Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

SMX Londen 2011: de invloed van de Panda Update

Door: easy_admin & Redactie

Geschatte leestijd: 2 minuten

Afgelopen maandag en dinsdag (16 en 17 mei) vond in het Millennium Gloucester Hotel & Conference Centre het SMX Advanced congres in Londen plaats. Verdeeld over 10 SEO-sessies zijn verschillende sprekers aan het woord geweest over onderwerpen als linkbuilding, de verschillen tussen Google en Bing, het omgaan met penalty’s van Google en Social.

Op een dergelijk evenement hoor je natuurlijk niet alleen maar nieuwe zaken, maar worden er toch wel leuke en interessante punten aangehaald. Zo verandert bijvoorbeeld het zoekgedrag door Google Instant. Mensen worden er bewust van dat ze meerdere zoekwoorden kunnen intypen en komen op combinaties waar ze zelf niet aan hebben gedacht.

Panda Update

Bij veruit de meeste SEO-sessies is er gesproken over de Panda-update die Google laatst heeft uitgerold. Als conclusie kwamen bijna alle sprekers uit bij de tip van Mikkel de Mib Svendsen die hij tijdens de eerste sessie presenteerde als de ultieme SEO strategie: “Optimaliseer niet voor de zoekmachine, maar optimaliseer voor de gebruiker”.

Alle updates die Google doorvoert in het algoritme zijn voor de gebruikers. Zij moeten op de meest makkelijke manier bij de beste resultaten komen.

Google vs Bing

Wanneer je bent getroffen door de Panda-update, zit er niks anders op dan de kwaliteit van je website te verhogen. Dit kan door o.a. unieke en verrijkende content, unieke titels en unieke descriptions op te nemen, want ook interne duplicate content of slechte content kan er voor zorgen dat je website goede rankings zal verliezen.

Als je met je website internationaal actief bent in bijvoorbeeld de VS, kijk dan ook eens naar Bing. Door het recente samengaan van Bing en Yahoo! is het marktaandeel van Bing fors gestegen. Naast het marktaandeel zijn er nog meer verschillen tussen Google en Bing. Zo heeft Bing voornamelijk minder technische gebruikers, het merendeel gebruikt IE (Internet Explorer) als browser, verschijnen er nagenoeg geen forums in de zoekresultaten en heeft Bing moeite met de indexatie van PDF bestanden. Daarnaast heeft Bing kort geleden aangekondigd veel meer met social media te doen.

Is je website alleen op de Nederlandse markt gericht, besteed dan niet te veel aandacht om in de top bij Bing te komen. De tijd en het geld dat het kan kosten om in de top te komen weegt vaak niet op tegen het resultaat.

Meer links nodig

Zoals eerder aangegeven zijn er tijdens de SMX sessies niet veel nieuwe dingen verteld, maar wanneer je in de top van Google wilt komen, begin je vooraan. Eerst moet je uitzoeken wat de juiste zoekwoorden zijn, en je online concurrentie goed in kaart brengen en de technische blokkades oplossen. Daarnaast moet je zorgen voor content en links.

Over het verkrijgen van links zijn een aantal interessante dingen genoemd die je zeker kunnen helpen. Het aanvragen van directories is niet meer de manier die werkt. Zorg voor goede content en breng deze onder de aandacht bij de mensen die veel met je jou producten/diensten hebben, zij zullen dan op een natuurlijke manier voor links naar je website zorgen.

Het verkrijgen van links kan ook ‘zonder’ e-mailadres. Rob Millard van Distilled gebruikt bijvoorbeeld Twitter voor het aanvragen van links. Waarom Twitter? Met Twitter heb je maar 140 karakters en kan je dus niet meteen om een link vragen. Je zal meerdere malen contact moeten hebben met de webmaster en hierdoor kun je een band opbouwen en is de kans op het plaatsen van je link groter.

Denk verder ook eens aan je omgeving (leveranciers, wederverkopers, partners, ect.). Met hun heb je al een band opgebouwd en zij kunnen je ook voorzien van een link. De link kan bijvoorbeeld ook door middel van een “badge” gemaakt worden waarin je een goede alt-tag verwerkt.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF