Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

10 augustus 2017

Door te zorgen dat Google Analytics op de juiste manier geïmplementeerd is en de data te analyseren verkrijg ik inzicht in de prestaties van de website.

Lees meer over mij >>

Test: valt jouw call to action voldoende op?

Door: Ineke Waas

Geschatte leestijd: 2 minuten

De call to action is één van de belangrijkste zaken op je website. Als er geen duidelijke call to action knop is, doen bezoekers ook niet wat je graag wil. Of dit nu het kopen van een product is, het invullen van een contactformulier of het downloaden van een whitepaper. In dit blog laat ik je zien hoe je eenvoudig checkt of de kleuren die je op je website gebruikt de juiste zijn voor een goede conversie.  

 

Een opvallende call to action voor een hogere conversie

Er zijn meerdere manieren om de call to action button op je website op te laten vallen. Maar het gebruik van de juiste kleur is toch wel de manier bij uitstek. Gebruik je voor de CTA knop dezelfde kleur als op de rest van de website, dan is je call to action nauwelijks te vinden. Voor een goede conversie moet de knop juist opvallen. Tijdens de Digital Elitecamp in Estland afgelopen juni was ik aanwezig bij de presentatie van Angie Schottmuller. Zij vertelde over een handige tool om super eenvoudig het kleurgebruik op je website te testen; de clockwork conversion color test.

 

Hoe werkt de test?

De test bestaat uit 4 simpele vragen:

  1. Is de kleur van je call to action complementair ten opzichte van de rest van de kleuren?

Dit betekent dat de kleur van je call to action in het kleurenwiel tegenover de basiskleur van de site moet liggen. Tegenovergestelde kleuren vallen natuurlijk beter op dan kleuren die erg op elkaar lijken.

  1. Gebruik je de kleurzone van de call to action ook echt alleen maar als call to action?

Voorkom dat andere elementen op je website concurreren om de aandacht van de bezoeker. Gebruik daarom de kleur die je gebruikt voor de CTA knop niet voor andere elementen. Ook raadt Angie het af om de kleuren die daar net naast liggen te gebruiken. Dit lijkt teveel op elkaar. Gebruik je deze kleuren wel, dan wordt het voor de bezoeker lastig om zich op het juiste te focussen.

  1. Is de kleur van de CTA een ‘pure’ kleur?

Voor een goede en opvallende CTA kies je een pure kleur. Pure kleuren vallen het meest op. Dit zijn de kleuren aan de buitenste rand uit het kleurenwiel en zijn niet vermengd met wit (tint), grijs (tone) of zwart (shade). Door een van de pure kleuren voor de call to action te reserveren, zal de knop er meer uitspringen.

  1. Zijn de andere kleuren op de site minder fel dan de call to action?

Zoals hierboven vermeld kies je voor een opvallende CTA button een pure kleur. Gebruik je vervolgens op de rest van de website meerdere neutrale kleuren, dan springt de call to action er nog beter uit. Kies voor de rest van de website daarom kleuren uit het kleurenwiel die wel met een tint, tone of shade gemixt zijn.

 

Wat is het resultaat?

Heb je op alle vier de vragen een ‘ja’  kunnen beantwoorden? Dan zit het helemaal goed met het kleurgebruik van je website en de call to action. Heb je niet alle vragen positief kunnen beantwoorden, maar wel bijna? Dan hoef jij je nog steeds geen zorgen te maken. De CTA knoppen hoeven hier niet exact aan te doen, het zijn eerder richtlijnen.

Heb je meerdere vragen met ‘nee’ moeten beantwoorden en zitten alle kleuren op je website (bijna) in hetzelfde kwadrant? Dan is het verstandig om nog eens goed naar je kleurgebruik te kijken. Test eens met een andere kleur voor de CTA button en kijk wat dit doet voor de conversie.

 

Testen met kleurgebruik? Vraag het onze CRO specialist

Twijfel je over het kleurgebruik van jouw website of wil je graag dat we met jou meedenken over het optimaliseren van je website? Neem dan gerust contact op met een van onze CRO specialisten. En vergeet niet ons blog te volgen voor meer handige tips en het laatste online marketing nieuws.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF