Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

“Swim, swim, hungry!” – Gooi aas uit voor je hongerige bezoekers

Door: Lenny de Rooy

Geschatte leestijd: 1 minuut

In ons kantoor staat een aquarium met wat goudvisjes en inmiddels ben ik behoorlijk aan hen gehecht geraakt. De visjes worden echter alleen maar enthousiast van mijn aanwezigheid omdat ze weten dat ik degene ben die hen eten geeft… Zoals zo veel beesten, zijn ze voornamelijk gefixeerd op het vinden van voedsel.

Wat dat betreft lijken website bezoekers erg op vissen. Ook zij hebben een fixatie: ze zijn continu op zoek naar zo snel mogelijke bevrediging van hun behoeften, in de vorm van de volgende link om op te klikken. Ondanks de onze goede bedoelingen wordt hun beperkte aandacht alleen maar heel kort gevestigd op de items die op dat moment hun interesse hebben.

Tijdens een recent congres hoorde ik een typerende uitspraak die iemand tijdens een usabilitytest gedaan had: “I only see what I’m looking for”. De bezoekers op jouw website hebben een doel en zullen al het andere er omheen negeren. En jij kunt ze helpen door de weg naar dat doel duidelijk en aantrekkelijk te maken.

Dat kan door het uitgooien van ‘aas’. Zorg ervoor dat in de pagina’s op je website altijd relevante links te vinden zijn, die je bezoeker doorlinken naar aanvullende of meer gedetailleerde informatie over het onderwerp. Deze links moeten niet te ver onderaan de pagina staan. Een bezoeker klikt vaak op de eerste link die hij tegenkomt, als hij ook maar enigszins het vermoeden heeft dat hier iets interessants achter te vinden is. Denk niet dat hij eerst de hele pagina zal doorzoeken op links, om vervolgens een weloverwogen keuze te maken uit het aanbod!

Hoe beter je in staat bent om via je links te communiceren dat de bezoeker er snel interessante informatie achter kan vinden, hoe meer bezoekers door zullen klikken naar jouw achterliggende pagina’s. Dit wordt ook wel “link scent” genoemd.

Hoe zorg je concreet voor een goede link?

  • verwerk ‘trigger woorden’ in de linktekst: de concrete woorden waar de bezoeker op dat moment naar op zoek is. Dus niet “klik hier”, of “meer…>>”.
  • gebruik niet te veel, maar ook niet te weinig woorden (bij voorkeur tussen 7 en 12)
  • de link moet communiceren dat de informatie erachter nog specifieker is dan die op de huidige pagina
  • besteed aandacht aan de context om de link heen. Plaats bijvoorbeeld een relevante afbeelding ernaast, of bied een soort ‘preview’ van de inhoud van de pagina die volgt
  • maak hem makkelijk vindbaar, plaats hem bijvoorbeeld niet te laag op de pagina
  • zorg dat de link ook duidelijk als link herkenbaar is (onderstreept en met een andere kleur)

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF