Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

SEO & Usability | Stof tot nadenken!

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 1 minuut

Een leuke presentatie op SMX East New York ging over het personaliseren van webpagina’s op basis van data uit Social Media. In een test werd de content van een webpagina realtime aangepast op basis van data uit social media profielen. Een stukje van de pagina werd met Javascript ingeladen en op deze manier gepersonaliseerd. Het aantal conversies bleek 80% hoger uit te vallen!

Voor wat betreft SEO werd de pagina uiteraard getarget op enkele belangrijke zoekwoorden. Deze zoekwoorden zorgen voor het verkeer, en het gepersonaliseerde stuk draagt bij aan het conversiepercentage. Een gave test!

Zoekwoorden en fases in het aankoopproces
Zelf denk ik al een tijdje aan SEO gekoppeld aan fases in het aankoopproces voor E-commerce sites. Dit door middel van inzicht in intenties achter zoekopdrachten en bijbehorende pagina’s. Ik zal het uitleggen 😉

Iedere fase in een aankoopproces heeft een eigen set zoekwoorden voor een bepaald product. Denk bijvoorbeeld aan ‘kunstschaatsen kopen’ (iemand weet wat hij wil en wil wellicht direct bestellen), ‘merken kunstschaatsen’ (iemand wil informatie over verschillende merken kunstschaatsen) etc. Voor iedere fase in het aankoopproces zou je een passende pagina kunnen ontwerpen. Een pagina die zich vanuit SEO oogpunt richt op de zoekwoorden van een bepaald product in een bepaalde fase van het aankoopproces. Op deze manier wordt het bereik vanuit SEO gezien groter (je target namelijk op een groter aantal zoekwoorden). Anderzijds wordt de gebruikerservaring beter door de verschillende pagina’s die je maakt voor de verschillende fases in het aankoopproces. Vanuit SEO oogpunt zullen de verschillende pagina’s een passende plaats moeten krijgen binnen je site-structuur. Uiteraard zal je zoekwoordenonderzoek je inzicht geven of het binnen een bepaalde branche interessant genoeg is. In je Adwords campagne kun je je zoekwoorden uiteraard ook specifieker targetten op een bepaalde fase in het aankoopproces en de bijbehorende pagina.

Kortom, genoeg stof tot nadenken!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF