Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Seller ratings extensie, reviews in je AdWords advertenties

Door: Bas Huisman

Geschatte leestijd: 2 minuten

Google heeft de afgelopen tijd vele nieuwe introducties gedaan op het gebied van advertentie-extensies in Google AdWords. De seller ratings extensie, welke in de VS, UK, Duitsland en Frankrijk al actief is, wordt binnenkort ook in Nederland toegevoegd aan AdWords advertenties. Voor AdWords gebruikers dus belangrijk om te weten wat deze extensie inhoudt.

Toppositie advertenties met de extensie zien er zo uit:seller ratings in een topadvertentie

Advertenties aan de rechterzijde met de extensie zien er zo uit:
seller rating in een normale advertentie

Waar komen de ratings vandaan?

De beoordelingen komen van verschillende locaties. De extensie verzamelt de ratings via Google Product Search van verschillende bronnen op het internet. Google geeft helaas geen lijst met bronnen, maar wanneer je op de link naast de ratings in een advertentie klikt, kom je op de pagina waar de verzamelde reviews weergegeven worden. Daar staan ook de bronnen van de reviews. De URL van deze pagina is: https://www.google.com/products/seller?zmi=wehkamp.nl. Wanneer je wehkamp.nl vervangt door een ander domein, kun je zien wat de door Google verzamelde ratings voor dat domein zijn. Bij het zoeken naar bronnen van de ratings kwamen de volgende domeinen naar voren:

  • Ciao-shopping.nl
  • Kieskeurig.nl
  • Prijsvergelijk.nl
  • Trustpilot.nl
  • Tweakers.net
  • Beslist.nl

Wat is het effect van seller ratings?

Door de ratings extensie onder AdWords advertenties wordt het makkelijker voor potentiële klanten om hoog gewaardeerde aanbieders te kiezen wanneer ze zoeken op Google. De extensie zorgt ervoor dat gebruikers in één oogopslag kunnen zien welke websites aangeraden worden door andere gebruikers die er reeds klant zijn geweest.

Wanneer klanten de producten en de service van je webshop of website positief beoordelen, genereren zij automatisch nieuwe klanten. Het is dus belangrijk om je klanten tevreden te houden en ze te stimuleren reviews over je diensten en producten te schrijven.

Hoe krijg ik seller rating extensions in mijn Ads? (regels gesteld door Google, gelezen op 05-05-2011)

  • De campagne moet ingesteld staan op het zoeknetwerk.
  • De gebruiker moet zoeken op Google.com, Google.co.uk, Google.de of Google.fr (binnenkort dus ook Google.nl!).
  • De rating extension wordt niet weergegeven wanneer er andere extensies actief zijn.
    • Wanneer er bijvoorbeeld sitelinks zijn ingeschakeld, wordt er automatisch geen seller rating weergegeven. Ofwel, sitelinks overrulen seller ratings. Belangrijk hierbij is dat sitelinks slechts op positie 1-3 (de topads) worden weergegeven. Seller ratings worden weergegeven bij elke positie en zijn dus interessanter. Maar het wordt nog leuker.. Wanneer je sitelinks hebt ingeschakeld, maar geen toppositie behaalt, krijg je weer wel een seller rating.
  • Je webshop/website moet tenminste 30 unieke reviews van 4 of meer sterren hebben gekregen.
    • Tenminste 10 van deze ratings moeten in de interface-taal van de gebruiker zijn.
    • De ratings geven een gemiddelde van de gegevens van verschillende third-party sites en Google Checkout.

Hoe zorg ik ervoor dat de ratings niet worden weergegeven?

Het kan natuurlijk zo zijn dat je de ratings niet weer wilt geven in je advertenties, bijvoorbeeld omdat je een andere extensie interessanter vindt of omdat je niet tevreden bent met de reviews. Je AdWords account afmelden voor de ratings kan hier.

Discussie- 10 reacties

Sander Lems

28 september 2011, 14:03

Dat rating extension niet worden weergegeven wanneer er andere extensies actief zijn is enigszins achterhaald; de aggregate rating wordt bij topposities ook in combinatie met ad sitelinks weergegeven. Zie bijvoorbeeld: https://www.google.nl/search?q=enveloppenland

Reageer hier op

Wim Nomen

3 oktober 2011, 13:50

Hoi Sander,

Klopt inderdaad, dat is al een tijdje aangepast door Google. Hoe ervaar jij de seller rating extensions?

Reageer hier op

Sander Lems

3 oktober 2011, 13:56

Wim, mijn ervaringen zijn per branche en land verschillend. Een voorbeeld in NL in een branche waarbij wij de eerste van de adverteerders waren met seller rating extension zie ik bij relatief gelijkblijvende factoren een toename van +- 40% vwb de CTR. In Duitsland ben ik vaak niet de eerste en zijn de effecten veel minder. En jij? Wat zijn jouw ervaringen?

Reageer hier op

Wim Nomen

3 oktober 2011, 16:21

Ook wisselend. Helaas is het niet mogelijk om een experiment te draaien, zodat je bijv 50/50 kan testen met en zonder. Op die manier zou je de verschillen echt goed inzichtelijk kunnen maken, ook qua conversiepercentage. Maar jammer genoeg kun je je alleen af- of aanmelden, waardoor je alleen voor en na hebt als test.

40% is wel echt enorm trouwens, dat is snel verdiend. Dan hoef je ook geen experiment data te hebben om aantoonbaar verschil te bewijzen 😉

Reageer hier op

W. Boer

31 oktober 2011, 13:40

Hoi Wim,

Ik had een vraagje over dit onderwerp.
Als je recensies vergaard op je egen site via Rich snippets, kunnen deze dan ook worden weergegeven in de Adwords advertenties, zo ja? Heb je daar een voorbeeld van, want ik zie de recensies alleen terugkomen bij winkels die via een 3e partij hun recencies verkijgen.

Reageer hier op

AdWords advertenties zijn saai! | b2bcontact.nl

18 februari 2012, 16:33

[…] over de extensies voor beoordelingen van verkopers  tref je ook in eerdere blogpost over Google AdWords Seller Rating. De extensie voor beoordelingen van verkopers worden nu langzaam door Google […]

Reageer hier op

Tim Knight

23 juli 2013, 21:32

You can check to see if you will receive stars next to your adwords https://www.google.co.uk/products/seller?zmi=yourdomain.com you need 30 reviews in 12 months to get the stars showing. It normally takes 4 weeks after hitting 30.

VerifiedFeedback.com now supplies reviews into the Google Seller Rating program.

Reageer hier op

Nieuwe AdWords extensie: Callout extensions - sqoops

23 september 2014, 23:26

[…] berichten:  – Seller ratings extensie, reviews in je AdWords advertenties  – Location Extensions: nieuwe manier om bedrijfsadvertenties te tonen in Google […]

Reageer hier op

Verzamelen van online reviews | Alles over online marketing

8 april 2015, 17:58

[…] Huisman, B. (2011). Seller ratings extensie, reviews in je AdWords advertenties. Bezocht op 5 maart 2015. Van de website: https://www.tribal.nl/nl/weblog/zoekmachine-adverteren/seller-ratings-extensie/ […]

Reageer hier op

Het belang van reviews | pcolbeth

27 mei 2015, 12:39

[…] Huisman, B. (2011). Seller ratings extensie, reviews in je AdWords advertenties. Geraadpleegd op 25 mei 2015, van https://www.tribal.nl/nl/weblog/zoekmachine-adverteren/seller-ratings-extensie/ […]

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF