Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

SEO begint met een goede website – PubCon 2011 dag 1

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 1 minuut

Carolyn Shelby, eigenaresse van www.cshel.com, trapt de SEO trainingssessie af met de basics van SEO. SEO begint met een goede website, niet alleen content is belangrijk, maar ook uiterlijk en gebruiksvriendelijkheid spelen een cruciale rol. Ze vergelijkt een website met een taart, die bestaat uit meerdere lagen. SEO is slechts de suiker die de taart zoet maakt. Zonder een goede basis, zal het resultaat nooit bevredigend zijn.

Kwaliteit

Kwaliteit staat centraal in het verhaal van Carolyn: “het gaat er niet om een crappy website goed te laten ranken, maar zorg voor een kwalitatieve, aantrekkelijke en juist georganiseerde website.” Dat uiterlijk en gebruikservaring steeds belangrijker wordt, bewijst het recentelijk uitgelekte Google Quality Raters Handbook.

Formuleer doelen

Voordat je begint met het optimaliseren van een website, is het belangrijk concrete doelen te formuleren. Denk hierbij aan het aantal bezoekers, posities op belangrijke keywords of verwachte omzet na een bepaalde periode.

Breng de huidige situatie in kaart

Wanneer je een bestaande website gaat optimaliseren, is het belangrijk allereerst de huidige situatie in kaart te brengen. Visualiseer je website structuur, analyseer je linkprofiel en evalueer per pagina je url, paginatitel, meta-description en h1. Tools als Xenu helpen je om grote aantallen pagina’s snel in kaart te brengen.

Enkele tips

Nadat je deze gegevens hebt verzameld, ga je de ontbrekende gegevens invullen. Stelregel is dat alles uniek moet zijn en het de inhoud van de betreffende pagina moet weerspiegelen. Enkele tips van Carolyn zijn:

  • houd paginatitels kort en bondig, vermijd wollig taalgebruik
  • wees specifiek wanneer je content schrijft. Een zoekmachine kan geen context bepalen
  • heb je veel pagina’s en heb je geen tijd om unieke meta-descriptions te schrijven, werk dan met een stramien waarin je enkele variabelen laadt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de naam van een product, kenmerken van het product etc.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF