Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

SMX London headlines: SEO ranking factors 2010

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 3 minuten

Op de SMX London werden de SEO ranking factors 2010 gepresenteerd, de sessie is een 2010 update van welke on-page en off-page factoren belangrijk zijn binnen zoekmachine optimalisatie. Welke factoren zijn van belang? Welke werken niet meer en welke moeten worden aangepast? Tijdens de sessie ging het onder andere over Facebook, realtime resultaten en de afnemende autoriteit van grote sites op het web. Gary Beal (Vanguard Media) kon er helaas niet bij zijn vanwege de aswolk.

Sprekers:

  • Mikkel deMib Svendsen, Creative Director, deMib.com
  • Rand Fishkin, CEO & Co-Founder, SEOmoz
  • Rob Kerry, Head of Search, Ayima

Om maar met de deur in huis te vallen: de sessie was voor 70% weinig nieuws onder de zon, vandaar dat ik de noemenswaardige punten in de post behandel:

Rand Fishkin

Twitter en realtime resultaten (Query Deserves Freshness)

In 2006 werd er al voor het eerst gesproken over Query Deserves Freshness, een verandering aan het Google algoritme waarbij de zoekmachine bepaalt om meer real time resultaten weer te geven. Voor QDF hadden ze toentertijd een drietal factoren die van belang waren voor het weergeven van realtime resultaten.

  • Spikes in zoekvolume (plotselinge toenames en afnames in het aantal zoekopdrachten)
  • Resultaten in Google nieuws
  • Blog resultaten

Tijdens de Caffeine update is de user interface van Google geschikt gemaakt om realtime resultaten weer te geven in de zoekresultaten.

Query deserves freshness (QDF)

Rand Fishkin stelt dat Twitter een belangrijke graadmeter is in het bepalen van hot topics en het weergeven van realtime resultaten in de zoekresultaten.
Opvallen belangrijker dan Heading tags op de pagina
Headings zijn van belang om meer nadruk te geven aan titels op de pagina en daarmee meer waarde te geven voor een zoekmachine.  Spammen met een verborgen H1 class is dus verleden tijd.

Google “leest” de pagina steeds meer dan dat hij de  heading tags “herkent” van een pagina. De font size en opmaakelementen als bold zijn van belang bij het bepalen van belangrijke woorden op een pagina.

Mikkel deMib Svendsen

“Get rid of the Crap on your site”

Zorg dat de site qua veiligheid up to date is, sites worden regelmatig gekraakt en voorzien van malware dat op zijn beurt weer effect heeft op de SEO prestaties van de gehackte website.

Small is beatifull: Kwaliteit van je code is belangrijk!
Volgens deMib is het belangrijk om goede kwaliteit code te hebben op de website: Clean your code!

Enkele concrete tips:

  • Plaats javascript en CSS zoveel mogelijk in extern bestanden
  • Verwijder onnodige meta informatie (bijvoorbeeld: revisit after)
  • Verwijder onnodige containers zoals div’s
  • Haal view_state (microsoft.net) uit de website
  • Verwijder comment tags in de gepubliceerde website
  • Compress objecten op de website waar mogelijk
  • Maak gebruik van content delivery networks waar mogelijk

Rob Kerry

Mayday Update
De  Mayday update is een hot topic binnen de SEO industrie, deze update aan het algoritme van Google heeft onder andere tot gevolg dat websites minder longtail traffic binnen halen dan voorheen. SEO’s hebben vanwege de maand mei de codenaam Mayday meegegeven.
Enkele learnings rondom de mayday update:

  • Domain authoriteit is niet langer een vrijpas om overal op te ranken op de longtail, niche sites doen het daarentegen beter!
  • Links tussen eigen beheerde websites lijken volgens Rob van mindere waarde voor SEO

Nichesites winnen het van autoriteiten op het web
Het wordt moeilijker om te ranken op competitieve zoekwoorden op dieper liggende pagina’s, het wordt daarentegen makkelijker om te ranken met nichesites op meer longtail termen. Hierbij lijkt Google de grote websites met hoge autoriteit op het web aan te pakken en meer zeggenschap te geven aan de kleinere niche websites die meestal sterk zijn in één onderwerp.

Migreren naar nieuw domein? Gebruik de canonical!
De tijd dat een migratie bestond uit een redirect van het oude root domein naar het nieuwe root domein is al enige tijd verleden tijd. Volgens Rob Kerry is het belangrijk de 301 redirect zoveel mogelijk te omzeilen:

  • Zet zo snel mogelijk een splashpage op de nieuwe url
  • Voorzie de splashpage van een cross domain canonical naar de oude url
  • Benader de belangrijkste links in het linkprofiel voor een adreswijziging naar de nieuwe url
  • Als 90% van de links zijn gemigreerd dan pas de migratie in werking zetten
  • Het oude domein op paginaniveau redirect geven naar de nieuwe

note: Persoonlijk heb ik deze werkwijze nog niet getest, ik ben benieuwd of iemand daar al wat meer informatie over kan geven!

Conclusie

De search engine ranking factors spitsen zich voornamelijk toe op realtime resultaten, voornamelijk de ontwikkelingen rond de cafeïne update, verschuiving autoriteit, cross domain canonicals en de mayday update zijn noemenswaardige topics die er toe doen in 2010. De tips zelf waren weinig nieuws maar gaven een goed beeld van de laatste ontwikkelingen op het gebied van SEO. Ik verdenk Rand ervan de belangrijkste bevindingen te bewaren voor SMX Seattle!

Discussie- 5 reacties

Tweets that mention SMX London headlines: SEO ranking factors 2010 | Tribal Talk - De weblog van Tribal Internet Marketing over zoekmachine marketing -- Topsy.com

20 mei 2010, 16:21

[…] This post was mentioned on Twitter by Tri, Ide. Ide said: SMX London headlines: SEO ranking factors 2010 – Op de SMX London werden de SEO ranking factors 2010 gepresenteerd,… https://ow.ly/17rb5S […]

Reageer hier op

Bartjan

20 mei 2010, 16:40

Zou je de splashpage niet juist op de oude url zetten? met info erop als: “we zijn verhuist naar…”
Om dan vervolgens deze van een cross domain canonical te voorzien naar de nieuwe URL.

Dat lijkt me logischer dan andersom.

Reageer hier op

Kevin Verleg

21 mei 2010, 15:54

Tijdens de linkbuilding fase zet je de belangrijkste links om van de oude url naar de nieuwe, waarbij een eventuele dip in autoriteit wordt opgevangen door de canonical die van de nieuwe url de linkjuice doorgeeft aan de oude url.

Op moment van migratie dan een 301 plaatsen op paginaniveau van de oude url naar de nieuwe en de Canonical eraf halen.

Klinkt correct?

Reageer hier op

Berrie Pelser

24 mei 2010, 09:46

Ik verdenk Rand ervan de belangrijkste bevindingen te bewaren voor SMX Seattle!

Waarom denk je dit? Omdat er niet echt veel nieuws was in London? Wat verwacht je in Seattle?

Reageer hier op

supra shoes

11 juni 2010, 11:38

Zou je de splashpage niet juist op de oude url zetten? met info erop als: “we zijn verhuist naar…”
Om dan vervolgens deze van een cross domain canonical te voorzien naar de nieuwe URL.

Dat lijkt me logischer dan andersom.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF