Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

SEO: vertrouwen & Trustrank ranking factors?

Door: Isaac Puijker

Geschatte leestijd: 2 minuten

Binnen SEO speelt vertrouwen een belangrijke rol. Maar is “Trust” ook een ranking factor? En welke SEO factoren dragen bij aan een betrouwbare uitstraling voor bezoekers en zoekmachines? Dit blog gaat over Trust als SEO rankingfactor en hoe je vertrouwen gebruikt om hoger te scoren in Google.
 

Is Trustrank (of Trust) een SEO Ranking Factor?

In het kort: nee, het is niet één ranking factor. De term Trustrank stamt af van een onderzoek door Yahoo en Stanford University uit 2004. Later claimde Google merkbescherming op dezelfde term, hoewel deze later weer werd vrijgegeven. Veel auteurs speculeerden over Trust en Trustrank, een enkeling noemde het zelfs een nieuwe SEO-pijler. Daarnaast wordt de term Trustrank gebruikt als indicatie van de kwaliteit van het linkprofiel, als tegenhanger van het oude Pagerank.
Is Trustrank or Trust a SEO Ranking Factor?

Vertrouwen in SEO is overal met Trustrank, Google’s Trusted shops & Trusted photographers.

 

Betrouwbare zoekresultaten & Trust-factors in SEO

Maar vertrouwen speelt wel degelijk een rol! Dat zoekmachines betrouwbare resultaten nastreven is geen geheim. Hoe beter de zoekresultaten, hoe meer gebruikers én advertentie-inkomsten binnenstromen. Spambestrijding heeft daarom altijd al hoog op de agenda gestaan bij zoekmachines. Als we kijken naar bekende ranking factors zien we overal signalen die te maken hebben met betrouwbaarheid.

Het gaat hier over de zogenaamde trust-factors in SEO. Onderstaand de belangrijkste op een rij:

  • HTTPS / SSL
  • Domain age
  • Social signals
  • Reviews
  • Natural link profile
  • Who-is & NAP Consistency
  • About-us page

Daarnaast kun je black-hat tactieken, zaken die door Google verboden zijn, gemakkelijk aan onbetrouwbaarheid linken. Hierbij heb ik het niet over keywords, maar bijvoorbeeld cloaking (zoekmachines andere content laten zien dan bezoekers) en misleidende redirects.
Zoveel verschillende punten zijn natuurlijk moeilijk in één alomvattende factor te vatten.

Nu hoor ik je denken; “Leuk, maar waarom dit hele betoog? Dit doen we toch al?
Vanwege twee redenen, je linkprofiel én Mobile search.
 

Natuurlijk linkprofiel

Linkbuilding is één van de meest gebruikte SEO technieken. Ondanks dat Google de regels steeds verder aanscherpt blijven links van groot belang. Naast het feit dat veel soorten links minder effectief zijn is het steeds belangrijker dat je linkprofiel natuurlijk oogt. Een site met uitsluitend backlinks van lage kwaliteit (bijv. directories en startpagina’s) valt eerder negatief op dan websites met een natuurlijke mix van verschillende typen links. Je hebt het immers niet altijd voor het kiezen wanneer en hoe er wordt verwezen naar je website. Hoe betrouwbaar is een site met alleen maar lage kwaliteit links? Juist!

Staar je daarom niet blind  op 100% follow links. Gelukkig spelen SEO software leveranciers hierop in met eigen metrics als Trustflow (Majestic SEO) en Domain Authority (Moz Pro). Let wel op, deze gaan vooral in op je linkprofiel en er is meer qua betrouwbaarheid.
Trust Metrics zijn opgepikt door SEO tools en focussen op je linkprofiel.

SEO tools bieden metrics om de betrouwbaarheid van je linkprofiel te meten.

 

Groei in Mobile & Local search

Mocht je nog niet overtuigd zijn van het belang van een betrouwbaar domein dan ga ik je hier overtuigen. Nu al zien we dat betrouwbaarheidssignalen, zoals citations en reviews, zwaarder wegen binnen Local SEO. Dus zelfs als de waardering vanuit Google gelijk blijft, neemt de invloed ervan toe doordat mobile zoekopdrachten met lokale intentie in aandeel groeien t.o.v. desktop search.

Local intent searches & SEO

Local intent search groeit met de groei in mobiele zoekopdrachten. Bron: Google

 

Dus tenzij we onze klanten overtuigen om alleen via desktop te zoeken adviseer ik om kritisch naar de betrouwbaarheid van je domein en linkbuilding te kijken. Bovendien biedt dit nieuwe kansen voor zeer competitieve markten. Zeker omdat ik verwacht dat signalen als online buzz in toenemende mate een belangrijke rol gaan spelen. Maar dat is een onderwerp voor een nieuw blog!

 

Vraag het onze SEO specialist

Uiteraard willen wij je hier graag bij helpen. Heb jij interesse of wil je meer weten over zoekmachine optimalisatie? Neem dan contact op met je businessconsultant, of een van onze SEO specialisten. Nog meer weten over hoe je online marketing wél goed inzet? Neem dan ook een kijkje op het Tribal blog voor het laatste nieuws en handige tips.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF