grote organisaties, en hoe de SNS Bank en Bol.com dit vervolgens tot uiting brengen.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF