Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

08 juni 2017

Het draait (te) vaak alleen om conversies. Het creëren van awareness, het scheppen van vertrouwen en het bouwen aan relaties wordt hierbij vaak vergeten waardoor kansen blijven liggen.

Lees meer over mij >>

Social media: 10 redenen waarom het een meerwaarde is voor bedrijven

Door: Pim Brans

Geschatte leestijd: 4 minuten

Social media is booming en blijft zich continu ontwikkelen. Geen wonder dus dat steeds meer bedrijven social inzetten binnen de online marketing strategie. Toch bestaat er voor bedrijven nog steeds veel onduidelijkheid rondom social media. Wat houdt het precies in? Waarom biedt social media veel kansen voor ondernemers en hoe kunnen deze kansen het beste worden benut? In dit artikel maken we je wegwijs in de wereld van social media.

 

Wat is social media?

Volgens de Nederlandse betekenis is social media een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruiker, met weinig of geen tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud plaatst. Voorbeelden van deze platformen zijn onder andere weblogs, fora en sociale netwerken als Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter. Verder kenmerken social media platformen zich door de begrippen ‘interactief’, ‘transparantie’, ‘integratie’, ‘uitwisseling’ en ‘dialoog’. Anno 2017 zijn er dan ook allerlei soorten social media platformen. Onderstaand een kleine impressie.

 

Waarom social media?

Wereldwijd is de aanwezigheid op social media gigantisch groot. Wanneer je alleen al naar Facebook kijkt, wordt de omvang direct duidelijk. Volgens de statistieken van Facebook hebben zij dagelijks gemiddeld 1,23 biljoen (!) actieve gebruikers.

Maar ook binnen Nederland is de markt minstens zo indrukwekkend. Uit onderzoek van Newcom  blijkt dat WhatsApp in 2017 opnieuw het beste scoort met maar liefst 10,9 miljoen gebruikers, waarvan 7,8 miljoen dagelijks een appje stuurt. Een nek aan nek race samen met Facebook, die momenteel 10,4 miljoen gebruikers heeft, waarvan 7,5 miljoen dagelijks door de tijdlijn scrolt.

 

Deze cijfers zijn natuurlijk indrukwekkend, maar waarom zou je social media zakelijk inzetten? Met de komst van web 2.0. rondom het jaar 2001 heeft de ‘stem’ van consumenten een enorm bereik gekregen, dit noemen we ‘user-generated content’.  Deze vorm van content ontstaat binnen de zogenaamde ‘online consumer communities’ en heeft soms verrassend veel invloed. Zo kunnen social media kanalen en/ of influencers het gedrag en de keuzes van je (potentiële) klanten behoorlijk beïnvloeden. Daarom is het voor bedrijven belangrijk om juist daar aanwezig te zijn en aan de conversaties deel te nemen.

Het bereik van de consument is door social media veel groter geworden

Social media bereik

10 redenen om social media in te zetten

Kort samengevat zijn er 10 redenen voor bedrijven om social media in te zetten:

  1. Vergroten naamsbekendheid: door gebruik te maken van social media vergroot je de online aanwezigheid van je bedrijf. Door het bereik van je merk of product te vergroten, zullen consumenten jouw merk- of productnaam eerder herkennen en blijft de naam top-of-mind.
  2. Online reputatiemanagement: met de komst van web 2.0. is het voor ondernemingen erg gemakkelijk geworden om op Internet te monitoren wat klanten van jouw merk vinden. Hier zijn diverse tools voor te vinden. Dit deel is erg belangrijk voor reputatiemanagement. Door social media te monitoren kun je als ondernemer snel reageren op reacties van (potentiële) klanten en negatieve feedback opvolgen. Ook is het aan te raden om concullega’s in de branche te monitoren en hiervan te leren.
  3. Stilstand is achteruitgang: in veel branches geldt het gezegde “stilstand is achteruitgang”. De komst van social media heeft de marketing voorgoed veranderd. Het Internet is onderhevig aan constante veranderingen. Van belang dus voor jouw bedrijf om deze te volgen. Social media is inmiddels volwassen (aan het worden), waardoor je er als (innovatief) bedrijf eigenlijk niet meer omheen kunt. Om nog maar te zwijgen over de massale aanwezigheid van je (potentiële) doelgroep.
  4. Beïnvloeding koopgedrag: het social media netwerk van consumenten heeft een aanzienlijke invloed op het koopgedrag. Consumenten die merken op social media volgen, kopen die producten vaker en bevelen deze ook regelmatig binnen het eigen netwerk aan.
  5. Expertstatus: je bedrijfsprofiel/weblog is een uitgelezen kans om door de consument als expert te worden bestempeld. Via een profiel kun je consumenten op de hoogte houden van het laatste nieuws m.b.t. je bedrijf, maar ook van branche gerelateerd nieuws. Wanneer er op regelmatige basis relevante nieuwsartikelen worden gedeeld, gaat de consument jouw bedrijf als expert zien.
  6. Genereer website traffic: het is goed om in geplaatste berichten waar mogelijk een link toe te voegen naar jouw site. Door plaatsing van regelmatige updates met een link op bijvoorbeeld Twitter, Facebook of LinkedIn kun je via ‘clicks’ extra traffic op de corporate website genereren. Inkomende links zijn verder een erg belangrijke factor bij zoekmachine marketing.
  7. Invloed op zoekmachine rankings: veel social media websites maken gebruik van no-follow tags. Dat wil zeggen dat zoekmachines ze niet volgen. Desondanks scoren social media websites vaak erg hoog in zoekmachines. Uit testen blijkt dat websites met een social-gedeelte in het linkprofiel (dus de no-follow linkjes) beter ranken dan websites zonder no-follow linkjes. Dit onderstreept het belang van een zogenaamd ‘natuurlijk’ linkprofiel. Als mensen het over je site hebben (en linken via social media) is dit een natuurlijk proces. Zoekmachines hechten veel waarde aan websites met een natuurlijk linkprofiel.
  8. Niche & local marketing: met de komst van social media is niche marketing nog gemakkelijker geworden. Bedrijven kunnen via sociale platformen gericht zoeken op bijvoorbeeld demografische kenmerken en interesses. Ook leent social media zich uitstekend voor locatie gebonden diensten. Deze ‘Location Based Services’ zijn met name geschikt voor bedrijven die hun klanten willen informeren over de specifieke mogelijkheden op de locatie waar de klant zich op dat moment bevindt.
  9. Werving nieuw talent: recent onderzoek van MrWork laat zien dat een meerderheid van de bedrijven al minimaal 3 verschillende social media gebruikt voor werving. Meer dan 80% van de respondenten gebruikt social media voor ‘employer branding’ en‘direct sourcing’. 58% van de respondenten zet hiervoor bijvoorbeeld vacatures op LinkedIn in en/ of heeft een ‘social talentpool’ opgebouwd.
  10. Input productontwikkeling: door monitoring van social media kanalen krijg je tevens inzicht in de wensen van de klant. Deze input is uitstekend inzetbaar voor het innoveren van je producten. Hoewel veel social media platvormen gratis zijn, vergt het wel tijd en energie om een succesvol plan op te zetten om de doelgroep te formuleren, te achterhalen waar deze doelgroep zich bevindt en de feedback te analyseren.

Maar hoe zet jij social media dan in?

Ok, dus social media biedt volop kansen. Wat nu? De eerste stap is het creëren van een doordachte social media strategie. Bepaal hierin wat je wilt bereiken en stem hier de doelstellingen en KPI’s op af. Bekijk ook op welk kanaal precies de kansen liggen, zodat je doelgericht te werk gaat. Met ‘hagel schieten’ is vaak zonde van je tijd en weinig effectief. Zorg dus voor een goed plan en je zult merken dat social media ook voor jouw bedrijf volop te bieden heeft!

Wil je meer weten over social media en de kansen voor jouw organisatie? Lees dan meer over onze dienst social media marketing, neem contact op met een van onze social specialisten of duik verder in de stof met onderstaande artikelen.

Discussie- 15 reacties

Hans

18 mei 2011, 19:46

Goede zaak dat dit artikel onderdeel is van een groter geheel. Ben erg benieuwd naar de doelstellingen en wat je doelen met social media kunnen zijn op strategisch niveau.

Reageer hier op

Denise van Keulen

19 mei 2011, 10:43

Goedemorgen Hans! Bedankt voor de leuke reactie. De komende weken plaatsen we meerdere artikelen betreffende social media, dus houd onze weblog in de gaten!

Reageer hier op

Het Nieuwe Automatiseren » Signeer met je (online) identiteit

26 mei 2011, 21:03

[…] social media ga ik hier niet bespreken. Om hierover helderheid te krijgen lees je bijvoorbeeld deze Blog van @iDenies. Waar ik jullie wel informatie en hulp bij wil geven is het toevoegen van de Social […]

Reageer hier op

De beginselen van bloggen – Gastcollege Lars Boom « elinehooijmans

26 februari 2012, 15:44

[…] Dat ondernemers hier wel aan mee moeten doen, is duidelijk. Want zoals Denise van Keulen in haar Online Marketing Weblog schrijft: Alleen al op Twitter gaan 1 op de 5 conversaties over een product. Aangezien veel […]

Reageer hier op

Laurens

13 april 2012, 15:41

Is het mogelijk socialmedia doelstellingen SMART te formuleren. Ik weet namelijk dat veel bedrijven/opdrachtgevers doelstellingen daar op toetsen. Dit soort doelstellingen komen er dan helaas niet doorheen.

Bedankt voor het mooie artikel!

Reageer hier op

laurens

13 april 2012, 15:43

Bovenstaande comment helaas bij het verkeerde artikel geplaatst, excuses daarvoor!

Reageer hier op

Denise van Keulen

16 april 2012, 14:18

Hoi Laurens!

Dat geeft niets! Wilde je de vraag bij https://www.tribal.nl/nl/weblog/social-media/social-media-marketing-bepaal-je-doelstelling/ plaatsen? In ieder geval bedankt voor je compliment. Je kunt zeker SMART doelstellingen voor social media formuleren. Deze kan bijvoorbeeld gebaseerd zijn op een harde KPI, zoals het aantal conversies binnen een bepaald tijdsbestek. Wanneer je een webshop hebt kun je dit in o.a. Google Analytics meten. Tevens kun je softere doelstellingen hanteren, waaronder:

– Bezoekersaantallen via social media kanalen
– Sociale acties op eigenurl.nl, Facebook, Twitter etc.
– Aantallen en sentiment van reacties op blogposts, Facebook-berichten etc.
– Aantal links vanaf andere domeinen naar eigenurl.nl
– Aantallen en sentiment van conversaties op externe social media kanalen

Voorbeeld van social media doelstellingen die SMART zijn:

– Met win-actie x willen we binnen een maand 5.000 volgers op Twitter hebben
– Voor december 2012 willen we middels Facebook per maand gemiddeld 1.000 unieke bezoekers op eigenurl.nl genereren.

Ik hoop dat ik je zo voldoende heb geholpen?

Reageer hier op

Eigen baas - fnvwerkwacht.nl

24 februari 2013, 15:03

[…] aan de slag Voel je je nu geprikkeld om ook eigen baas te worden? Voor de ondernemer staan hier goede tips over de rol van social media in jouw bedrijf. En als je dan toch bezig bent, vergeet dan […]

Reageer hier op

Niet zenden maar luisteren… | Dream and Realize…….Drealize!

4 maart 2013, 11:51

[…] is er op het internet veel over dit onderwerp te vinden. Zo is er bijvoorbeeld Tribal Talk, een online marketing weblog. In deze weblog wordt niet alleen uitgelegd wat social media nu […]

Reageer hier op

ROI meten van social media – Stap 1: maak doelen SMART | Tribal Talk - De weblog van Tribal Internet Marketing over zoekmachine marketing

9 juli 2013, 14:06

[…] u een korte uitleg over het bepalen van uw social media-doelstelling. Kort samengevat kunnen er tien redenen voor bedrijven worden opgenoemd waarom het gebruik van social media van essentieel belang […]

Reageer hier op

Opdracht 3: Social media, a do or a don’t? | Sicco's blog

26 februari 2014, 18:50

[…] Marketing vat het toepasselijk samen; Het bereik naar de consument toe is door social media veel groter geworden (zie foto […]

Reageer hier op

Het effect van Social Media | A message from the customer, to the company.

29 mei 2015, 15:13

[…] Keulen, Denise van. (2011, 18 mei). Social media 10 redenen waarom het een meerwaarde is voor bedrijven. Geraadpleegd op 25 mei 2015. Van de website: https://www.tribal.nl/blogs/social-media-10-redenen-waarom-het-een-meerwaarde-is-voor-bedrijven/… […]

Reageer hier op

Social media | Online marketing

6 december 2015, 21:41

[…] Verhogen van naamsbekendheid: door social media in te zetten, wordt de naamsbekendheid van een bedrijf vergroot op online gebied (Tribal Internet Marketing, 2011). […]

Reageer hier op

Mijn persoonlijke visie op online communicatie – Online Communicatie

27 september 2017, 13:11

[…] Brans, P. (2017, 8 juni). Social media: 10 redenen waarom het een meerwaarde is voor bedrijven. Geraadpleegd op 27 september 2017, van https://www.tribal.nl/blogs/social-media-10-redenen-waarom-het-een-meerwaarde-is-voor-bedrijven/ […]

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF