Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Starten met Online Reputatie Management (ORM deel 4)

Door: Bauke Bergstra

Geschatte leestijd: 2 minuten

In dit laatste deel van vier (1, 2, 3) posts over online repuatie management wordt uitgelegd welke stappen je als bedrijf moet nemen als je actief aan de slag wilt met het managen van je reputatie op internet. Waar begin je en hoe organiseer je het?

online_reputatiemanagement_smallStap 1. Bepaal de huidige reputatie
Voer een onderzoek uit om de huidige reputatie te meten. Wanneer het duidelijk is wat de reputatie van het bedrijf is kan bekeken worden of de reputatie verbetert naar aanleiding van de online reputatie management activiteiten.

Stap 2. Stel een lijst met zoekwoorden op
Bedenk welke online content er gemonitord moet worden om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van de online informatie waar een bedrijf op kan inspelen. Stel een lijst met zoekwoorden op, suggesties:

  • Bedrijfsnaam
  • Merknamen
  • Productnamen
  • Belangrijke personen
  • Media contactpersoon
  • Concurrentie Industrie
  • Slogans
  • Misspellingen

Stap 3. Stel monitoring programma’s in
Maak een keuze voor één of meerdere monitoring programma’s en stel deze in voor de gekozen zoekwoorden.
Wanneer er nog geen gebruik wordt gemaakt van een goed webstatistieken pakket voor de website, zorg dan dat er wel een komt. Goede statistieken leveren namelijk ook veel relevante informatie.

Stap 4. Breng informatie in kaart
Gebruik de informatie die binnenkomt via de monitoring programma’s en het webstatistieken pakket om de belangrijke informatie op het internet in kaart te brengen. Zorg er in ieder geval voor dat de volgende vragen worden beantwoord:

  • Waar is de content verschenen?
  • Wat is de strekking van de content?
  • Wie heeft de content gecreëerd?
  • Hoe wordt er op de content gereageerd?

Stap 5. Bepaal benodigde interne betrokkenheid
Op basis van de gevonden informatie kan besloten worden welke medewerkers bij de online reputatie activiteiten moeten worden betrokken. Denk bij uitvoerend werk aan klantenservice en PR medewerkers. Om intern snel te kunnen schakelen kunnen er medewerkers van andere afdelingen aangesteld worden als contactpersoon. Zorg ervoor dat er naast de daarvoor aangestelde personen geen andere medewerkers op negatieve online content reageren.

Stap 6. Manage de online reputatie
Het managen van de online reputatie kent verschillende vormen. Vaak wordt ten eerste gedacht aan het wegpoetsen van negatieve zoekresultaten in Google. Maar niet alle berichtgeving verschijnt in Google, in vele sociale media kan over uw bedrijf worden gesproken, ook dit moet worden gemanaged. Tenslotte bieden diezelfde media ook kansen om proactief in contact te treden met consumten.

Stap 7. Blijf leren

  • Blijf het internet constant monitoren;
  • Leer van de ervaringen die opgedaan worden uit stap 4 en stap 6 om de online reputatie management aanpak te verbeteren;
  • Voer regelmatig een reputatie controle uit om te kijken of de acties bijdragen aan een positievere reputatie ten opzichte van het resultaat uit stap 1.

Stap 8. Word een beter bedrijf
Gebruik de ervaringen die worden opgedaan tijdens het managen van de online reputatie om de interne processen te verbeteren. Door naar de consument te luisteren kunnen er verbeteringen worden doorgevoerd die beter aansluiten op de wensen van de consument.

Meer weten?
Deze vierdelige serie praktische artikelen is gebaseerd op het white paper van Inge Harts over online reputatie management (ORM). Wil je meer weten, download het rapport dan via de Tribal website of neem contact met ons op.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF