Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

14 november 2017

Het mooie aan SEO is dat marketing en techniek elkaar ontmoeten. Zorg dat je website zich richt op de bezoeker en tegelijk te begrijpen is voor een zoekmachine.

Lees meer over mij >>

SEO Update blog

Door: Martijn van den Berg

Geschatte leestijd: 2 minuten

Bij RIFF geloven wij heilig in het delen van kennis met collega’s om elkaar scherp te houden, ook op SEO gebied. Maandelijks verzorg ik voor mijn SEO collega’s een update met toffe en interessante artikelen die in het SEO wereldje rondgaan. Maar waarom zouden wij deze kennis niet delen met onze klanten en volgers? Daarom deze blog. Hierin vind je interessante artikelen die wij recentelijk tegen zijn gekomen.

Category page link building

Bij het Linkbuilden naar categorie pagina’s van (E-commerce) websites is het vaak lastig om kwaliteit links te verzamelen. Builtvisible duikt in deze wereld en ontdekt dat het er niet altijd even “netjes” aan toe gaat. In dit artikel delen zij manieren hoe je dit wél kwalitatief aan kan pakken met jouw webshop.

Gave linkbait voorbeelden voor webshops

Een populaire methode om links te verzamelen voor webshops is het creëren van over-de-top producten om hier PR mee te genereren. Wat zeg je van een zakmes met 87 instrumenten of een replica van de Game of Thrones Iron Throne? Doe inspiratie op met deze blog van Screamingfrog.

Meer featured snippets? Justin Briggs geeft tips

Met behulp van featured snippets kun je zomaar met je website een organische positie 0 in handen krijgen, nice! Wil je hiermee aan de slag? Justin Briggs geeft op Twitter tips.

Google is al begonnen met Mobile first indexing

Zoals sommigen van jullie weten stapt Google naar alle waarschijnlijkheid dit jaar nog over op mobile first indexing.  In plaats van de rankings aan de hand van de desktop prestaties te bepalen wordt dit bepaald door mobiele prestaties. Recentelijk heeft Google aangegeven dat ze hier al mondjesmaat mee begonnen zijn. Meer informatie lees je hier.

Locatie blijft belangrijkste ranking factor voor local SEO

Steeds meer Google zoekresultaten worden zwaar beïnvloed door Local. De local packs springen als paddenstoelen uit de grond en ook de normale organische zoekresultaten worden zwaar beïnvloedt door lokale signalen. In dit artikel legt Darren Shaw uit waarom de afstand tot een locatie nog steeds de belangrijkste factor blijft voor lokale SEO.

Recente wijziging in hoe Google met locatie en verschillende domeinen omgaat

Tot voor kort “luisterde” Google naar het Google domein dat je gebruikt voor je zoekopdracht.
Bijvoorbeeld: je bevindt jezelf in Amsterdam maar voert een zoekopdracht uit op Google.be In dat geval gaf Google voornamelijk Belgische resultaten terug omdat het Google domein dat je gebruikt leidend was.

Maar vanaf heden zal Google kijken naar de locatie waar iemand zich bevindt. Dus in het bovenstaande voorbeeld zullen er meer Nederlandse (en “Amsterdamse”) resultaten naar boven komen.

Momenteel heeft ranking software hier moeite mee waardoor niet altijd de juiste rankings voor keywords weergegeven worden. Bots van ranking trackers komen namelijk vaak uit andere landen dan het land waar ze de rankings van tracken (bijvoorbeeld een bot vanaf een Amerikaanse server die de rankings wil checken in de UK).

Meer informatie over de wijziging op Google vind je op haar eigen blog.

Lage kwaliteit content? Content verbeteren > deindexeren/verwijderen content

Het blijft een debat in de online marketing wereld. Is het verstandig om pagina’s met “lage kwaliteit” niet door Google te laten indexeren of om deze pagina’s in kwaliteit te verbeteren?

In een recentelijke Google hangout video gaat Google hier op in en geeft aan dat ze de voorkeur geven aan het verbeteren van content, maar dat het verwijderen (“prunen”) van lage kwaliteit content ook een geschikte methode is.

Deze uitspraken zijn extra interessant, omdat Google moment een beta heeft lopen met extra Search Console opties waar waarschuwingen in staan van pagina’s die gemarkeerd zijn als “Indexed – Low quality”.

Meer informatie over de uitspraken vanuit Google zijn hier te vinden.

Rare Google resultaten verklaart door experts

Zien jullie ook weleens rare zoekresultaten in Google waarvan je denkt: “Hoe komt Google er in hemelsnaam bij om deze resultaten te laten ranken?!”. Dan zal deze video herkenbaar voor je zijn. Hierin kijken SEO experts Eric Enge, Rand Fishkin, Dan Petrovic, Annie Cushing en Mark Traphagen samen naar opvallende resultaten en proberen deze te verklaren. Zeker een aanrader!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF