Het kennis blog van Tribal

Internet marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Social media marketing: bepaal je doelstelling!

Door: Easy Admin

In onze vorige blogpost over social media zijn we ingegaan op het belang van social media. Hierin hebben we toegelicht waarom het een meerwaarde is voor bedrijven. Echter is het voor veel bedrijven onduidelijk hoe social media het beste ingezet kan worden. Dit artikel is bedoeld als hulpmiddel bij het bepalen van de social media doelstelling.

Social media is meer dan het pushen van boodschappen
Het bereik van de ‘consumentenstem’ is enorm veranderd sinds de komst van social media. Ondernemingen kunnen hier uitstekend op inspelen door het internet te monitoren en hun strategie vervolgens te optimaliseren. Veel bedrijven gebruiken social media enkel nog als doorgeefluik om hun boodschap de markt in te pushen. Dit is echter niet de strekking van social media en dit zal weinig bijdragen aan de bedrijfsresultaten.

Het is aan te raden om eerst te ‘luisteren’ en pas daarna actief de dialoog aan te gaan met de doelgroep. Het aangaan van die dialoog is de kern van social media. Inmiddels komt de relevantie van die conversaties in steeds meer onderzoeken naar voren. Onlangs bleek dat maar liefst 64% van de twitteraars aangeeft sneller te kopen bij bedrijf dat op tweets reageert.

Bij juist social media gebruik is het luisteren naar de klant van essentieel belang

Social Media Doelstelling

Social Media Doelstelling

Bepaal de doelstelling
Het gebruik van social media is geen doelstelling op zichzelf. Het moet een onderdeel worden van een overkoepelende bedrijfsstrategie en aansluiten bij de online doelgroep. Veel bedrijven komen echter niet veel verder dan het openen van accounts op diverse social media kanalen. Het gevaar bij gebrek aan een gestructureerd plan is dat het gebruik van social media vaak niet meer als tool wordt gezien, maar als doel.

Hieronder enkele voorbeelden van doelstellingen:

  • Verhogen van naamsbekendheid: Social media leent zich uitstekend voor het vergroten van de naamsbekendheid. Je kunt communiceren wie je bent en wat je doet. We raden wel aan om dit af en toe een persoonlijk tintje te geven.
  • Relatie opbouwen met uw doelgroep: naast het informeren wie je bent, kun je middels social media ook in contact komen met de doelgroep. Door de dialoog aan te gaan toon je betrokkenheid en kun je relaties versterken en benutten. Ook hierbij geldt, houd het persoonlijk.
  • Online reputatiemanagement: Het is aan te raden om op internet te monitoren wat er gezegd wordt over je merk, product en de concurrentie. Hier kun je als bedrijf van leren en de input kun je gebruiken om je strategie continu te optimaliseren. Ook kunnen eventuele klachten worden opgespoord en worden opgevolgd.
  • Bezoekersaantallen op uw website verhogen: Het is goed om op alle social media kanalen een link te maken naar de corporate website. Op deze manier genereer je extra traffic naar de website.
  • Werving nieuw talent: Met social media kun je relatief makkelijk nieuw talent opsporen. Online profielen zijn gestandaardiseerd en hierdoor gemakkelijk te vergelijken. Ook zijn er geautomatiseerde screeningtools op de markt die deze vorm van werven relatief efficiënt maakt.
  • Betere posities in de zoekmachines: Het gebruik van social media heeft een indirecte invloed op de zoekmachine ranking. Zoekmachines hechten veel waarde aan een ‘natuurlijk’ linkprofiel. Op het moment dat gebruikers jouw url in een bericht vermelden is dit een natuurlijk proces en dit heeft een positieve invloed op de ranking.

Wij raden aan om de doelstelling SMART te maken, zodat deze richtinggevend is. Het geeft aan wat er bereikt moet worden en wanneer dit moet worden bereikt. Bedrijven kunnen deze doelstellingen tussentijds evalueren en bij het achterblijven van resultaten eventueel bijsturen.

Waar wordt social media binnen de organisatie geplaatst?
Voordat je social media actief wil inzetten, is het van belang om vast te stellen wie de verantwoordelijke is. Een bedrijf moet realiseren dat het gebruik van social media een continu proces is en er doorlopend budget en mankracht beschikbaar gesteld moet worden. Een goed uitgewerkte social media doelstelling vergt een doorlopende inzet en toewijding van de organisatie op verschillende niveaus. Het is daarom verstandig om vòòr de implementatie van de social media doelstelling kritisch te kijken naar de huidige organisatiestructuur en interne communicatie.

Past de social media doelstelling in de huidige organisatiestructuur?

Organisatiestructuur

Organisatiestructuur

Dat het inzetten van social media meer omvat dan enkel het aanmaken van een Twitter account lichten we toe aan de hand van de case van T-Mobile. Bij bijvoorbeeld webcare is het belangrijk dat vragen en klachten snel worden opgevolgd en er relevante oplossingen worden geboden. De interne communicatie van een bedrijf ligt daaraan ten grondslag. Een bedrijf moet berekend zijn op extreme situaties, waarin bijvoorbeeld relatief veel klachten worden geplaatst. Verder is het bij webcare belangrijk dat een bedrijf flexibel is om eventueel producten en processen aan te passen. Het is daarom van belang dat niet alleen de klantenservice, maar ook bijvoorbeeld productontwikkeling en de technische dienst bij webcare worden betrokken.

Online doelgroep
De doelstelling moet vanzelfsprekend aansluiten bij je online doelgroep. Maar wie is de online doelgroep en hoe maakt zij gebruik van het internet? In een volgende blogpost zullen we uitbreid beschrijven hoe de online doelgroep in kaart kan worden gebracht en hoe deze het beste kan worden bereikt.

Discussie- 3 reacties

Sam van Buuren

12 juni 2011, 13:16

Goed artikel. Hierbij nog een recente case: https://pressdoc.com/p/000ie9

Reageer hier op

Denise van Keulen

15 juni 2011, 09:54

Dag Sam, bedankt voor je input! Een goed voorbeeld van de kracht van social media!

Reageer hier op

ROI meten van social media – Stap 1: maak doelen SMART | Tribal Talk - De weblog van Tribal Internet Marketing over zoekmachine marketing

9 juli 2013, 14:05

[…] aansluiten bij de online doelgroep. In dit artikel vindt u een korte uitleg over het bepalen van uw social media-doelstelling. Kort samengevat kunnen er tien redenen voor bedrijven worden opgenoemd waarom het gebruik van […]

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste Tribal-nieuws:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF