Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

The power of exclusion… uitsluitingszoekwoorden in Google AdWords

Door: Myrna van Ballekom

Geschatte leestijd: 1 minuut

In vele sectoren is “uitsluiting” (exclusion) een taboewoord maar in online marketing kan het het verschil betekenen tussen gefocused en succesvol adverteren of véél onnodig budget spenderen. Het toevoegen van ‘negative keywords’ wordt door heel wat AdWords adverteerders weleens over het hoofd gezien. Terwijl je door bepaalde termen uit te sluiten een betere CTR en dus een betere kwaliteitsscore kunt bekomen en minder irrelevante bezoekers over je websitevloer krijgt.

Hoe het niet moet…
Er zijn tal van bedrijven actief p de AdWords markt die geen of slecht gebruik maken van negatieve zoekwoorden of uitsluitingszoekwoorden.  Zo verschijnen er met andere woorden nog veel advertenties die uiteindelijk beter niet hadden kunnen verschijnen. Hieronder vind je enkele Belgische voorbeelden van zoekresultaten waar de bedrijven duidelijk geen gebruik gemaakt hebben van uitsluitingszoekwoorden.

Tips voor het gebruik van uitsluitingszoekwoorden
Hieronder enkele richtlijnen aangaande het gebruik van uitsluitingszoekwoorden. Door deze toe te passen bereik je met je AdWords campagne een steeds specifiekere (en beter converterende) doelgroep.

1. Standaardwoorden
Woorden zoals gratis, winnen, tweedehands,… sluit je best steevast uit tenzij je effectief iets weggeeft.  Maak hier als agency tevens lijsten voor aan per onderwerp.

2. Product gerelateerde woorden
Quasi elk product heeft enkele connotaties of links waar een bedrijf zeker niet voor wil adverteren.

  • crisis, amerika, failliet,… (hypotheeksector)
  • bestemmingen die niet tot het aanbod behoren (reissector)
  • taalcursus, tv, … (italiaans restaurant)

3. Actuele woorden
Door bepaalde gebeurtenissen kan het best zijn dat je het aantal negatieve zoekwoorden moet uitbreiden om er zeker niet mee geassocieerd te worden.  Zo hebben de bomaanslagen in Mallorca deze zomer heel wat adverteerders vele onnodige vertoningen bezorgd. Andere voorbeelden zijn de Mexicaanse griep, de actuele perikelen rond Marco Borsato, etc.

4. Marketingwoorden
Aangezien het doel van de AdWords advertenties meestal commercieel van aard is sluit je ook best woorden zoals klacht, vacature (behalve hr sector),… uit omdat je eerder meer producten/diensten wil verkopen. Indien het effectief de bedoeling is om bijvoorbeeld te rekruteren maak je hier best andere advertentiegroepen voor aan.

5. Kruiswoorden
Wanneer men flyers en visitekaartjes aanbiedt sluit je best flyers uit in de advertentiegroep van de visitekaartjes en vice versa.  Op die manier worden ook steeds de juiste advertenties vertoond.

Verder is het belangrijk om op regelmatige basis zoekopdrachtprestatierapporten (search query reports) aan te maken om te kijken of Google of de zoekers geen eigenaardige links leggen met bepaalde zoekwoorden van uw campagnes.

Let wel!
Door het uitsluiten van bepaalde zoekwoorden kan het zijn dat je bepaalde zoekopdrachten uitsluit waarop je wel zou willen verschijnen als bedrijf. Maak dus een doordachte keuze van welke negatieve zoekwoorden je gebruikt in uw campagnes!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF