Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

20 maart 2015

Betrek je gebruiker zo vroeg én zo vaak mogelijk in het ontwikkelproces. Op die manier is bijsturen eenvoudig en blijven de kosten lager.

Lees meer over mij >>

Test je design met de Usabilla Visual Survey tool

Door: Annegien Bruins Slot

Geschatte leestijd: 1 minuut

Eind vorig jaar openden we ons eigen usability lab om in house gebruikersonderzoeken met eyetracking voor onze klanten te kunnen uitvoeren. Zeer recent voegden we nóg een tool aan ons portfolio toe. Deze geeft ons de mogelijkheid om designs voor te leggen aan potentiële gebruikers om te toetsen of er onduidelijkheden zijn.

The early bird catches the worm

Het toetsen van designs vormt een mooie aanvulling op het onderzoekstraject dat wij inzetten bij het redesign van een site. Voorafgaand aan een gebruikersonderzoek heeft een bouwpartij waarschijnlijk al aardig wat werk verzet om een werkende (test)omgeving te bouwen. Wanneer het onderzoek dan inderdaad usability issues aan het licht brengt moet de bouwpartij weer aan de slag om de problemen die gebruikers tegenkomen op te lossen. Door al in een vroeg stadium de gebruiker in het ontwikkelproces te betrekken bij het toetsen van designs kunnen onduidelijkheden worden weggenomen vóórdat de bouwpartij aan de slag gaat en kosten maakt.

easy-designs-toetsen-voorbeeld

Hoe werkt het toetsen van designs?

De tool die we nu gebruiken, Usabilla Visual Survey, geeft ons twee mogelijkheden. Ten eerste kunnen we potentiële gebruikers vragen naar hun mening over designs, omdat we de tool online en onder een grotere groep mensen uitzetten. In het lab is vragen naar een mening vanwege de kleine hoeveelheid deelnemers onverstandig om te doen. De tweede manier van inzetten is door eenvoudige taken voor te leggen die inzicht geven in de vindbaarheid van belangrijke elementen. In beide gevallen geven deelnemers antwoord door op het ontwerp te klikken. Output is een adviesrapport gebaseerd op zowel de mening van de deelnemers aan het onderzoek als de succespercentages waarmee de taken zijn uitgevoerd.

Maakt dit een gebruikersonderzoek in het lab overbodig?

Nee! De twee onderzoeksmethoden vullen elkaar goed aan. Doordat de hoeveelheid respondenten tijdens een online design onderzoek groter is kan naar de mening van gebruikers worden gevraagd terwijl bij een gebruikerstest vooral naar het gedrag en het waarom hierachter wordt gekeken. Tijdens een gebruikerstest kan daarna de complete flow van een site worden doorlopen waardoor usability issues kunnen worden opgemerkt.
Meer weten over het inzetten van deze tool voor je site? Neem contact met ons op!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF