Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Snelle kansen voor online succes

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 2 minuten

Op dinsdag 24 en woensdag 25 april 2012 hebben in de Jaarbeurs in Utrecht ‘De Dagen’ plaatsgevonden. En vanuit Easy mocht ook ik deze dagen gaan bezoeken om inspiratie en kennis op te doen. Gewapend met pen en papier heb ik vele sessies bijgewoond, veel dingen gezien en gehoord.

Wim van der Mark van Dialoogtrainers.nl vertelde in één van de eerste sessies van ‘De Dagen’ over waar de snelle online winstkansen, niet voor niets quick wins genoemd, voor bedrijven liggen. En deze kansen wil ik jullie natuurlijk niet onthouden.

Meer traffic

Om meer traffic naar je website te genereren is het belangrijk om te weten waar je bezoekers vandaan komen. Ze kunnen via een zoekmachine zoals Google op je website terechtkomen, maar ook via verwijzende links, het klikken op bijvoorbeeld een e-nieuwsbrief of door het rechtstreeks invoeren van de URL in de adresbalk. Google is voor de meeste mensen een handig hulpmiddel om de juiste website te vinden. Door je title tag en meta description goed te benutten met de juiste zoekwoorden en ook je bodytekst zowel van zoekwoorden als van ontvangersvriendelijke content te voorzien, zul je én Google te vriend houden én meer bezoekersaantallen genereren.

Website met meer overtuigingskracht

De grootste valkuil is om je website helemaal te vullen met tekst, omdat je gaat schrijven wat je kwijt wilt, je wilt niets vergeten. Maar het is veel belangrijker om te focussen op wat de lezer zoekt en zo dus veel leesvriendelijker te schrijven. Dit doe je door middel van het bedenken en opstellen van lezersvragen. Waarom zouden de lezers jouw product nodig hebben, waarvoor, etc. Vertel tekstueel niet dat je betrouwbaar, klantgericht, …. bent, maar laat dit zien door bijvoorbeeld het plaatsen van reviews op je website. Wat vandaag nog van je website af kan is: ‘Welkom……’. Hier kan Google niets mee. Wees concreter, zodat ook Google weet waar je website over gaat.

Bezoekers laten reageren

Om de bezoekers te laten reageren is het slim om gebruik te maken van actieknoppen en diverse mogelijkheden tot het geven van een reactie, middels bijvoorbeeld een contactformulier, e-mailadres of telefoonnummer. Het is belangrijk om hierin kleine stappen te zetten, niet meteen een offerte aanvragen maar bijvoorbeeld een gratis checklist. Zo is de drempel voor de bezoeker ook een stuk lager.

Testen en evalueren

Welke koppen, tussenkopjes en teksten worden het beste ontvangen bij de bezoekers? Om hierachter te komen, zul je moeten gaan testen. Duidelijkheid is hierbij het keyword. Hoe veelzeggender de tekst is, hoe beter.

Wat ik ook interessant vond was onderstaande afbeelding; wat levert meer clicks op?

Samenhang afbeeldingen en kliks

Aan de reacties van het publiek te zien, dacht iedereen dat de linker afbeelding de meeste clicks zou opleveren, maar niets is minder waar.

Heatmap afbeeldiingen

De rechter afbeelding, waar het meisje de pagina uitkijkt, levert meer clicks op dan wanneer het meisje je recht aankijkt. De ogen sturen je als het ware naar de tekst en dus ook naar de button ‘reserveer uw offerte’.

Zo zie je dat met een aantal eenvoudige, en meestal geen tijdrovende, veranderingen je SEO gedeelte beter benut kan worden.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF