Het kennis blog van Tribal

Internet marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

20 februari 2017

Online marketing draait om het tonen van de juiste, bruikbare content voor de bezoeker op het moment dat de bezoeker het nodig heeft.

Lees meer over mij >>

De 5 belangrijkste takeaways van Friends of Search 2017

Door: Emiel Tindemans, Koen Bakkenes, Patricia Bouwheer & Teun de Wit

Geschatte leestijd: 4 minuten

Donderdag 16 februari jl. was Tribal aanwezig op het ‘Friends of Search’ event in de Kromhouthal in Amsterdam. Samen met onze ‘vrienden’ hadden we een dag vol inspirerende sprekers. Tips, cases en insights binnen ons vakgebied kwamen aan bod. De search wereld verandert in rap tempo, algoritmes veranderen, we gebruiken verschillende devices, alles moet steeds sneller en we hebben bakken met data die we kunnen toepassen. In onderstaande blog delen we de belangrijkste takeaways.

 

Mobile First Index volgens Gary Illyes

De dag begon met een update van Gary Illyes, werkzaam bij Google en ‘daily trolling people on Twitter’. Hij nam ons mee door het ‘searchlandschap’ van 2017. Zo vertelde hij over de verschillende trends in SEO en nam uitgebreid de tijd om in te gaan op mobile first indexing. Google is al langer van plan dit te implementeren in haar algoritmes, maar Gary Illyes vertelde ons dat dit nog enige tijd op zich kan laten wachten. De reden is dat er zich nog teveel problemen voordoen. Zo merkt Google dat veel mobiele websites minder structured data tonen en vaak ook minder inkomende links hebben dan de desktop versie. Het gebruik van rel=”alternate” zal hierdoor een zeer belangrijk element worden om structured data en links mee te kunnen nemen van de desktop versie naar de mobiele variant.

Friends of search

AMP

Daarnaast zijn de sterk aangemoedigde AMP pagina’s een van de grotere problemen waarom mobile first indexing nog niet uitgerold is. Het probleem is namelijk dat AMP’s niet lijdend zijn voor de ranking en hierdoor de mobiele variant geïndexeerd moet worden. Een AMP kan in dat geval alleen geïndexeerd worden wanneer dit de enige variant is van een pagina.

Google geeft toe dat het in de mobiele wereld op zoek moet gaan naar nieuwe ranking factoren. Wanneer ze minder kunnen indexeren van uitgeklede websites zullen andere factoren van groter belang worden. Welke dit zijn is, ook voor Google, op dit moment nog de vraag.

Real time updates

Een andere update waar Gary Illyes ons over vertelde is het feit dat Google wil afstappen van updates met een enorme impact als Penguin en Panda. Google erkent dat dit soort updates vaak tot gevolg hebben dat webmasters en SEO’s direct na een update aan het werk gaan om ‘het trucje achter het algoritme’ te ontdekken en hierop te optimaliseren. Door over te gaan tot real time updates tracht Google ons (nog meer) te dwingen naar optimalisatie voor bezoekers in plaats van optimalisatie voor zoekmachines.

Tot slot werd er in de zaal gevraagd naar het rumoer die is ontstaan na 7 februari, het lijkt erop dat Google deze dag ‘spammy backlinks’ aan is gaan pakken. Dit zou een gevolg zijn van de Penguin 4.0 update waar Google constant probeert linkwaardes in te schatten. De vraag of ‘spammy links’ geen linkwaarde meer doorgeven werd door Gary Illyes beantwoord met: “Some things are better when they’re gone”.


HTTPS als ranking factor

Deze ontwikkeling is al een tijd aan de gang, maar een ‘onbeveiligde’ website in 2017 kan echt niet meer. Websites dienen middels een SSL-certificaat een beveiligde website te hebben. Zo niet, dan zijn de gevolgen niet mals. Google en andere browsers sturen waarschuwingen naar bezoekers als websites niet over een SSL-certificaat beschikken.

Websites die beveiligd zijn draaien op HTTPS. HTTPS is zodoende ook een ranking factor geworden. Aangezien het op dit moment zo’n hot topic is, vertelde Aleyda Solis (international SEO consultant) over het goed aanpakken van een migratie naar HTTPS. Er zitten wat haken en ogen aan, dus het is verstandig om hier een SEO specialist bij aan te haken.

 

Voice Search groeit snel

Een snel groeiende trend is Voice Search. Google gaf aan dat zij kunnen herkennen wanneer teksten zijn geschreven middels een machine. Google geeft hierbij aan dat ze hard aan het werk zijn om gesproken zoekopdrachten te vertalen naar generieke zoekopdrachten. Het advies is dan ook om natuurlijke teksten te schrijven. Lees je geschreven tekst desnoods hardop voor. Als het niet goed klinkt, zal je de teksten moeten herschrijven.

 

Snelheid, snelheid en nog eens snelheid

Door alle zaken die spelen in de online marketingwereld, wordt de snelheid van de website nog wel eens vergeten. En toch is het een essentieel onderdeel van optimalisatie. Probeer om 2 keer zo snel te zijn dan je concurrenten en dan zullen de resultaten snel merkbaar zijn. Er zijn verschillende manieren om de snelheid van de website te verbeteren; verklein je afbeeldingen, maak minder gebruik van zware codes en verbeter de reactietijd van de server. Collega en CRO consultant Xeï schreef eerder al een blog over drie verbeterpunten voor een snellere website.

Friends of search

Van Mobile naar Artificial Intelligence

De afgelopen 5 jaar zijn we bezig met de mobiele adoptie. We zien een enorme verschuiving in de devices die wij gebruiken. Mobile wordt veelal gebruikt als oriënterend device, maar tegenwoordig wordt er ook steeds meer op geconverteerd. Meer dan de helft van de zoekopdrachten vindt al plaats op mobiel. De bezoeker verwacht op iedere device dezelfde ervaring. Een adoptie die al heel lang duurt, maar we zijn er nog lang niet. Zijn wij al klaar voor de nieuwe ontwikkeling?

Iedere dag komen er wereldwijd ca. 15% zoekopdrachten bij. Zoekopdrachten die wij nog niet eerder hebben gezien. Het is niet meer te doen om alle campagnes handmatig te bewerken met alle signalen die we verzamelen. Ook voice search vindt steeds meer zijn weg. Om mee te kunnen met alle ontwikkelingen zullen wij ons klaar (moeten) stomen voor de nieuwste ontwikkeling: Artificial Intelligence (AI). Ook wel kunstmatige intelligentie of machine learning genoemd. Mobiel heeft meer dan 5 jaar nodig gehad. Echter zal deze ontwikkeling veel sneller gebeuren en sneller zichtbaar zijn.

Verschuiving van marketeer naar engineer of search

De rol van ons als marketeers zal verschuiven naar een ‘engineer of search’. Geen focus meer op bidmanagement, teksten aanmaken, doelgroep lijsten maken en sitelinks toevoegen. Maar veel meer naar strategie, attributiemodellen testen en een koppeling maken met offline data en data vanuit CRM. Tevens de doelgroepen benaderen met specifieke uitingen die bedoeld zijn voor hun digitale contactmomenten, afhankelijk van de fase waarin ze zich bevinden.

Door de controle los te laten en meer te vertrouwen in machine learning. Kunnen we ook meer focussen op strategie. Niet meer handmatig aanpassingen doorvoeren, maar veel meer in thema’s denken. Daar horen ook andere KPI’s bij. Geen CPA doelstelling meer, maar sturen vanuit de waarde van onze klant. Daar gaan we naar toe!

Ben je benieuwd wat deze ontwikkelingen voor jouw organisatie betekenen en hoe wij jou daarmee kunnen helpen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op een neem ook eens een kijkje op het Tribal Blog. Hier vind je veel meer interessante tips en ontwikkelingen op het gebied van online marketing.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF