Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

02 mei 2016

Het mooie aan SEO is dat marketing en techniek elkaar ontmoeten. Zorg dat je website zich richt op de bezoeker en tegelijk te begrijpen is voor een zoekmachine.

5 SEO experimenten en hun verrassende resultaten

Door: Martijn van den Berg

Geschatte leestijd: 5 minuten

Zoekmachine optimalisatie is geen exacte wetenschap. Adviezen, meningen en best practices zijn vaak verdeeld en Google is niet altijd even transparant over alle ranking factoren. Gevolg: Veel onduidelijkheid en misconcepties over wat nu goed is voor SEO. SEO specialist Martijn zet in dit artikel een aantal van deze fabels op een rij om duidelijkheid te geven.

Fabels & mythes in de online marketing

De online marketing wereld is behoorlijk dynamisch. Dit betekent dat er regelmatig zaken veranderen waardoor zaken die een paar jaar geleden nog goed waren nu opeens een tegenovergesteld effect kunnen hebben. Dit is ook mede de oorzaak waardoor er ook binnen de online marketing branche fabels en mythes leven. Daarom is het altijd verfrissend om te zien wanneer mensen in het veld bepaalde hypotheses proberen te bevestigen of ontkrachten door het daadwerkelijk te testen. Niets gissen en de meute volgen, maar keiharde data waar geen onduidelijkheid over bestaat.

Geïnspireerd door dit artikel van SEOsherpa lichten we daarom enkele SEO experimenten uit die de afgelopen jaren zijn uitgevoerd en de moeite waard zijn om te analyseren. Sommige ken je wellicht al en zijn iets verouderd, maar misschien zitten er voor jou ook onbekende onderzoeken tussen die je SEO kennis kunnen vergroten.

 

Experiment 1: Uitgaande links zijn slecht voor SEO (2016)

Dit hebben we allemaal wel eens gehoord. Probeer zo min mogelijk uitgaande links te plaatsen om de “link juice” of Pagerank te behouden. Volgens deze aanname verdwijnt veel van de ‘waarde’ van een pagina wanneer er naar andere pagina’s verwezen wordt en moet dit daarom zoveel mogelijk vermeden worden. Google zegt echter dat “relevant outbound links can help your visitors and can help your credibility”.

Wat is het nu? Helpt het om naar relevante websites te linken of kan het beter vermeden worden? Rebootonline testte het uit!

Methode:

Er werd een niet bestaand beauty product bedacht waar nog 0 hits online over te vinden waren. Over dit onderwerp werden 10 artikelen geschreven die elk op een nieuwe website geplaatst werden.

  • Alle websites hadden een zelfde soort structuur en ook keyword posities etc waren hetzelfde
  • Zelfde code voor elke website, maar met verschillende css
  • 5 van de 10 artikelen hadden relevante uitgaande links naar sites met een hoge autoriteit zoals Oxford University, Cambridge University & het Genome Research Institute

SEO experimenten en hun verrassende resultaten

Zullen de 5 artikelen die de Page rank/ Linkjuice behouden door geen gebruik van uitgaande links te maken beter ranken dan de 5 artikelen die wel linken naar relevante autoriteiten?

Het resultaat

De vijf artikelen met uitgaande links scoren alle vijf beter dan de vijf artikelen zonder uitgaande links. Hieruit kunnen we concluderen dat je niet bang hoeft te zijn om uitgaande links naar relevante en voor de lezer nuttige websites te plaatsen. Dit maakt je artikel alleen maar sterker.

SEO experimenten en hun verrassende resultaten

 

Experiment 2: De kracht van de anchor tekst (2014)

Anchor teksten hebben nog wel eens een twijfelachtige reputatie. En niet zonder reden. SEO’ers hebben dit signaal in het verleden namelijk behoorlijk misbruikt toen duidelijk was hoe ontzettend krachtig dit was. Reden genoeg voor Google om in te grijpen en de impact af te laten nemen.

Rand Fishkin van Moz.com nam de proef op de som of dit daadwerkelijk zo is en ging op onderzoek uit.

Methode:

Er werden in de zoekresultaten twee websites gekozen rondom een bepaalde zoekterm. Vervolgens werden er 20 links zonder specifieke anchortekst gericht naar 1 van de twee websites en werden er 20 links mét de zoekterm in de anchortekst gericht naar de andere website.

SEO experimenten en hun verrassende resultaten

Het resultaat

Welke van de twee websites rankt beter na het verkrijgen van deze links en hoeveel maakt het overall uit? Het resultaat was duidelijk: de website met de zoekterm in de anchortekst steeg veel meer in de zoekresultaten. Van plek 20 naar nummer 1! Dus hebben anchorteksten qua kracht in moeten leveren? Wellicht. Zijn ze nog steeds een krachtig SEO signaal? Jazeker!

 

Experiment 3: is CTR een belangrijke ranking factor? (2014)

Is de Click-Through Rate vanuit de zoekresultaten in Google een ranking factor? Oftewel, kan een website in de zoekresultaten stijgen door een hogere CTR dan de hoger geplaatste concurrenten? Een interessante vraag die een interessante rol kan spelen binnen je SEO tactiek.

Methode

Het was wederom Rand Fishkin van Moz.com die dit vraagstuk onder de loep nam. Hij vroeg zijn volgers via een Twitter post om mee te werken aan een experiment door een bepaalde zoekterm op een websitepagina te  verwerken en hen te vragen om allemaal op hetzelfde resultaat te klikken.

De volgorde van de zoekresultaten was voordat het experiment begon als volgt:

SEO experimenten en hun verrassende resultaten

Het resultaat

Het effect nadat binnen 2,5 uur 375 mensen allemaal op hetzelfde resultaat hadden geklikt?

SEO experimenten en hun verrassende resultaten

Van nummer 10 naar nummer 1 in slechts een paar uur tijd! Echter, dit effect op de rankings is niet permanent. Om een hoge positie in de zoekresultaten te behouden zul je een constant hoge CTR moeten hebben en is een tijdelijke stijging van het aantal kliks niet voldoende.


Experiment 4: het belang van een snelle website (2012)

Websitesnelheid is een hot item, maar hoe belangrijk is snelheid nu echt? Dit artikel van Econsultancy geeft een samenvatting van diverse tests rondom dit topic. Want we weten dat een trage website niet alleen een reden is voor bezoekers om je website te verlaten (wie heeft er nog geduld om 5 seconden te wachten?), maar dat ook Google veel waarde hecht aan een snelle site. Het recente Accelerated Mobile Pages project (AMP) is hier een goed voorbeeld van.

Onderstaand de belangrijkste take-aways uit deze tests en interviews:

  • De helft van de online surfers verwacht dat een pagina binnen 2 seconden is geladen
  • Een seconde vertraging in pagina laadtijd kan tot 7% verlies in conversies betekenen
  • 8% van de consumenten die een website vroegtijdig had verlaten en niet had betaald gaf als reden de traagheid van de website aan

Het is dus belangrijk dat je een goed werkende en snelle website hebt. Heb je dit niet, dan kost het je niet alleen bezoekers, maar mogelijk ook plekken in de zoekresultaten. Wil je de snelheid van je website verbeteren? Dit artikel van Searchenginewatch geeft goede suggesties en licht toe waarom dit zo ontzettend belangrijk is.

 

Experiment 5: Negatieve SEO tactieken (2012)

Werkt negatieve SEO? Negatieve SEO wil zeggen dat je probeert een website van een concurrent te ondermijnen door negatieve signalen op deze website te richten. Een voorbeeld hiervan is het plaatsen van spam links naar de website in kwestie.

Methode

Om dit te testen werden de volgende links naar een website geplaatst die op dat moment in de zoekresultaten een positie had voor de term “pool cleaning houston” (overigens werd dit op een eigen website getest, niet een daadwerkelijke concurrent):

  • 45.000 (!) comment links vanaf o.a. forums en blogs met een gerichte anchor tekst
  • 7000 forum profiel links met gerichte anchor tekst
  • Links in de sidebar op 4 lage kwaliteit blogs

Het resultaat

Het aanbrengen van de comment links en forum profiel links had in eerste instantie weinig effect. Echter, nadat ook de sidebar links waren aangebracht, ging het snel met de rankings. Het uiteindelijke resultaat was dat de positie van de 3e plek naar de 14e plek was gedaald. Ouch!

Meer recente voorbeelden zoals deze of dit overzicht laten zien dat het nog steeds voorkomt en dat het enorm belangrijk is om op de juiste wijze op deze laffe tactieken te reageren.

 

Testen en nog meer testen

Experimenten zoals deze bewijzen eens te meer dat het goed is om aannames te blijven testen. Iets waar we bij Tribal constant mee bezig zijn! Meer weten over SEO en de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem dan vrijblijvend contact op. En ken je zelf nog SEO experimenten met een verrassende uitkomst? Deel deze dan vooral met ons via onderstaande comments!

En wil je op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen en handige tips om meer uit je online marketing te halen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en neem ook eens een kijkje op het Tribal blog!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF