Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Stappenplan voor Google+ Pages: social + search = succes!

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 6 minuten

Google+ wordt naar mijn mening vaak onderschat. Het sociale netwerk vergaarde in slechts drie weken  meer dan 10 miljoen gebruikers en deze gebruikers delen meer dan 1 miljard posts per dag. Inmiddels bestaat het netwerk ruim 100 dagen en er zijn al ruim 100 features door Google toegevoegd. Het wachten was vooral op de bedrijfstoepassingen. Sinds 7 november is Google Pages beschikbaar in Nederland en dit zorgde bij mij voor een hele korte nacht. Eerder schreef ik al een artikel waarom Google+ meerwaarde kan hebben voor bedrijven. En nog steeds ben ik erg enthousiast over de mogelijkheden voor bedrijven. In dit artikel zal ik een kort stappenplan geven om Google+ pagina’s ‘succesvol’ in te zetten.

Google+ Page Tribal-IM

5 stappen voor succes met Google+ Pages

Het idee van de Google+ pagina’s is om klanten dichter bij bedrijven te brengen. Inmiddels hebben diverse bekende merken een profiel aangemaakt, waaronder Pepsi, Toyota, Mashable, H&M, Macy’s, Coldplay en CNN. Belangrijke voordelen van Google+ t.o.v. bijvoorbeeld Facebook zijn de Hangouts en de directe invloed op de ranking binnen de organische zoekresultaten. De pagina’s zijn nog vrij basic, maar Google+ is bezig om het netwerk te verbeteren en nieuwe features toe te voegen. Echter is de vraag aan welke features prioriteit wordt gegeven. Op de ‘Google Roundtable’ op 8 november, werd al duidelijk dat het ontbreken van de multiadmin een groot gemis is. Ook ben ik benieuwd of Google merken de mogelijkheid gaat bieden om middels iFrames diverse applicaties aan profielen te kunnen toevoegen. Wel raad ik merken aan om alvast een naam binnen de Google+ pagina’s te claimen. Hieronder de belangrijkste stappen voor bedrijven bij het gebruiken van Google+ pagina’s:

1. Maak een Google+ pagina aan
2. Promoten van je Google+ pagina
3. Segmenteren van klanten door gebruik ‘circles’
4. Hangouts openen
5. Meten d.m.v. integratie Google Analytics en ‘Ripples’

1. Maak een Google pagina aan

Als je een Google+ pagina wilt maken, moet je eerst beschikken over een persoonlijk profiel op Google+. Als je al een Google-account hebt, kun je je daarmee aanmelden. Als je geen Google-account hebt, kun je hier gemakkelijk lid worden.  Er worden op dit moment op diverse websites goede handleidingen verstrekt. De handleiding van Google en die van Mashable vind ik persoonlijk erg fijn.

Let op! Google is (nog) niet van plan om merken promotionele activiteiten direct op het netwerk te laten hosten. De richtlijnen betreffende de content staat directe hosting van wedstrijden, sweepstakes, aanbiedingen en coupons op Google + pagina’s niet toe.

2. Promoten van je Google+ pagina

Je kunt als merk de Google+ pagina op diverse manieren promoten. Uiteraard kun je op overige online en offline media vermelden dat je een Google+ pagina hebt. Ook kun je gebruikers triggeren om je merk aan te bevelen met behulp van de +1-knop. Verder biedt Google diverse manieren om de pagina’s te promoten.

Google+ badge

Laat op je website weten dat je een Google+ pagina hebt door gebruik te maken van de Google+ badge. Deze zal zeer binnenkort beschikbaar zijn De badge is een nieuwe vorm van de +1-knop waarmee de website wordt gekoppeld aan je pagina. Met deze verbeterde versie van de +1-knop kun je +1-waarderingen uitbrengen, persoonlijke annotaties bekijken en je pagina toevoegen aan een Kring. Een voordeel van de badge is dat bezoekers van je website de website niet hoeven te verlaten.

Google+ badge:

Google+ Badge

Google+ Badge

AdWords sociale extensies

Binnen AdWords is het al een tijdje mogelijk om de +1-knop te integreren met je advertenties. Naar verwachting kunnen Google+ pagina’s tevens binnenkort aan advertenties toegevoegd worden, middels de ‘Social Extensions’. Deze Extensies worden beschikbaar gesteld in de advertentie-extensies tab in je AdWords-account. Deze sociale extenties zijn een toegevoegde waarde voor de CTR van je advertentie, gezien de advertentie visueel meer opvalt wanneer iemand in het netwerk van de gebruiker de advertentie een +1 heeft gegeven.

Het is op dit moment nog onbekend of het aantal +1’s een direct effect op de quality score (QS) zal krijgen. Uiteraard kan een hogere CTR de QS wel op een positieve manier beïnvloeden. Ook heeft Search Engine Land een mooi artikel geschreven over de invloed van Google+ pagina’s op AdWords. De impact van de sociale extensies is op dit moment nog nihil, gezien Google alle adverteerders een eerlijk kans wil geven. Echter gaat de sociale impact een steeds grotere rol spelen in de ranking.

Integratie +1-button zal naar verwachting invloed op organische zoekresultaten hebben

Een aanbeveling is goed, een aanbeveling van een vriend is beter. Door +1-annotaties in de Google zoekresultaten verschijnen deze aanbevelingen precies op het moment dat (potentiële) klanten ze nodig hebben. Google heeft de filosofie dat naarmate zoekresultaten persoonlijker en relevanter zijn, gebruikers eerder zullen klikken en actie zullen ondernemen. Bijkomend voordeel volgens Google is dat bedrijven op die manier relevanter verkeer krijgen. Op Google Webmastertools staat het volgende:

“We’re constantly tweaking and improving our algorithm to improve overall search quality. For +1’s, as with any new ranking signal, we are starting carefully and learning how those signals affect search quality”

Naar verwachting wordt de rol van de +1’s en de Google+ pagina’s in de toekomst groter binnen de organische zoekresultaten. Het is om die reden voor bedrijven belangrijk om nu al veel +1’s en volgers binnen Google+ te genereren om alvast autoriteit op te bouwen. Deze website van Google biedt veel informatie over de +1-button en geeft een beschrijving hoe je de +1-knop aan je pagina’s toevoegt.

3. Segmenteren van klanten door gebruik ‘circles’

Merken kunnen met sociale netwerken de betrokkenheid van fans vergroten door ideeën, links, foto’s en aanbiedingen te delen. Relevantie is hierbij dé factor voor succes! Het is belangrijk om de content af te stemmen op de online doelgroep. Een groot voordeel van de Google+ pagina’s is de integratie van circles. Binnen Facebook heb je deze mogelijkheid met fanpagina’s (nog) niet. Met circles kunnen volgers gemakkelijk ingedeeld worden in groepen die voor merken het meest zinvol zijn, bijvoorbeeld naar locatie en naar interesses. Merken kunnen door deze circles gerichter targetten en de inhoud relevanter maken voor alle volgers, met bijvoorbeeld relevante nieuwsartikelen, tutorials en whitepapers.

Ik zal dit aan de hand van een voorbeeld toelichten. Er zijn al veel bedrijven aanwezig op Google+, waaronder  Bax-shop.nl, leverancier van licht, geluid, muziekinstrumenten, produceer- en DJ-gear. Bax-shop bedient diverse segmenten, waaronder bands, DJ’s en bedrijven. Middels de inzet van circles kunnen zij per circle specifieke updates delen. Wanneer zij bijvoorbeeld met een bekende DJ een video-chat met klanten willen houden, selecteren zij enkel de circle “DJ’s”. En wanneer zij een talentenjacht organiseren voor bandjes kunnen zij enkel de circle “Bands” selecteren.

Google+ Circles

Google+ Circles

Tip! Voor merken met veel volgers kan het aanmaken en updaten van circles een omvangrijke taak zijn. Google heeft aangegeven dat zij binnenkort een intelligentere vorm van circles zullen lanceren: “smart circles”. Echter is de release datum nog niet bekend.

4. Hangouts openen

Met Hangouts kunnen video-chats met klanten en collega’s worden gehouden. Deze video-chats kunnen relevant zijn voor veel merken, denk maar aan het verkrijgen van persoonlijke productfeedback, klanten helpen met het oplossen van problemen of gewoon het beter leren kennen van klanten over de hele wereld. Ook kan er realtime worden samengewerkt met externe collega’s aan gedeelde documenten. Erg handig bij deze video-chats zijn de extra functionaliteit, waaronder de notulen, het schetsblok en het delen van je scherm (bijvoorbeeld YouTube video’s).

Let op! Vanaf mobile devices is het nog niet mogelijk om Hangouts te starten, wel om deel te nemen.

5. Meten d.m.v. integratie Google Analytics en ‘Ripples’

Het is bij social media activiteiten van belang om de ROI te bepalen. Aan de hand van deze resultaten kan bepaald worden wat de effectiviteit van campagnes is en kan er mogelijk worden bijgestuurd.

Google Analytics

De integratie van Google+ met Google Analytics maakt het effect van de activiteiten inzichtelijk en laat zien hoe sociale campagnes bijdragen aan de bedrijfsresultaten. De komende weken zal Google hulpprogramma’s introduceren om toegang te geven tot zo veel mogelijk gegevens over de Google+ pagina en +1-activiteit. Er kan bijvoorbeeld worden achterhaald wie er actief is op je pagina en op welke manier. Ook wordt er inzicht verschaft in demografische gegevens over je volgers en wordt er informatie verstrekt over hun sociale activiteiten (o.a. +1-waarderingen, commentaren en wat zij delen).

Google Ripples

Google+ Ripples maakt een interactieve afbeelding van openbaar gedeelde posts op Google+, om je te laten zien wat de levensduur van een post is en het helpt je om nieuwe en interessante mensen te ontdekken die je kunt volgen. Met Ripples zie je:

  • Wie de post openbaar heeft gedeeld.
  • Hoe een post na verloop van tijd is gedeeld.
  • Gegevens over hoe een post is gedeeld.

Je hebt toegang tot Ripples via iedere openbare post in je updates. Klik op de pijl boven aan de post waar je meer over wilt weten en klik op ‘Ripples weergeven’. Niet zeker of een post openbaar is? Ga naar de bovenkant van de post naast de tijdweergave. Als deze post openbaar is wordt ‘Openbaar’ weergegeven. Als je een bepaalde interessante Ripples-weergave aantreft, kun je deze eenvoudig met je kringen delen. Kopieer de URL en deel de link in je updates als je de ripple bekijkt.

Voorbeeld van de ripple van de Dalai lama

Google+ Ripple Dalai Lama

Google Ripples geeft een mooie weergave wie influencers in nieuwsverspreiding zijn:

Google+ Ripple sDalai Lama

(Bron: HRlog)

Vragen? Stel ze gerust!

Het is moeilijk aan te geven of Google+ mainstream zal worden. De nieuwe functionaliteiten voor bedrijven kunnen in mijn opzicht zeker voor een boost van het aantal gebruikers zorgen. Bedrijven kunnen de ranking van AdWords campagnes en de ranking binnen de organische zoekresultaten beïnvloeden door veel +1’s en volgers binnen het netwerk te genereren. Om die reden kunnen bedrijven ervoor kiezen om de Google+ pagina de markt in te pushen.

Ik ben benieuwd wat jullie van de mogelijkheden met Google Pages vinden. Voor alle vragen over Google+ ben je hier ook juist! Mocht je een vraag hebben, stel die gerust hieronder via de reactievelden. Uiteraard stel ik het ook op prijs als jullie Tribal Internet Marketing toevoegen aan jullie circles!

Discussie- 5 reacties

Bryan Dijk

10 november 2011, 14:14

Hi Denise,

Prima artikel. Mooi om te zien dat je het belang aangeeft van Google+ Pages en dat jullie daar mee bezig zijn.

Toch heb ik nog een kritische noot richting het geschreven Adwords gedeelte. De Sociale Extensies zijn op dit moment nog niet in Nederland aanwezig bij het grote publiek (wellicht wel bij beta testers). Wanneer dit in Nederland doorgevoerd gaat worden is nog niet bekend.

Verder valt me op dat je spreekt over het feit dat het aantal +1’s en de autoriteit van de Google+ Page van invloed is op je Adwords positie. Ik heb het eea opgezocht, maar ik kan hier nergens een bevestiging van vinden. Sterker nog; op de desbetreffende pagina van Search Engine Land geeft men aan dat de +1’s geen invloed heeft op de biedingen, maar dat het voornamelijk gebruikt kan worden om beter te targeten binnen het display netwerk. Daarnaast geeft Google zelf aan dat +1’s (nog) geen effect heeft op de kwaliteitsscore en de ranking van de Adwords ads (https://adwords.google.com/support/aw/bin/answer.py?hl=en&answer=1152948).

Wel is het natuurlijk zo dat de +1’s bij een ad kunnen zorgen voor een hogere CTR , kwaliteitsscore en dus indirect ook de ranking van de ad, maar die invloed is in Nederland (op dit moment) zeker te verwaarlozen gezien het aantal gebruikers.

Groeten,
Bryan

Reageer hier op

Peter Minkjan

10 november 2011, 16:30

Ben vandaag ook bezig gegaan met aanmaken van Google+ pagina’s. Wat mij opvalt is dat naast 1 admin je slechts beheerder kan zijn van 20 pagina’s. Voor de meesten geen probleem maar voor sommige toch knap lastig.

Daarnaast zouden de sociale extenties in AdWords pas verschijnen na het toevoegen van de Google Plus code (rel=publisher)aan de website. Dit kreeg ik te horen van mijn contactpersoon bij Google. Hier meer info: https://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=1708844

Reageer hier op

Denise van Keulen

11 november 2011, 09:40

Bedankt voor het compliment en jullie kritische kijk! Voor de zekerheid heb ik ook nog even contact gehad met mijn contactpersoon binnen Google. Ik heb inmiddels wat punten aangepast in het artikel.

Ik ben ook erg benieuwd wat jullie mening is betreffende ‘Google Pages’. Denken jullie dat het netwerk mainstream zal worden of zijn zij te laat gekomen met de bedrijfstoepassingen?

Reageer hier op

Gijs

11 november 2011, 10:15

Ik denk dat bedrijfspagina’s zo ongeveer de laatste factor zijn die het succes van een sociaal netwerk bepalen.

Wat volgens mij belangrijker is is het ontbreken van een goede API of ontwikkelomgeving voor Google+. Hierdoor worden er geen toepassingen ontwikkeld die mensen naar + trekken of houden (games, e.d.).

Reageer hier op

Oproep voor deelnemers Search Expertgroep Shopping2020 - sqoops

26 september 2014, 05:26

[…] berichten:  – Stappenplan voor Google+ Pages: social + search = succes!  – Ontwikkelingen in Search – Een overzicht  – The future of […]

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF