Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

SEO loves CRO?

Door: Ilonka Leermakers

Geschatte leestijd: 1 minuut

Jullie zijn vast bekend met de term SEO (zo niet, dan moet je dit zeker lezen), ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Vaak hebben jullie dan ook wel gehoord van de meeste elementen waaraan wij als SEO specialist werken: zoekwoorden onderzoek, technische analyse, linkbuilding, content creatie etc. Allemaal (nog steeds belangrijke) tactieken die we inzetten om te zorgen dat websites beter gevonden worden, door zowel zoekmachines als bezoekers!

Door SEO specialisten over de hele wereld wordt vaak goed nagedacht over de behoefte van de zoekmachine, maar de bezoeker, die verliezen ze soms uit het oog. Wat willen we dat die bezoekers doen, nadat ze hebben besloten om door te klikken op een zoekresultaat? Willen ze iets gaan kopen? Meer informatie opzoeken? Zijn ze op zoek naar direct contact? We moeten dus als SEO specialist meer doen dan alleen kijken naar zoekwoorden, techniek, content en links. Maar waar moeten we dan naar kijken?

CRO to the rescue!

De bezoeker! Daar moeten we naar kijken. Gebruikerservaring, of user experience, wordt steeds doorslaggevender. Ook voor zoekmachines. De ervaring van de uiteindelijke gebruiker telt steeds meer mee. Bijvoorbeeld: natuurlijk is het belangrijk om aan zowel de zoekmachine als gebruiker duidelijk te maken waar een pagina over gaat. Dit doen we door belangrijke woorden te gebruiken in de titel, beschrijving, kopjes en natuurlijk de content zelf. Maar hierbij is het ook van belang om te zorgen dat de content leesbaar is voor bezoeker en om te zorgen dat de intentie van de bezoeker zo goed mogelijk beantwoord wordt en hij/zij converteert. Hier zijn dus meerdere aspecten van belang.

Hier komt CRO, conversie ratio optimalisatie, om de hoek kijken. Deze focust ook op optimalisatie van de website en hierbij staat de gebruiker echt centraal. SEO en CRO kunnen elkaar dus heel goed aanvullen. Je kunt namelijk zorgen dat je website perfect geoptimaliseerd is vanuit SEO perspectief, maar als bezoekers vervolgens niet converteren is het allemaal voor niets. Omgekeerd geldt hetzelfde, je kunt de website nog zo goed optimaliseren vanuit CRO, maar als niemand je vindt, gaat al deze potentie verloren. Het is dus niet SEO óf CRO, maar SEO én CRO!
seo-en-cro

Win-win!

SEO en CRO willen allebei hetzelfde en voor allebei geldt tegenwoordig dat de bezoeker hierin het belangrijkste is. SEO staat niet meer op zichzelf en van deze denkwijze moeten we dan ook af. Samen met CRO kunnen we juist kijken naar het grotere geheel en ons echt richten op het vervullen van de behoeften van onze belangrijkste klant: de bezoeker. Dit zal niet alleen beloond worden door de klant zelf, maar ook de zoekmachines.

Daarom gaan we bij Tribal ook steeds meer toe naar een hechte samenwerking tussen SEO & CRO. SEO zorgt voor bezoekers naar je website, maar CRO zorgt ervoor dat ze converteren en terugkomen.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF