Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

The Ryanair Case: Online reputatie managen blijft lastig

Door: Wiep Knol

Geschatte leestijd: 1 minuut

Dat het managen van je online reputatie soms lastig blijkt te zijn, bewijst Ryanair maar eens. Het is bekend dat één kleine misstap, verspreking of andere fout grote gevolgen kan hebben, maar dat praktisch de gehele online wereld zich tegen je kan keren had ook de budget-vliegmaatschappij niet verwacht.

Het begon met een bug in het online bestelsysteem, waar op werd gewezen door Jason Roe, een Ierse blogger. In principe is daarmee nog niks aan de hand. Een foutje op de website kan de immers de beste overkomen.

Ryanair ging echter de fout in door anoniem te reageren. Anoniem werd (onder andere) namelijk het volgende bericht achter gelaten

jason!
you’re an idiot and a liar!! fact is!
you’ve opened one session then another and requested a page meant for a different session, you are so stupid you dont even know how you did it! you dont get a free flight, there is no dynamic data to render which is prob why you got 0.00. what self respecting developer uses a crappy CMS such as word press anyway AND puts they’re mobile ph number online, i suppose even a prank call is better than nothing on a lonely sat evening!!

Ook nu hoeft er in principe nog weinig aan de hand te zijn. Een verklaring waarin wordt aangegeven dat het om werknemers ging die uit eigen beweging op het bericht hebben gereageerd zou een goede oplossing geweest zijn. Ryanair maakte het echter nog erger. De officiële (!) reactie luidde:

“Ryanair can confirm that a Ryanair staff member did engage in a blog discussion. It is Ryanair policy not to waste time and energy in corresponding with idiot bloggers and Ryanair can confirm that it won’t be happening again.

Lunatic bloggers can have the blog sphere all to themselves as our people are far too busy driving down the cost of air travel”.

‘Idiot bloggers’ en ‘lunatic bloggers’, een grotere rode lap kun je bloggers niet geven. Het bleef echter niet bij blogs, maar bereikte naast de duizenden Twitteraars ook gerespecteerde bronnen als The Times en CNN, waardoor de ook de universele zoekresultaten er snel minder positief uitzagen voor Ryanair.

Online reputatie management is zoals bekend geen sprint, maar Ryanair ging al voor de start zo hard onderuit, dat op tijd finishen wel eens zeer lastig zou kunnen worden.

Discussie- 3 reacties

just Guido

26 februari 2009, 13:51

Is die uitspraak van McNamara ook nog ergens via een ‘echt’ officiële bron naar buiten gebracht? Ik lees het alleen maar overal als citaat.

Normaal vind ik negatieve publiciteit ook ‘publiciteit’ en het levert ze wel wat links op… maar dit kan ze nog wel even achtervolgen en lijkt me niet de ideale manier van linkbuilden. 😉

Als het allemaal daadwerkelijk waar is, dan zijn ze natuurlijk keihard op hun giecheltje gegaan. Ben benieuwd of ze er in de praktijk iets van merken. Denk het niet. Misschien wel wat meer mensen die naar de site komen die een vlucht voor € 0,- willen boeken…

Reageer hier op

Wiep

26 februari 2009, 14:35

De reactie die op Travolution.co.uk te lezen is, is de reactie zoals McNamara (de persvoorlichter van Ryanair) deze aan de Britse reisblog gegeven heeft. Later heeft McNamara dit ook nog bevestigd aan CNN. Twee keer fout dus.

Reageer hier op

just Guido

26 februari 2009, 14:55

Tsja… wat moet je daar nou van zeggen?

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF