Het kennis blog van Tribal

Internet marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

10 januari 2017

Online marketing draait om het tonen van de juiste, bruikbare content voor de bezoeker op het moment dat de bezoeker het nodig heeft.

Lees meer over mij >>

SEO in 2017, wat kunnen we verwachten?

Door: Emiel Tindemans

Inmiddels leven we alweer ruim een week in 2017. Velen zullen zeggen dat er behalve een cijfertje waarschijnlijk niet zoveel verandert dit jaar. Maar is dat wel zo? Op SEO gebied in ieder geval niet. In 2016 is er al veel veranderd. Zo hebben de Possum update en de Penguin update beide hun portie bijgedragen aan het opschudden van de SERP zoals we deze aan de start van 2017 kennen. Maar hoe gaan we als SEO’ers te werk in 2017? In dit artikel kijken we vooruit en beschrijft SEO-consultant Emiel de 4 belangrijkste trends in 2017 op het gebied van search.

 

1.   Voice Search

Iets minder dan een jaar geleden vertelde Google al dat 20% van de zoekopdrachten in de US op Android apparatuur gesproken zoekopdrachten waren. Ook Bing sprak over een aandeel van 25%. Tegelijkertijd wordt er gesproken over het feit dat Voice Search de snelst groeiende manier van zoeken is. We kunnen dus concluderen dat in 2017 dit aandeel alleen maar groter wordt en ook Nederlanders steeds vaker tegen hun telefoon zullen praten wanneer zij ergens naar op zoek zijn. De schatting is zelfs dat in 2020 50% van de mobiele zoekopdrachten op gesproken wijze worden uitgevoerd. Wat betekent dat voor de SEO’ers onder ons?

Dat betekent dat we weer content mogen gaan creëren! Gelukkig zijn we daar al goed in, content is tenslotte al jaren koning. De content zal vanaf nu naadloos aan moeten sluiten op de vernieuwde manier van zoeken en het zal ons niet gemakkelijk gemaakt worden. Zoekwoordcombinaties zullen namelijk nog gevarieerder en langer worden. Waar men nu nog vaak 1 of 2 woorden intypt maakt het spreken het veel eenvoudiger om volledige zinnen en vragen te stellen.

 

2.   Featured Snippets

De ontwikkeling van Voice Search brengt ons meteen bij trend nummer 2; de featured snippets. Google is begonnen met het tonen van antwoorden op de SERP. De featured snippet wordt ook wel ‘resultaat 0 genoemd’. Dit vak in de SERP kennen we al wat langer, maar dan vooral met antwoorden van Google zelf. Zoek je bijvoorbeeld op ‘100 American Dollar to Euro’, dan rekent Google direct voor jouw uit hoeveel euro’s je voor 100 Amerikaanse Dollar terugkrijgt en toont dit in een ‘answer box’.

 

seo-trends-2017-2-jpg

 

Google weet echter ook dat ze lang niet alle antwoorden zelf hebben. Gelukkig hebben ze wel alle antwoorden gebundeld op het web en daarom crawlen ze ook jouw website. Zoekopdrachten met een vragende of informerende intentie genereren een antwoord in de vorm van een featured snippet. De vraag wordt beantwoord met het resultaat wat het beste de vraag beantwoord. En het mooie is: Je hoeft er niet eens organisch resultaat 1 voor te hebben!

Zo heeft Moz onderzocht dat het zelfs mogelijk is om met een ranking op pagina 7 getoond te worden op resultaat 0 door simpelweg de vraag het beste te beantwoorden. En dat is mooi meegenomen, want deze featured snippets zorgen voor een enorme boost in CTR. Zeker wanneer je zelf niet op positie 1 staat kun je hiermee dus veel verkeer afsnoepen die anders naar je concurrent op positie 1 was gegaan.

Door het toenemende aantal gesproken zoekopdrachten zal Google dus steeds vaker vragen moeten beantwoorden. Vragen die jij dus kan beantwoorden met, en daar zijn we weer, goede content. De strijd om featured snippets is dus losgebarsten en zal heviger dan ooit zijn het komende jaar!

 

3.   Mobile, mobile, mobile

Misschien niet dé trend voor 2017, want we zijn namelijk al jaren bezig om in te spelen op het mobiele tijdperk waar we in leven. 2017 is daar absoluut geen uitzondering op en daarom staat mobile ook weer in dit lijstje. Het mobiele zoekverkeer zal ook dit jaar blijven stijgen, net zoals het aantal aankopen op mobiel. Vanwege het stijgende vertrouwen van consumenten op mobiele apparaten heeft Google onlangs besloten voortaan eerst de mobiele website te bekijken en daar haar rankings op te bepalen. In een eerder artikel vertelt mijn collega Martijn hier alles over.

Voor iedere SEO specialist zal in 2017 Mobile first dus top of mind moeten zijn.

 

4.   Kwalitatief linkbuilding

De laatste trend staat iets meer los van de vorige 3 belangrijke trends voor het nieuwe jaar, maar is niet minder belangrijk. Dankzij de penguin 4.0 update, waar we vorig jaar te maken mee hebben gekregen, zal kwalitatief linkbuilding het komende jaar een boost krijgen. En we moeten wel, want Google heeft aangegeven backlinks van lage waarde of spammy websites simpelweg niet meer mee te laten tellen in de waarde die wordt toegekend aan jouw website. Daarnaast lijkt Google het steeds vaker te begrijpen wanneer er over jouw merk gesproken wordt op andere websites zonder dat daar een link aan te pas is gekomen. Zal 2017 dan ook het jaar worden waar we starten met brand building in plaats van link building?

 

Conclusie

Met deze belangrijke trends voor 2017 zien we dat er de komende jaren voor SEO nog enorm veel kansen liggen. Ondanks de 4 betaalde advertenties en het local pack op veel zoektermen, waardoor het eerste organische resultaat ver onder de vouw ligt, liggen er zeker nog enorm veel kansen om het komende jaar doormiddel van SEO een verschil te maken. Zo zorgt de groei in mobiel en dus ook het gesproken zoekverkeer dat we harder dan ooit aan de slag kunnen met long tail. Alle vragen van onze potentiële bezoekers liggen voor het oprapen zolang we deze vragen maar kunnen beantwoorden.

Meer weten over de ontwikkelingen op het gebied van SEO en online marketing? Houd dan ons blog in de gaten voor het laatste online nieuws.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste Tribal-nieuws:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF