Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Slapend rijk worden? Start met content marketing! (Deel 1 van 2)

Door: Bart Martens

Geschatte leestijd: 2 minuten

De titel van deze blogpost is natuurlijk een beetje kort door de bocht, maar er is al een tijd lang een duidelijke trend dat de traditionele linkbuilding steeds meer verandert in content marketing.

In dit eerste deel van een tweedelige blogpost ga ik eerst in op de veranderingen en de noodzaak van content marketing voor linkbuilding, in deel 2 laat ik zien hoe je een content strategie opzet en uitvoert.

Linkbuilding, dat kennen we nu wel

De populariteit van een website is nog steeds een belangrijke graadmeter voor Google om te bepalen hoe hoog een website in de zoekresultaten wordt weergegeven. Daarom wordt er nog steeds “platte” linkbuilding uitgevoerd zoals het registreren van je websites op startpagina’s. Als het laaghangende fruit is meegenomen wordt het wat uitdagender. Je zal hierna op zoek moeten gaan naar websites die een vermelding en een link naar jouw website willen maken. Denk hierbij aan branche-, leveranciers- of bijvoorbeeld klantenwebsites. Tenslotte zal je aan de slag moeten gaan met het benaderen van bijvoorbeeld aan jouw business gerelateerde blogs of websites.

Linkbuilding blijft belangrijk, maar elke stap kost steeds meer tijd en dus ook geld. Kan dat niet beter en slimmer?

Zet je content aan het werk

Niet alleen Google, maar ook je website bezoeker hecht steeds meer belang aan kwalitatief goede teksten en de inzet van andere media zoals foto’s, video’s, presentaties of bijvoorbeeld whitepapers. Naast het verhogen van de conversie (directe verkopen of bijvoorbeeld contact opnemen) door de inzet van goede content, kan content ook op een strategische manier worden ingezet om je te helpen bij linkbuilding.

Content marketing als de motor voor linkbuilding

Door het beschikbaar stellen van kwalitatieve content laat je als merk zien dat je humor en/of kennis van zaken hebt. Je hebt zelf in de hand wat je kan en wilt delen en daarom is dit een hele krachtige manier om te werken aan je reputatie en zichtbaarheid.

Content marketing en linkbuilding

Richt je content marketing op specifieke niches. Deze doelgroepen kan je vaak niet benaderen door het gebruik van algemene zoekwoorden, maar juist door de inzet van “long tail” zoekwoorden. Bijvoorbeeld; er is een grote groep mensen die informatie zoeken voor een vakantie naar Amerika, een deel daarvan zoekt specifiek naar een camperreis langs natuurparken, of nog specifieker een reis met een pick-up truck met daarachter een Airstream caravan. Als jij als aanbieder van dit soort reizen de mooiste content deelt, is er een grote kans dat je je doelgroep het beste aanspreekt en jouw verhalen worden doorverteld. De bezoeker wordt jouw ambassadeur.

Aan de slag met content marketing!

Tot nu toe moest je zelf aan de slag om linkjes te verzamelen (en dat is niet het leukste en makkelijkste werk), steek daarom vanaf nu je tijd in het schrijven van een mooie pagina of blogpost over producten of diensten die je aanbiedt en stimuleer jouw websitebezoekers om dit te verspreiden en hierdoor de populariteit van je website te verhogen. Slapend rijk worden? Helaas is het nog niet helemaal zover, maar linkbuilding is door content marketing ineens veel leuker en effectiever geworden.

Over 2 weken verschijnt deel 2 van deze blogpost over de strategie en uitvoering van content marketing voor linkbuilding.

Als je dit artikel interessant vindt, deel het dan online met je netwerk!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF