Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Social Media Marketing Is Denken In Conversaties

Door: Michiel de Nijs

Geschatte leestijd: 1 minuut

Waarom moet een marketingmedewerker zich bekommeren om social media? Omdat driekwart van de Amerikaanse bevolking er gebruik van maakt? Omdat tweederde van de wereldpopulatie met internettoegang regelmatig sociale netwerken bezoekt? Marta Kagan vertelt in 83 slides alles over een ontwikkeling waar bedrijven niet meer omheen kunnen.

Het is inmiddels twee jaar geleden dat Marta Kagan haar eerste presentatie over social media deelde via slideshare. Sindsdien hebben 146.119 mensen deze bekeken en 1.143 mensen deze presentatie op hun eigen website geplaatst. Vanwege dit succes is er nu een update verschenen die ik graag met jullie wil delen.

De presentatie is opgebouwd volgens het AIDA-model. Het gebruik van scheldwoorden door de gehele presentatie en prikkelende beelden trekken zeker de aandacht. Interesse wordt gewekt met cijfers die je om de oren worden gegooid. Voor de bedrijven wordt het interessant vanaf de 43ste slide.

Social Media is meer dat een nieuw kanaal waarop marketeers hun boodschap bij de doelgroep onder de aandacht te krijgen. Je kunt bijvoorbeeld ook denken aan:

  • Public relations
  • Klantenservice
  • Loyale klanten
  • Samenwerken
  • Netwerken
  • Thought-leadership
  • Klanten acquireren

Als je hier echt mee aan de slag wil gaan, definieer dan een strategie. En weet dat ‘hoop’ geen strategie is. Op slide #69 staat een uitspraak die iedereen die bedrijfsmatig met social media aan de slag zou moeten onthouden:

“Denk niet in campagnes maar in conversaties”

De wens om een succesvolle strategie kan maar op één manier in vervulling gaan, ga tot actie over! Hoe deze actie er precies uitziet verteld Marta Kagan niet. Na het overhandigen van de basisregels: luisteren, betrekken en meten blijft het stil. Er zijn natuurlijk geen standaard wegen die succes brengen. Maar iets meer diepte had wat mij betreft wel gekund. Wellicht is dit iets wat we in een volgende update terug kunnen zien.

Discussie- 2 reacties

Mark

14 augustus 2009, 10:57

F**ck you very much Michiel. Lekker power sheets.

Reageer hier op

Leon van Helvoort

17 augustus 2009, 21:40

Aan de slides zal het niet liggen… Strak hoor!

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF